Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: etätöihin pakotetut suomalaiset kaipaavat jo työpaikan kahvikonetta

Vierailija
30.07.2020 |

Eipä ne etätyöt sitten kaikille suomalaisille maistuneetkaan kun alkoi kahvit himottaa XD

https://yle.fi/uutiset/3-11469774

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on virtuaalikahveet joka aamu. 

Vierailija
42/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen. Tämä toisiaan vihaaja kansa ei kaipaa ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohonhan vaikuttaa tosi moni asia. Olen tehnyt etätöitä jo 8 vuoden ajan. Mulla on kotona työhuone sekä ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste. On kolme näyttöä, kunnollinen näppis ja hiiri. Säädettävä työpöytä ja säädettävä työtuoli. Toimistolla mulle ei ole enää työpistettä. Ne pari kertaa vuodessa, kun käyn toimistolla, teen töitä neukkarissa. Ergonomisesti yhtä upeaa kuin keittiön ruokapöydän ääressä työskentely. Jos joutuisin tekemään kuukausia töitä toimiston neukkarissa pelkällä läppärillä, mulla tulisi jo niskat  ja ranteetkin  kipeäksi. 

Toinen asia, mikä vaikuttaa, on työrauha. Ihan eri tilanne työskennellä päivisin yksin kuin että samassa huoneessa on etätöitä tekevä puoliso ja mahdollisesti pari lastakin pörrää ympäriinsä. Kotona pitää olla ainakin sen verran tilaa, että erilaiset palaverit voi pitää rauhassa. Jos molemmat puolisot tekee töitä etänä, pitää kotoakin löytyä "neukkari", johon mennä palaverin ajaksi. 

Toimenkuvatkin ovat erilaisia. Toinen joutuu ehkä puhua pöpöttämään headset päässä suurimman osan työpäivästä, kun toisen taas pitäisi voida keskittyä omaan työhönsä. Omalla työpaikallani ei höpötetä työpisteellä, koska se häiritsee muita samassa huoneessa olevia, vaan siirrytään neukkariin tai jos se ei ole vapaata, jonnekin muuhun tilaan puhumaan. 

Osa tarvitsee enemmän sosiaalista kanssakäymistä livenä, osalle riittää sosiaaliseen kanssakäymiseenkin Teams-puhelut tai viestittely. Mä teen tiimityötä kollegan kanssa, joka ei edes asu Suomessa. Kotona voin ottaa Teams-puhelun, jaetaan näyttö ja aletaan yhdessä tekemään hommia. Eikä häiritä ketään, koska molemmat tekevät etätöitä, molemmilla on kotonaan työhuone eikä ole muita häiriötekijöitä kuin korkeintaan joskus taustalta kuuluu kissan naukaisu. 

Sitten on luonnekysymys eli tarvitseeko muita ihmisiä fyysisesti lähelleen vai ei. Siis työpäivän aikana. Itse en tarvitse, tapaan muita ihmisiä vapaa-ajallani. En tietenkään nyt pandemian aikana, mutta aikaisemmin. Etätyötä tehdessäni olen vapaa-ajallani sosiaalisempi, kun taas ennen etätyötä vain harvoin jaksoin muita ihmisiä enää työpäivän jälkeen. 

Mitä tulee työpaikan kahviin, niin mulla on paljon parempaa kahvia kotona :) 

Lisään tähän vielä, että kaikilla ei ole ilmalämpöpumppuakaan. Kesähelteillä voi olla mukavampaa tehdä töitä viileässä toimistossa kuin paahteisessa kerrostalokaksiossa. 

Ihan kuin kaikki toimistot olisivat viileitä kesällä ja mukavan lämpimiä talvella. Minä olin yhteen aikaan töissä yhdistyksessä, jonka toimipiste oli Helsingin keskustan vanhassa kivitalossa. Voin kertoa, että talvella siellä oli kylmä ja kesällä kuin pätsissä istuisi. 

Väitinkö jossain, että kaikissa työpaikoissa on helteillä viileää? 

