Miksi tällä palstalla teeskennellään alkoholiasioilla??
Todellisuudessahan se on niin, että TODELLA moni suomalainen juo ainakin kerran viikossa itsensä pieneen hiprakkaan ja lomilla usein joka päivä. En puhu nyt vain itsestäni vaan kaikista niista ihmisistä joita tunnen. Alkoholisteja minulla ei ole lähipiirissä, mutta kyllä alkoholia säännöllisen runsahkosti käyttäviä. Kaikki sukulaiseni ja tuttavani ovat korkeasti koulutettuja, hoikkia ja elämässä menestyneitä. Ja juovat viiniä vapaalla. Toki myös kuntoilevat ja syövät terveellisesti. Miksi ei nauttisi elämän pikku paheista, jos pysyy joku tolkku?? Onhan ylipainoisiakin vaikka kuinka, ja hehän nauttivat herkkuja.
Kommentit (31)
No jos täällä on pienten lasten vanhempia enimmäkseen paikalla, eli kohderyhmäläisiä, niin olisi ihan toivottavaa etteivät juo kerran viikossa rentouttavia nollaavia perseitä.
Minä kyllästyin juomiseen joskus pari vuotta sitten, sitä ennen oli elämä ollut vähän kosteampaa, sen jälkeen tullut tipattomia kuukausia ihan huomaamatta vähän väliä. Ei vaan tee mieli, ja nyt olen raskaanakin niin eipä tarvitse pohtia koko alkomahoolia pariin vuoteen.
Ihmisellä on taipumus ajatella oman käyttäytymisensä olevan todella yleistä. Todellisuudessa hyvin pieni osa suomalaisista juo suurimman osan alkoholista. Eli juominen kasaantuu niille joille häppä maistuu. Heitä sanotaan alkoholisteiksi.
Mun kaveri laskee juomiseksi vain kännit. Jokapäiväinen ruuan kanssa (tai sijaan) viinipullo ja välipalaksi kalja ei siis ole hänen mielestään juomista. Eli hän juo vain pari kolme kertaa kuussa (eli silloin kun vetää perseet), vaikka alkoholijuomia menee joka päivä. Alkoholistit vähättelevät usein juomistaan. Myös terveet saattavat vähätellä. Ja sitten on vielä ne jotka eivät ihan oikeasti juo usein tai ollenkaan.
Minä olen tarkkaan kärryillä juomistani määristä. Pidän jatkuvasti ruokapäiväkirjaa. Olen tehnyt niin jo 15 vuotta. Joka päivä. Merkitsen sinne kaiken ruuan ja juoman. Joten halutessani voin juomistani määristä ja juomiskerroista tehdä vaikkapa excel- taulukon. Ei kuitenkaan kiinnosta, koska tiedän että juomiskertoja on ollut pari vuodessa, ja tiedän etteivät ne terveyttäni tuhoa.
Eikös alkoholin suurkulutus ala jo pikkuhiljaa olla vanhanaikaista.
Tämän viikon aikana on uutisoitu mm. siitä kuinka nykynuoret käyttävät alkoholia aiempaa vähemmän, heillä on muutakin tekemistä kuin kaljan kittaaminen.
Omassa lähipiirissäni olen huomannut, että eniten alkoholia käyttää suuriin ikäluokkiin kuuluva väestö. Kännääjiä löytyy omastakin ikäluokastani (olen nelikymppinen), mutta kohtuukäyttäjiä ja täysin raittiita on kuitenkin enemmän kuin kännääjiä. Tämä ei tietenkään ole mitenkään yleistettävissä olevaa tietoa, mutta uskon silti vahvasti, että suomalaisten alkoholinkäyttö alkaa saada asiallisia rajoja.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:12"]
Todellisuudessahan se on niin, että TODELLA moni suomalainen juo ainakin kerran viikossa itsensä pieneen hiprakkaan ja lomilla usein joka päivä. En puhu nyt vain itsestäni vaan kaikista niista ihmisistä joita tunnen. Alkoholisteja minulla ei ole lähipiirissä, mutta kyllä alkoholia säännöllisen runsahkosti käyttäviä. Kaikki sukulaiseni ja tuttavani ovat korkeasti koulutettuja, hoikkia ja elämässä menestyneitä. Ja juovat viiniä vapaalla. Toki myös kuntoilevat ja syövät terveellisesti. Miksi ei nauttisi elämän pikku paheista, jos pysyy joku tolkku?? Onhan ylipainoisiakin vaikka kuinka, ja hehän nauttivat herkkuja.
