Miten toteutit muutoksen?
Olipa kyse sitten tupakanpolton lopettamisesta tai jostain isommasta elämänmuutoksesta, miten teit sen? Mitä siihen tarvitaan? Olisiko sinulla jakaa jotain keinoa?
Kommentit (8)
Muutosprojekti on minulla yhä kesken mutta edennyt hyvin. Kyse eritoten laihduttamisesta ja alkoholin liikakäytön lopettamisesta.
Minulla asia on ollut aika suoraviivainen. Tein päätökset miten aion tavoitteeseeni päästä, eli paljonko alkoholia sallin itseni juoda ja millaista laihdutusmenetelmää haluan käyttää, ja sitten olen pysynyt päätöksissäni. Yhden kerran olen sortunut juomaan enemmän kuin oli tarkoitus, mutta enpä yhdestä kerrasta stressiä ota. Mutta siis, ihan vanhanaikaisesti vain tahdonvoimalla on menty, ja asiassa helpottaa se etten ole ottanut mitään ääritiukkoja tavoitteita vaan sallin tosiaan itselleni vähän viiniä, hyvää ruokaa, en pakota itseäni inhoamaani hikiliikuntaan tms.
Mulla koko homma (liikunnan lisääminen, sitä kautta laihtuminen ja siitä sitten terveellisempi ruokavalio/kaloreiden seuraaminen) lähti ihan vahingossa liikkeelle. "Syynä" uusi kännykkä ja siihen ladatut appsit, jotka sai mut keräämään askelia ja liikuntapisteitä ja kun kunto koheni ja kilot karisi, älysin myös ruveta seuraamaan syömisiäni. Nyt teen tuota täysin sydämin ja innolla - sitä mukaa kun paino alenee ja olo paranee, into ja itsekuri kasvaa!
Mitta tuli täyteen. Sanoin itseni irti ja koska en saanut uutta työpaikkaa lähdin opiskelemaan uutta alaa. Sillä tiellä nyt olen.
Päätös -> TOIMINTA. Siitä se lähtee.
Tarvittiin totaalinen kyllästyminen asioiden nykytilaan. Sitten tarvittiin sen tajuaminen, että asioiden pitää muuttua pysyvästi. Ja kolmanneksi piti sisäistää se, että muutos ei tapahdu hetkessä ja että pienetkin askeleet ovat arvokkaita, kunhan ne vievät oikeaan suuntaan.
Minulla tässä on ollut kyse isommasta elämäntaparemontista, joka alkoi laihdutuksena ja on jatkunut ihan yleisenä elämänasenteen muutoksena. Projektin kokreettinen tavoite voisi olla vaikka onnellisempi minä, ja se onkin toteutunut aika mahtavasti.
Vuosia, vuosia sitten lopetin tupakanpolton. Minullakin se tapahtui vähän niin, että polttaminen rupesi tuntumaan todella typerältä. Minua myös häiritsi ajatus siitä, miten tupakka hallitsee minua, varsinkin silloin, jos se on päässyt loppumaan. En oikeastaan sen kummemmin päättänyt kuitenkaa mitään, rupesin vain ajattelemaan, että en ainakaan vielä sytytä seuraavaa tupakkaa. Nyt en ole sytyttänyt sitä seuraavaa lähes 20 vuoteen.
Mulle se aloittaminen on kaikista vaikeinta. Jossain vaiheessa päähän pölähti vaan tieto että nyt aloittamista ei voi enää lykätä ja viimeinen hetki muutokseen on NYT.
Tupakointi loppui ilman kummempaa tekemistä. Tajusin kuinka naurettavalta se näyttää ja kuinka pahalta se maistuu ja kuinka huono olo siitä tulee. Tuli mielikuva siitä kuinka tupakanhimoissa istun saunan uunilla yrittämässä imeä puoliksi hiillostunutta koivuklapia kaksin käsin enkä voinnut enää sen jälkeen polttaa :D