Kehuisitko sinä tuntemattoman naisen ulkonäköä?
Jos olet nainen, niin kehtaisitko yhtäkkiä kehua jonkun tuntemattoman naisen ulkonäköä esim. kaupassa? Onko siinä mielestäsi se vaara, että se tulkitaan iskuyritykseksi?
Tuli vain mieleeni, kun kerran näin aivan hurjan nätin naisen, ja jotenkin jäi harmittamaan, etten sanonut sitä hänelle. Jäin vain tuijottamaan varmaan suu auki, koska hän näytti aivan enkeliltä (eikä ollut edes mikään virheetön teini, vaan 30-40 -vuotias eikä edes kummoisesti pukeutunut tai erityisen hyväkroppainen, mutta ne kasvot!). Ja ihan hetero siis olen :)
Kommentit (16)
Voisin kehuakin, mutta varovasti. Sanoa vaikka että anteeksi että häiritsen, mutta on ihan pakko sanoa että onpas teillä harvinaisen kauniit hiukset/kasvot/silmät. Hyvää päivänjatkoa!
No en nyt erikseen mene ihmisiä kehumaan, mutta jossain luontevassa tilanteessa kuten kassajonossa tai vessassa käsiä kuivatessa tms. olen monesti kehaissut vaikka nättiä vaatetta. En usko, että kukaan on sitä iskuyritykseksi tulkinnut, vaan yleensä ihmiset ilahtuvat ja kiittävät. Olen tosin itse nainen ja yleensä kehun kanssasisaria - ehkä miehet suhtautuisivat toisin. Tutuille miehille toki sanon kohteliaisuuksia myös, ne kyllä tietää etten yritä iskeä. Vaatii siis sosiaalista pelisilmää, pitää myös osata "aistia" milloin kannattaa kehut omina ajatuksinaan.
Eipä tule mentyä. Ehkä saatan typerännäköisenä tuijottaa huomaamattani. Monesti kauniit ihmiset kyllä saavat kehuja ja jotkut ovat vähän liiankin tietoisia omasta ulkonäöstään . Useammin tulee kehuttua ihmistä, joka ei välttämättä ole yleisen mittapuun mukaan ollenkaan kaunis, mutta jolla on vaikkapa kiva uusi kampaus tai vaate tms.
jos tosissaan joku on kaunis (mulle tarkoittaa sitä että itse ei ole niinkään tietoinen siitä) niin saatan sanoakin että anteeksi oot tosi kaunis...ja monesti saattaa jäädä kyllä ajatuksen asteelle..mutta rohkeasti vaan! sano jotain!
Olen kehunut ihan tuntemattomia ihmisiä ja minua itseänikin on kehuttu. En näe siinä mitään kummallista.
Tietysti kehun. Tehnyt sen useasti. Mikäs siinä on niin kummallista? Joskus saatan kehua jotain vaatetta, kenkiä tms.
en ulkonäköä, mutta vaatetta, kenkiä, kampausta tai vaikkapa laukkua olen kehunut useinkin.
En. Mutta joillekin rumille ja lihaville ja huonosti pukeutuville tekisi mieli mennä huomauttamaan että pitäisi parempaa huolta ulkonäöstä. inhottaa huono ryhtiset tupakka kädessä lössähtäneet nuoret naiset.
En kehu, enkä toivo että minua kehuttaisiin.
Jo se, kun joku yhteistyökumppani (=ei kovin läheinen) kehuu töissä ulkonäköäni tuntuu minusta erittäin kiusalliselta. Läheiset saavat kehua ihan vapaasti ja minä kehun heitä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 02:40"]
jos tosissaan joku on kaunis (mulle tarkoittaa sitä että itse ei ole niinkään tietoinen siitä) niin saatan sanoakin että anteeksi oot tosi kaunis...ja monesti saattaa jäädä kyllä ajatuksen asteelle..mutta rohkeasti vaan! sano jotain!
[/quote]
Minkähänlaisessa pussissa sitä pitäisi nykyaikana elää, että joku nainen voisi olla tiedostamatta omaa kauneuttaan? Jos on siunattu kauniilla ulkomuodolla, yleensä siitä tulee tietoiseksi jo esimurrosikäisenä, kun aikuisten huomio alkaa. Jos ehtisi aikuisikään asti tiedostamatta kauneuttaan, olisi kyseessä todennäköisesti jotenkin yhteiskunnasta erillinen yksilö, jolla ei ole normaaleja ihmissuhteita ja joka ei liiku julkisilla paikoilla. Ulkonäkö - ja varsinkin todella kaunis - on yksi yleisimpiä kommentointien aiheita joita ihmisessä on. Tämä omaa kauneuttaan tiedostamattoman yksilön kuvitelma on ilmeisesti jokin kehitelmä ideaalista, eli kauniista ja_nöyrästä_ naisesta. Ihmeellisiä horiskoja nuo sitä peräänkuuluttavat ihmiset. Ilmeisesti ovat myös naisia. Se, että kaunis nainen olisi tietoinen kauneudestaan tulkitaan jostain syystä negatiiviseksi asiaksi. Tätä on vaikeaa loogisesti selittää, kysehän on siitä, että vaatimattomammat naiset toivovat kauniimmilta kanssasisariltaan ylimaallisia kykyjä, jotta nämä voivat saada kunniallisen naisen arvon. Onnea räähkät.
