Työttömän yrittäjän sairastuminen
Mä olen viimeisen vuoden opiskellut ja opintojen ohessa viime talvena perustin toiminimen lisätienestien saamiseksi. Sairastuin kuitenkin melko pian perustamisen jälkeen (aluksi ihan fyysisesti sairaana, sitten mielenterveysongelmat pahenivat). Nyt olen koulun juuri ja juuri saanut suoritettua, mutta en pysty palaamaan vielä työelämään sairastelun takia. koko kevään elin lähinnä opintotuella, eikä toiminimeni tuottanut yhtään tuloja. En siis ole maksanut mitään yel-maksujakaan. mitä mahdollisuuksia minulla on siis tuettuun "sairaslomaan".
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 19:34"]
Mä olen viimeisen vuoden opiskellut ja opintojen ohessa viime talvena perustin toiminimen lisätienestien saamiseksi. Sairastuin kuitenkin melko pian perustamisen jälkeen (aluksi ihan fyysisesti sairaana, sitten mielenterveysongelmat pahenivat). Nyt olen koulun juuri ja juuri saanut suoritettua, mutta en pysty palaamaan vielä työelämään sairastelun takia. koko kevään elin lähinnä opintotuella, eikä toiminimeni tuottanut yhtään tuloja. En siis ole maksanut mitään yel-maksujakaan. mitä mahdollisuuksia minulla on siis tuettuun "sairaslomaan".
[/quote]
Ei ole olemassa mitään tuettua sairauslomaa, en ylipäätään ymmärrä mikä sellainen on. Jos sulla ei ole ollut tuloja, voit säästää työttömyyspäiviäsi, kirjoittautumalla sairauslomalle josta saat Kelan päivärahaa joka taas ei ole ansioista riippuva. On ihan selvä, että jos et ole maksanut yel-maksuja, et voi saada ansiosidonnaista turvaa. Jos saisit, niin eihän koko systeemissä olisi mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 19:37"]
[/quote]
Ei ole olemassa mitään tuettua sairauslomaa, en ylipäätään ymmärrä mikä sellainen on. Jos sulla ei ole ollut tuloja, voit säästää työttömyyspäiviäsi, kirjoittautumalla sairauslomalle josta saat Kelan päivärahaa joka taas ei ole ansioista riippuva. On ihan selvä, että jos et ole maksanut yel-maksuja, et voi saada ansiosidonnaista turvaa. Jos saisit, niin eihän koko systeemissä olisi mitään järkeä.
[/quote]
siis tuetulla sairaslomalla tarkoitinin nimenomaan sitä, että onko minulla lainkaan mahdollisuutta jäädä kotiin ja saada edes jotain rahaa jostain elämiseen. Mutta onko tuo kelan sairaspäiväraha sama, josta tossa toisessa viestissä kirjoitin ja joka vaatisi sen yli 55 pv työkyvyttömyyttä
aloitit yrittäjyyden, mutta et ottanut mitään selvää mistään? sun työttömuusturvakin on ... no, ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
siis tuetulla sairaslomalla tarkoitinin nimenomaan sitä, että onko minulla lainkaan mahdollisuutta jäädä kotiin ja saada edes jotain rahaa jostain elämiseen. Mutta onko tuo kelan sairaspäiväraha sama, josta tossa toisessa viestissä kirjoitin ja joka vaatisi sen yli 55 pv työkyvyttömyyttä
[/quote]
Juuri se on Kelan sairauspäiväraha. Ei ole olemassa mitään muuta sairauspäivärahaa. Siihen tarvitset tietenkin lääkärin lausunnon. Toki voit jättäytyä työttömäksikin, jolloin saat työmarkkinatukea, mutta vasta kun olet vakuuttanut työkkärin virkailijat siitä, että firmasi ei enää toimi. Luulisin, että kun liikevaihtoa ei ole ollut, se riittää näytöksi, mutta voivat vaatia koko toiminimen lakkauttamista. Tosin sittenkin sinulle tulee karenssi, mutta se on lyhyempi kuin tuo 55 päivää.
Sinun kannattaisi varata aika sosiaalitoimistosta ja varmistaa, oletko oikeutettu toimeentulotukeen.
Yrittajat.fi sivulta löysin tällaisen pätkän:
"Pientuloisen yrittäjän sairausajan päiväraha
Myös tuloton tai vähätuloinen voi hakea Kelasta sairauspäivärahaa. Päivärahaa maksetaan vähintään 23,77 euroa arkipäivältä sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on kestänyt yli 55 päivää."
Mä olen käynyt eri lääkäreillä ja terapeutilla monesti kevään aikana, mutta "työkyvyttömyydestä" ei ole koskaan edes puhuttu, kun olen käynyt koulua. Jos minä nyt hakeudun taas lääkärille tämän asian takia, saanko tosiaan sairauspäivärahaa vasta 55 päivän jälkeen?
ap