Oudosti vain koit tarvetta verrata nimenomaan viileää toimistoa ja kuumaa kaksiota. Voi olla myös kuuma kaksio ja niin ikävä työilmapiiri, ettei toimistolle halua sittenkään. Tai voi olla kuuma kaksio ja kuuma toimisto. Ja joillain on kotona pahempaa kahvia kuin töissä :). 

Muutenkin ajatus, että tarvitaan ilmalämpöpumppu, jotta joku voisi viihtyä kotonaan kesällä, on ihan hassu. 

Mähän kirjoitin "voi olla mukavampaa" enkä "on mukavampaa". 

Vierailija
44/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kahvikonetta? Ai kahvinkeitintä, jolla itse keitetään itse ostetut kahvit? Ei ole ikävä ollut. Tämä uutinen nyt muutenkin on mielipidevaikuttamista, toisiin uppoaa kuin veitsi voihin, toisiin ei lainkaan.

Vierailija
45/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että joidenkin mielestä on valeuutinen, jos osa ihmisistä tykkääkin tehdä töitä konttorilla eikä kotona? :D Voi hyvä luoja tätä ihmisten yksinkertaisuutta.

Kukaan ei ole väittänyt että KAIKKI haluaisi palata takaisin lähitöihin, mutta on myöskin aika typerää kieltää se tosiasia, että osa haluaa.

Osa närkästyksestä tulee varmasti siitä, että juttuja tehdään yksipuolisesti. 

Vierailija
46/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työnantajana kaipaan työntekijöiden paluuta toimistoon. Etätöiden sujuminen on pelkkää utopiaa. Varmaan pitää investoida uuteen kahvikoneeseen, niin alkaa porukka palamaan.

Vierailija
47/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohonhan vaikuttaa tosi moni asia. Olen tehnyt etätöitä jo 8 vuoden ajan. Mulla on kotona työhuone sekä ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste. On kolme näyttöä, kunnollinen näppis ja hiiri. Säädettävä työpöytä ja säädettävä työtuoli. Toimistolla mulle ei ole enää työpistettä. Ne pari kertaa vuodessa, kun käyn toimistolla, teen töitä neukkarissa. Ergonomisesti yhtä upeaa kuin keittiön ruokapöydän ääressä työskentely. Jos joutuisin tekemään kuukausia töitä toimiston neukkarissa pelkällä läppärillä, mulla tulisi jo niskat  ja ranteetkin  kipeäksi. 

Toinen asia, mikä vaikuttaa, on työrauha. Ihan eri tilanne työskennellä päivisin yksin kuin että samassa huoneessa on etätöitä tekevä puoliso ja mahdollisesti pari lastakin pörrää ympäriinsä. Kotona pitää olla ainakin sen verran tilaa, että erilaiset palaverit voi pitää rauhassa. Jos molemmat puolisot tekee töitä etänä, pitää kotoakin löytyä "neukkari", johon mennä palaverin ajaksi. 

Toimenkuvatkin ovat erilaisia. Toinen joutuu ehkä puhua pöpöttämään headset päässä suurimman osan työpäivästä, kun toisen taas pitäisi voida keskittyä omaan työhönsä. Omalla työpaikallani ei höpötetä työpisteellä, koska se häiritsee muita samassa huoneessa olevia, vaan siirrytään neukkariin tai jos se ei ole vapaata, jonnekin muuhun tilaan puhumaan. 

Osa tarvitsee enemmän sosiaalista kanssakäymistä livenä, osalle riittää sosiaaliseen kanssakäymiseenkin Teams-puhelut tai viestittely. Mä teen tiimityötä kollegan kanssa, joka ei edes asu Suomessa. Kotona voin ottaa Teams-puhelun, jaetaan näyttö ja aletaan yhdessä tekemään hommia. Eikä häiritä ketään, koska molemmat tekevät etätöitä, molemmilla on kotonaan työhuone eikä ole muita häiriötekijöitä kuin korkeintaan joskus taustalta kuuluu kissan naukaisu. 

