Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annan Mirtatsapiinille 5 tähteä. Parantanut koko elinikäni kestäneet univaikeudet

Vierailija
29.07.2020 |

35 vuoden ajan heräsin useasti aamuyöllä ja 3-4 aikaan niin, etten saanut enää ollenkaan unta sen jälkeen. Elin zombina vuosikymmenet. Melatoniini tai elintapamuutokset eivät auttaneet.

Otan nyt hyvin pienen murusen mirtatsapiinia iltaisin (ehkä 2,5mg) ja nukun syvästi 8 tuntia joka yö.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi muutaman viikon, sitten unettava vaikutus katosi kokonaan. Annoksen muutokset alas tai ylös eivät auttaneet. Kamala makeanhimo siitä lääkkeestä kyllä tuli jopa minulle, joka en ole koskaan ollut makean ystävä. Eli hyvä vaan ettei toiminut, koska tiedä sitä kuinka paljon olisin vuodessa lihonut jos olisin tuota lääkettä syönyt. (Sain sitten pitkävaikutteisen rauhoittavan lääkkeen unettomuuteen, ja tämä toimii minulla edelleen hyvin)

Vierailija
22/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin erinomaisesti, olin tokkurassa puoleen päivään ja lihoin 10 kiloa vaikken syönyt yhtään enempää. Kertyi varsinkin vatsalle. Hyvin pienen pipunan otin. Unettomuus on niin kauheaa, että olisin syönyt vaikka rautanauloja, jos niillä olisin saanut avun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten mäkin kärsin unettomuudesta.

Itsekin otin sen ihan pienen murusen, annoin sulaa suussa, hyvin nukutti 7-8 tuntia.

Puoli vuotta tarvitsin sitä, sitten en enää tarvinnut johtuen elämäni muutoksesta.😍

Enkä lihonut kiloakaan.

Vierailija
24/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuosia krooniseen unettomuuteen. Olen myös lopettanut monesti ja ollut pitkiä aikoja ilman. Isoimmillaan olen käyttänyt 7,5mg. Tämä yksistään ei aina riitä hyvään nukkumiseen ja olen käyttänyt rinnalla nukahtamislääkkeitä ja melatoniinia. Pieni annos vaikuttaa omien kokemusten mukaan myös mielialoihin. Aina tauolla oltua alkaa huonompi aika ja jos tällä mirtan murusella elämä hymyilee niin kyllä sen itselleni mielelläni suon.

Vierailija
25/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni tästä myös hyviä kokemuksia. Hän on kova suorittamaan, aina vähän ylikierroksilla ja huono rentoutumaan. Jos kalenterissa on yhtään väljää niin heti survomassa sinne jotain ylimääräistä. Pari vuotta sitten uni alkoi loppumaan klo 4, suoritappa sitä elämää sitten tuollaisella unimäärällä. Mirta tuo kuulemma seuraavaksi päiväksi sen verran hömelön olon ettei syö sitä joka päivä, mutta nykyään ottaa useina viikonloppuina jolloin ei ole mitään aamumenoja. Saattaa nukkua 12 h putkeen ja on aivan kuin eri ihminen. 

Vierailija
26/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma, eikä kyseinen lääke auta tippaakaan.

Vierailija
27/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni tästä myös hyviä kokemuksia. Hän on kova suorittamaan, aina vähän ylikierroksilla ja huono rentoutumaan. Jos kalenterissa on yhtään väljää niin heti survomassa sinne jotain ylimääräistä. Pari vuotta sitten uni alkoi loppumaan klo 4, suoritappa sitä elämää sitten tuollaisella unimäärällä. Mirta tuo kuulemma seuraavaksi päiväksi sen verran hömelön olon ettei syö sitä joka päivä, mutta nykyään ottaa useina viikonloppuina jolloin ei ole mitään aamumenoja. Saattaa nukkua 12 h putkeen ja on aivan kuin eri ihminen. 

Hmm. Miten hän arkena nukkuu sitten jos vain viikonloppuisin ottaa mirtaa?

Vierailija
28/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut nukahtamiseen varmaan kaikkia mahdollisia lääkkeitä. Mirtatsapiini toi mulle, paitsi järjettömän ruokahalun, myös painajaiset ja itsetuhoiset ajatukset. Annos 5-7,5mg. Ei enää koskaan mirtaa.

Ketipinorilla sen sijaan olen nukkunut hyvin. Otan pienen murusen 25mg tabletista ja nukun kuin tukki. Oon pienentänyt annosta jatkuvasti, aloitin tuolla 25mg ja nyt menee tosiaan n. 7-10mg. 25 mg annoksella ketipinoria tuli sivuvaikutuksia (ruoan himo, levottomat jalat) mutta nykyisellä annoksella ei mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
29/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut myös ketipinorin ja triptylin ja näistä minulla huonot kokemukset. Pää sekoaa vähemmälläkin. Ylikierrokset saa mirtalla rauhoitettua, itsellä myös tätä ongelmaa että otan liikaa hommia ja menen ylikierroksille ja se vaikuttaa nukkumiseen. Nyt jouduin kivun takia vaihtamaan triptyliin joka kyllä auttoi kipuun mutta ei nukkumiseen eikä mielialojen tasaamiseen.