Uskomatonta ajatella että suomalaiset kehuisivat tuntemattomia! Hyvä te, jotka niin teette! :D itse olen pitänyt vaan mölyt mahassani ja tyytynyt ajatuksissani kehaisemaan vastaantulevaa. Pari kertaa olen oikeasti meinannut mennä sanomaan jotain positiivista, mutta jotenkin kaihertaa pelko että kehuttava reagoisi negatiivisesti tai pitäisi minua suomalaiseen tapaan hulluna. Sinänsä hassu pelko, sillä suurin osa todennäköisesti piristyisi kehusta. Itse ainakin piristyisin, mutta aina on vaan tullut ulkopuolisilta haukkuja. Miehiltä enimmäkseen tosin. Joskus joku näki sen vaivan että autollaan hidasti vierelleni kadulla, ja rullasi ikkunan auki voidakseen kommentoida ulkonäköäni hyvin negatiiviseen sävyyn. Toiset tyytyvät huutamaan ohi ajaessaan.
Olen niin ylpeä teistä jotka piristätte kanssaihmisten päivää!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 02:40"]
[/quote]
Minkähänlaisessa pussissa sitä pitäisi nykyaikana elää, että joku nainen voisi olla tiedostamatta omaa kauneuttaan? Jos on siunattu kauniilla ulkomuodolla, yleensä siitä tulee tietoiseksi jo esimurrosikäisenä, kun aikuisten huomio alkaa. Jos ehtisi aikuisikään asti tiedostamatta kauneuttaan, olisi kyseessä todennäköisesti jotenkin yhteiskunnasta erillinen yksilö, jolla ei ole normaaleja ihmissuhteita ja joka ei liiku julkisilla paikoilla. Ulkonäkö - ja varsinkin todella kaunis - on yksi yleisimpiä kommentointien aiheita joita ihmisessä on. Tämä omaa kauneuttaan tiedostamattoman yksilön kuvitelma on ilmeisesti jokin kehitelmä ideaalista, eli kauniista ja_nöyrästä_ naisesta. Ihmeellisiä horiskoja nuo sitä peräänkuuluttavat ihmiset. Ilmeisesti ovat myös naisia. Se, että kaunis nainen olisi tietoinen kauneudestaan tulkitaan jostain syystä negatiiviseksi asiaksi. Tätä on vaikeaa loogisesti selittää, kysehän on siitä, että vaatimattomammat naiset toivovat kauniimmilta kanssasisariltaan ylimaallisia kykyjä, jotta nämä voivat saada kunniallisen naisen arvon. Onnea räähkät.
[/quote]
Kauneusihanteita on monenlaisia. Minäkin pidän monesti kauniina sellaisia ihmisiä, jotka eivät yhteiskunnan yleisen ihanteen mukaan ole kauniita. Juuri nämä yleisen muotin ulkopuolella olevat eivät ajattele olevansa mitenkään erikoisen näköisiä, eli eivät tiedosta mahdollista kauneuttaan.
En minä ole uskaltanut kellekään mennä suoraan sanomaan. Olen saattanut miehelleni sanoa että tuo nainen on ihan uskomattoman kaunis. Olen aika ujo, enkä lähesty tuntemattomia ihmisiä muutenkaan. En toivo että näyttäisin noilta uskomattoman kauniilta ilmestyksiltä itse, koska olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni tällaisenaan. Minä vain tykkään katsoa kauniita asioita, oli ne sitten maalauksia, vaatteita tai ihmisiä. Ihan vaan pistän merkille jonkun olevan niin käsittämättömän luonnonkaunis että on vaikea olla katsomatta vähän liian pitkään :D
Ja minäkin olen hetero.
Olisi kiva kokeilla joskus miten henkilö reagoisi jos menisi sanomaan että hän on käsittämättömän kaunis. Minulle kerran yksi tuntematon pikkutyttö kassajonossa sanoi kun minulla oli uskomattoman huono päivä, että "sä oot kaunis". Vastasin "niin säkin" ja tulin hyvälle tuulelle.
En kehtaisi mennä sanomaan mitään, ellei kysyttäisi. Tuntuisi liian tunkeilevalta mennä puhumaan toiselle hänen ulkonäöstään.