Sitten on luonnekysymys eli tarvitseeko muita ihmisiä fyysisesti lähelleen vai ei. Siis työpäivän aikana. Itse en tarvitse, tapaan muita ihmisiä vapaa-ajallani. En tietenkään nyt pandemian aikana, mutta aikaisemmin. Etätyötä tehdessäni olen vapaa-ajallani sosiaalisempi, kun taas ennen etätyötä vain harvoin jaksoin muita ihmisiä enää työpäivän jälkeen. 

Lisään tähän vielä, että kaikilla ei ole ilmalämpöpumppuakaan. Kesähelteillä voi olla mukavampaa tehdä töitä viileässä toimistossa kuin paahteisessa kerrostalokaksiossa. 

Minulla taas on kotona ilmalämpöpumppu, töissä ei ole ja lämpötila kesäpäivinä siellä on kolmenkympin kieppeillä. Työsuojelu ja työterveys ei puutu asiaan mitenkään vaikka asiasta on valitettu useaan otteeseen. Koti on ehdoton ykkösvaihtoehto.

Vierailija
48/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että joidenkin mielestä on valeuutinen, jos osa ihmisistä tykkääkin tehdä töitä konttorilla eikä kotona? :D Voi hyvä luoja tätä ihmisten yksinkertaisuutta.

Kukaan ei ole väittänyt että KAIKKI haluaisi palata takaisin lähitöihin, mutta on myöskin aika typerää kieltää se tosiasia, että osa haluaa.

Osa närkästyksestä tulee varmasti siitä, että juttuja tehdään yksipuolisesti. 

No sitähän voi ihan itse ryhtyä tekemään uutisia joissa huomioidaan kaikki asiat niin monipuolisesti, että tulee koko maailmankaikkeus ilmiöineen huomioitua jokaisessa jutussa.

Tämä uutinen ei sitäpaitsi ollut yksipuolinen, siinä todettiin, että ylen kyselyn lopputuloksena reilu 60% halusi toimistolle takaisin ja sitten ne loput joko ei halunneet tai ei tienneet haluavatko. Mielestäni tuota vähemmän yksipuolista uutisointia ei voi ollakkaan.

Ja sitten tuosta otsikosta, joo voisi ehkä olla parempikin, mutta varmasti toimittajan ajatus on, että lukijat lukee muutakin kuin sen otsikon.

Vierailija
49/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä palasi osa porukasta toimistolle jo kesäkuun alussa. Eivät kaikki pysty keskittymään töihinsä kotona. Työkaverilla on vaimo äitiyslomalla, vauvan lisäksi on 3- ja 5-vuotiaat. Ei tuon ikäiset anna isän olla rauhassa, vaikka miten sanoo, että isä tekee nyt töitä. 

Vierailija
50/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kaipaan paluuta toimistoon. Työnantaja nössö, varmaan globalisti! Hulluks täällä kotona tulee, ja toimistossa on muutenkin paljon parempi työpiste ja sieltä saa helposti apua koollgeegoilta ja pomolta!

Tääällä etätöissä vaan alkoholistuu

Vierailija
51/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa meidän työpaikan kammottavaa halpiskahvia, jota keitetään paskaisissa pannuissa. Kotona saa paljon parempaa. Ainoa hyvä asia työpaikalla on asteen ergonomisemmat työpisteet ja ajoittaiset ilmaiset herkut mitä jotkut tuo merkkipäivänä tai muuten vain. Joskus on ihan kiva myös sosialisoida kahvitauolla jos tiimitovereita sattuu olemaan paikalla samaan aikaan. Väki tosin vaihtuu niin tiuhaan, ettei pysy enää perässä eikä kiinnosta randomien kanssa jutustella.

Vierailija
52/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen aika on ollut kaikille hyvää aikaa oppia olemaan pitkiä aikoja ihan vain yksikseen ja oppia nauttimaan ja iloitsemaan siitä ajasta. Yksin olo on palauttavaa ja voimauttavaa ihan jokaiselle.

Vierailija
53/53 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palasin toimistolle vapaaehtoisesti. Aika rauhassa saa olla