Onnistuuko amk-opiskelu nuorten puolella töiden ohella?
Mitenkään. En tiedä saisinko yliopisto-opinnoistani mitään hyväksiluettua sinne.
Kommentit (16)
Jos voit olla koulussa klo 8-18 arkisin, onnistuu mutta muussa tapauksessa ei onnistu.
heh, mistä noita pöljiä oikein sikiää? tässä joku aika sitten oli useampikin ketju aiheesta, kun joku kyseli voiko opiskella lähihoitajaksi niin ettei tarvitse olla läsnä tunneilla....
Olen opiskellutkin amk:ssa aikoinaan niin ei siellä kyllä kamalasti sitä läsnäoloa ollut. ap
Ite oon tehnyt niin, ja kyllä se jotenkin onnistui. Kunhan teet vuorotyötä ja työvuorot on sovittavissa koulutuntien mukaan. Sain aika paljon hyväksiluettua yo-opinnoista ja ekan harjoittelun sain hyväksiluettua aiemmista töistä ja vikan harkan tein palkallisena. Käytännössä siis toinen harjoittelu, 9 viikkoa, oli sellaista aikaa etten voinut tehdä töitä. Mun koulussa oli myös mahdollista valita opintojaksoja "aikuisten" puolelta, eli etä- ja viikonloppuopintoja kaiken muun päälle. Riippuu siis alasta, työpaikasta ja koulusta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:21"]
Ite oon tehnyt niin, ja kyllä se jotenkin onnistui. Kunhan teet vuorotyötä ja työvuorot on sovittavissa koulutuntien mukaan. Sain aika paljon hyväksiluettua yo-opinnoista ja ekan harjoittelun sain hyväksiluettua aiemmista töistä ja vikan harkan tein palkallisena. Käytännössä siis toinen harjoittelu, 9 viikkoa, oli sellaista aikaa etten voinut tehdä töitä. Mun koulussa oli myös mahdollista valita opintojaksoja "aikuisten" puolelta, eli etä- ja viikonloppuopintoja kaiken muun päälle. Riippuu siis alasta, työpaikasta ja koulusta.
[/quote] Eli työsi, josta sait harjoittelupisteet, oli samaa alaa? Mikä koulu oli kyseessä? Ja oliko yliopisto-opinnot sitten samaa vai ihan eri alaa?
Mikä tuo ala oli ylipäätään?
ap
Muista en tiedä, mutta insinööriopinnot onnistuisivat töiden ohella.
En suosittele nuorten puolta kun siellä on läsnäolopakko. Mikset hakisi aikuiskoulutukseen?
Meillä on todella paljon etänä siten et kotoan käsin tietokoneella, kirjoista yms. Työharjoittelu on ainoastaan sellanen jossa on läsnäolopakko.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:44"]
En suosittele nuorten puolta kun siellä on läsnäolopakko. Mikset hakisi aikuiskoulutukseen?
Meillä on todella paljon etänä siten et kotoan käsin tietokoneella, kirjoista yms. Työharjoittelu on ainoastaan sellanen jossa on läsnäolopakko.
[/quote]
Ei siellä mitään läsnäolopakkoa ole, mitä oikein sekoilet! Vain harjoittelujaksoilla on läsnäolopakko, muuten on sama miten opintonsa hoitaa kunhan tekee määrätyt työt ja tentit.
Riippuu kyllä ihan siitä mitä alaa opiskelet ja missä olet töissä. Tuttu opiskeli sairaanhoitajaksi ja työskenteli samalla sekä ravintolassa että vanhainkodissa. Koulusta ei voinut olla poissa yhtään, jos halusi edetä opinnoissa, joten teki töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Oma poika opiskeli rakennusalan insinööriksi. Eka vuosi koko päivät koulussa ja viikonloput töissä. Viimeisenä vuonna kävi vaan muutamana päivänä koulussa ja muutoin oli päivätöissä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:46"]
[/quote]
Ei siellä mitään läsnäolopakkoa ole, mitä oikein sekoilet! Vain harjoittelujaksoilla on läsnäolopakko, muuten on sama miten opintonsa hoitaa kunhan tekee määrätyt työt ja tentit.
[/quote]
Riippuu täysin alasta. Olen huomannut että esim. tekniikan puolella ollaan tietyillä aloilla (it ja vastaavat) valmiita joustamaan eikä ole läsnäolopakkoa, jos vain näyttää että asiat ovat hallussa. Jollain muilla aloilla voi olla esim. 80€ läsnäolo pakollinen, koska halutaan nimenomaan korostaa kontaktiopetusta ja on paljon ryhmätehtäviä, esitelmiä yms. Esim. liiketalous ja kulttuurialat voi olla tällaisia.
Oma poika on amk:ssa. Tosi paljon on aineita, joissa ei ole ollenkaan läsnäolovaatimusta, sitten on jotain missä on 70 tai 50 % jne. ja poika sanoo, että niitten kanssa on ihan sekaisin - sairastelun vuoksi on tullut poissaoloja. Mutta hänellä päivät eivät ole pitkiä, mutta itsenäistä opiskelua on erittäin paljon ja monessa aineessa palautusajat tosi lyhyitä. Saattoi olla viikon sisällä palautettavana viisikin isoa projektia + tuntitehtävät lisäksi.
öö, siis 80% läsnäolo vaaditaan (mistäköhän tuo euromerkki ilmestyi??) t. 12
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:17"]
öö, siis 80% läsnäolo vaaditaan (mistäköhän tuo euromerkki ilmestyi??) t. 12
[/quote]
Kielissä on yleensä 80 %. Tekniikan alalla labroissa 100 % ja loput ovat hyvin ala-, koulu- ja opettajakohtaisia; vaihtelu on 0-100 %. Itse olen käynyt amk:n yhden linjan nuorisopuolella ja toisen aikuispuolella, oma lapsi on nuorisopuolella alkuvaiheessa tekniikan alalla. Tehtäviä on kyllä tosi paljon tällä nuorella verrattuna omiin aikoihini (valmistuin 2000).
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:46"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu täysin alasta. Olen huomannut että esim. tekniikan puolella ollaan tietyillä aloilla (it ja vastaavat) valmiita joustamaan eikä ole läsnäolopakkoa, jos vain näyttää että asiat ovat hallussa. Jollain muilla aloilla voi olla esim. 80€ läsnäolo pakollinen, koska halutaan nimenomaan korostaa kontaktiopetusta ja on paljon ryhmätehtäviä, esitelmiä yms. Esim. liiketalous ja kulttuurialat voi olla tällaisia.
[/quote]
Aikuispuolen sosionomiopinnoissa (täydentävä koulutus) oli myös lähes täydellinen läsnäolopakko.
Itse aloin opiskella amk:ssa insinööriksi muutama vuosi sitten, ja silloin sai olla poissa noin 2-3 kurssikerralta, ja joissakin harjoitustöissä ei saanut olla kertaakaan. Vaihdoin sen jälkeen yliopiston puolelle, ja yliopistolla on ollut vähän vapaampaa. Vaikka täälläkin on läsnäolovaatimuksia, niin ne ovat lievempiä, eikä tule kovin helposti tilanteita, että yhden kurssin puuttuminen estää etenemisen kokonaan, vaan aina on vaihtoehtoja tai voi tehdä sivuainetta.
Saat hyväksiluettua yliopisto-opintoja, mutta sitten on noita käytännön jaksoja, joissa on oltava paikalla. Miten ajattelit hoitaa harjoittelun, jos et ole paikalla harjoittelupaikassa?