[/quote] ihanaa kun mua ei kiinnosta kummatkaan: juoda itseäni JOKA VIIKKO pikkuhiprakkaan eikä olla läski. Tosin herkuttelen ja JOSKUS nautiskelen siitä pienestä hiprakastakin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:30"]Tosi moni ei tajua, että juo paljon. Esimerkiksi meidän naapuri juttelee aina ihan pokkana, että käyttää vähän alkoholia. Silti sillä on lähes aina viinilasi mukana, kun tekee pihatöita yms. Ja tietenkin he rentoutuvat viikonloppuisin, Juovat toki vain "hyvin vähän" eli 3 pulloa viiniä[/quote]
Miten sinä noin tarkkaan naapurisi viininkulutuksen tiedät? Ovatko he kertoneet sinulle ihan tarkat määrät?
Tämä viesti herätti minutkin ajattelemaan, että joku naapuri saattaa pitää minua alkoholistina. Varsinkin näin kesällä viihdyn usein pitkään viinilasin kanssa omalla terassillani. Myös arkena, en pelkästään viikonloppuna. Meillä on tapana ostaa 1,5 litran hanaviinejä. Yksi pakkaus kestää kulutuksellamme 2 viikkoa. Mielestäni se ei ole paljon 2 hengelle.
Mun tuttavapiirini koostuu lähinnä ikäisistäni 30+ pikkulasten äideistä. Ja EI, mulla tai heillä ei ole tapana vetää viikottaista "hiprakka-annosta". Viinilasillisen voin juoda joskus ja viikonloppuna joskus miehen ottaessa muutaman/useemman saunanoluen, otan itse siiderin, (joskus harvoin toisenkin). Siihen se jääkin, koska ei mieli tee kännätä ja lapsilla tulee. Sitä olen saanut harrastaa nuorempana ihan tarpeeksi ja kavereillani on aika pitkälti samat syyt. Arvomaailma muuttunut opiskeluvuosien biletysmentaliteetin jälkeen.
Miks ap tulee VAUVA-palstalle tollasta ihmettelemään. Vaikka tänne kirjotteleekin sekalainen seurakunta, niin kyllä äidit taitaa olla enemmistössä ja veikkaan, että samankaltaista alkoholiin suhtautumista kuin multa löytyy paljon juuri siitä ryhmästä. En ole ap:n lailla mustavalkoinen, joten tiedän että myös niitä hiprakka(hakusia) -nautiskelijoita löytyy myös meidän mammojen joukosta. Saati sitten niitä nakit silmille juojia. Viimeksi mainituista voi vaan sanoa: valitettavasti.
Tuota...miksi ihmeessä joku/kukaan tällaisella anonyymilla palstalla vääristelisi tuollaista asiaa??
Minä, mieheni, me emme harrasta tissuttelua emmekä juo itseämme "edes" pieneen hiprakkaan viikottain, emme edes kuukausittain, emme oikeastana koskaan. Ajattelepas sitä.
Me juomme 0-3 siideriä/vkossa ja 1 siideplo sisältää 3-4dl nestettä. Ja tämäkin "tapa" alkanut vasta tänävuonna, aina välillä saunomisen yhteydessä tapahtuva nautinto´lasten (kouluikäisiä 2kpl) mentyä nukkumaan.
Tätä ennen meni 20v lähes absolutisteina koska silloin nautimme sen 1 siiderin ehkä 4x/vuodessa.
Jestastele nyt sitten tätä jos siltä tuntuu, evvk:)
Monella alko varsinkin loma-aikaan kuvioissa. Itse juonut viimeksi kuukauysi sitten ruoan kanssa punkkua puolipikarillista ja sitä ennen ainakin tammikuussa sama lasti ruoan yhteydessä. Kotona 2 avaamatonta valkkaria.