Vierailija
30/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtsa on plasepoa. Jos ette usko googlettakaa plasepo. Se on vähän sama kun kalkki tapletteja söisi, toimii jos uskottelee itselle...

Vierailija
31/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Minulla se lisäsi syljeneritystä ja näläntunnetta enemmän kuin nukutti. Niinpä lihoin, mutten nukkunut. Se vaihdettiin Ketopinoriin ja annan sille 10/10. Olen syönyt sitä jo 14 vuotta ilman haittavaikutuksia. 

Onnea sinulle ja keppiä kaikille, jotka luulevat, että eri lääkkeet toimivat eri ihmisillä samoin.

Vierailija
32/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ja turvallisin unilääke pitkäaikaiseen käyttöön. 7,5 mg 21 maissa illalla ja nukun kuin tukki sen 8-10 tuntia.

Vierailija
33/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Miten hän arkena nukkuu sitten jos vain viikonloppuisin ottaa mirtaa?[/quote]

Nykyään paremmin myös arkena. Toisinaan herää yhä ennen kukonlaulua, mutta ei enää jatkuvasti eli yleinen hyvinvointi kaiken kaikkiaan plussan puolella.

Vierailija
34/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että AP:lla toimii. Mulla kävi samoin miten monella muullakin eli jo pieni annos sai hirveän tokkuraisuuden ja jatkuvan näläntunteen ja herkkuhimon. Kokeilin joitain viikkoja ja työterveyshuollon lääkäri vaan painosti, että olisi pitänyt kokeilla pidempään niin tokkuraisuus olisi kuulemma lähtenyt. Jos olisin saanut palkallista sairaslomaa tuon lääkkeen sisäänajoon niin ehkä sitten mutta toisaalta en olisi halunnut sitä painonnousua.

Unettomuuteen kokeiltu mm Doxal, Ketipinor, Setralin, Stillnoct. Pysyvää hyötyä ei millään. Stillnoct väsyttää mutta toleranssin nousi on tosiasia. Nyt koitan suhtautua siten, että unettomuus on normaali osa elämää ja hyvin nukuttu yö kiva lisäbonus.

Vierailija
35/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en allekirjoita että unettomuuden voisi vaan hyväksyä normaalina. Kun on muutaman viikon nukkunut 2-3 tunnin unia ja välissä täysin unettomia öitä niin se apu on kyllä pakko saada jostain kierteen katkaisuun.

Vierailija
36/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään univaikeuksista ja nukahtamislääkkeistä puheenollen.

Yli parikymmentä vuotta sitten oli järjetön stressi, monta rautaa tulessa ja vain säännölliset yöunet, sekä liikunta pitivät tolkuissaan — kunnes ne säännölliset yöunet katosivat. Sain silloin Imovane-nimistä nukahtamislääkettä lääkärini määräämänä ja sitä lääkettä lopulta käytinkin sitten ajoittain muutaman vuoden ajan. Aamuisin oli outo maku suussa, mutta sinänsä ei varsinaista tokkuraisuutta. Paino ei noussut, mutta muuten tuntui vain ikävältä olla riippuvainen lääkkeistä.

Sittemmin sain elämääni rauhoitettua ja tapahtui kai ihme, unirytmi palasi. Stressiperäisiä olivat selkeästi omat nukahtamisvaikeuteni. Enpä senjälkeen ole tarvinnut mitään erikseen nukahtamiseen ja olisikohan tuota valmistettakaan enää markkinoilla. Sivuvaikutuksena muistan tosiaan sen oudon maun vieläkin.

Vierailija
37/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/41 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain joskus unettomuuteen erikoistuneelta lääkäriltä (nyt jo edesmennyt Jukka Alihanka) yhdistelmän Rivatril + disykloveriinihydrokloridi ja 3 kk kuuri katkaisi viimein pahan, vuosia jatkuneen unettomuuden. Ilmeisesti ko.lääkkeisiin voi tulla paha riippuvuus, mutta itselläni ongelmia ei ollut vaan lopetin käytön parissa viikossa pikkuhiljaa. Otin saman kuurin n. 3 kertaa 10 vuoden aikana, aina unettomuuden pahentuessa sietämättömäksi eli niin, että olin käytännössä lakannut nukkumasta lähes kokonaan. Nämä oikeasti katkaisevat unettomuuskierteen.

Nykyään en ole enää näin vahvaa kuuria tarvinnut, mutta minulla on tiedossa psykiatri jolta näitä saan tarvittaessa, unettomuuden äityessä todella pahaksi. Onneksi, sillä läheskään kaikki lääkärit eivät näitä lääkkeitä määrää.

T. Se joka aiemmin kertoi saaneensa nyt avun ketipinorista.

Vierailija
40/41 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nyt kun 7,5 tai poenempi määrä ei enää autakaan. Herään 3 aikaan enkä enää saa nukuttua. Nostanko annosta, kun laskeminen ei auta? Määrätty aikoinaan 7,5-15mg nukkumiseen.