Noihin muutamiin viesteihin jotka korostavat että tämä on VAUVA palsta, niin kyllä täällä käy todella paljon lapsettomiakin. Varsinkin nuoria lapsettomia naisia, syy on yksinkertaisesti se että tämä on yksi laajimpia naisille suunnattuja keskustelufoorumeja, jossa keskustelua käydään kokoajan. Yksi joka edes menee hitusen lähelle (kaksplussaa lukuunottamatta), on suomi24. Jos katsoo aihe vapaa:n etusivua, niin monesti puoletkaan keskusteluista eivät edes liity vauvoihin(/lapsiin). Jos googlessa tekee haun jostain aiheesta, niin 99% todennäköisyydellä löytyy aiheesta keskustelu täällä. Jos ihmettelette miten alunperinkään tänne palstalle päätyy lapsettomia. Monille nuorille naisille vauva.fi on myös siinä mielessä ajankohtainen, että lapsi on haaveissa/suunnitelmissa. Ja täällähän käy myös paljon jo teinien/aikuisten lasten vanhempia. Tämän nyt todellakin ohis, mutta luulisi että muutkin ovat huomanneet jo saman.
Puolet munkin kavereista juo itsensä tosi usein känniin, vähintäänkin 2 kertaa viikossa. Minä juon itseni känniin ehkä kerran tai kaksi koko vuoden aikana. Tosin, elämäntilannekin on eri, minulla on lapsia ja kännääjä kavereillani vain yhdella on lapsia, muilla ei.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 22:37"]
No meillä ei ole tuollaista määrää alkoholia jouluna, mutta kyllä se alkoholin juominen ruuan kanssa ja pitkän ajan kuluessa vaikuttaa ihan eri lailla kuin pelkkä ryyppääminen. Esim. meillä oli tässä kavereita kylässä ja juotiin neljän ihmisen voimin kolme pulloa viiniä, joista yksi oli litran pullo. Yksi pullo ruualla, toinen jälkkärin kanssa ja viimeinen sitten täyteen vatsaan iltaa istuessa. Viininkulutus ylitti mun normaalin alkoholinkäytön moninkertaisesti, mutta en ollut todellakaan humalassa, hieman hiprakassa ehkä (ja huom. mulla ei ole viinapäätä ollenkaan, jos juon illalla ilman syömistä yhden siiderin tai oluen, olen jo hiprakassa).
On ihmisiä, joilla on alkoholiongelma ja on ihmisiä, joilla ei ole. Jotkut haluavat yleistäää vaikkapa kaikki AV-palstailijat samaan kastiin, mikä on absurdia. Meitä on täällä juoposta absolutistiin. Mä en usko, että kovinkaan moni alkoholiongelmainen vastailee alkoholia koskeviin ketjuihin, koska varmasti oma juominen on monelle niin kipeä juttu.
[/quote]
Ai teillä ei käytetä tuollaista määrää alkoholia? No sittenhän se pentele vie täytyy tarkoittaa sitä, ettei kukaan muukaan käytä!!! Hellouuu...
Aloittaja puhuu siitä, että täällä palstailijat ei ikinä myönnä käyttävänsä alkoholia. No jos noin luulee, niin sitten on kyllä lukenut vääriä palstoja. Esim. kaikki aloitukset raittiista jouluista, juhannuksista, vapuista tulevat alta aikayksikön täyteen kommentteja että: "Joo, kyllä meilläkin oli ihan raitis juhlapäivä, ei juotu kuin aperatiivit, alkuruuan kanssa snapsit, lämpimän ruuan kanssa viinit, kahvin kanssa konjakit, saunassa olutta ja illalla vielä yömyssyt...eikä oltu missään vaiheessa humalassa." :D:D:D:D
[/quote]
En mä kirjoittanut, ettei muissa perheissä voitaisi juoda tuota määrää alkoholia. Jos vaikka olisit lukenut sen mun viestin läpi ja provosoitunut vasta sitten.
:D :D :D?