Hirveä kaatosade - nyt Suomen sienet mätänee metsään kun kukaan ei niitä poimi ja syö sieltä pois
Missä on ihmisen Haisaappaat, keltainen kumisadetakki ja sienikoppa?
Kommentit (53)
Slin tänään 7 mustikkaa ja 10 vadelmaa. Ei maksanut mitään.
Ei ne mätäne. Monet eläimet eivät pärjäisi, jos marjoja ja sieniä ei olisi. Ne ovat myös eläinten ruokaa.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Miksi itse olet netissä, etkä poimimassa? 🤔
Täällä sitä olen, sateessa istuskelen ja tällä hetkellä eväitä mutustelen. Hirveän yksinäistä kun muita Rukan takkeka ja Haisaappaita ei näyt.
Ap
Puut saavat niistä lannoiteita. Elävät symbioosissa.
Tämä on ehkä turhin huolenaihe ikinä.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Eihän sinne mehtään toinna nyt satteella lähtee, vaan vasta sen jäläkeen. Kahoppa kun niitä sienii tulloo lissee sen satteen jäläkeen. Etkö tuommosta muistanna vai etkö oo älynnä koko juttuu?
Eikä ole. Kyllä pitää vahtia, että kaikki sienestää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mätäne. Monet eläimet eivät pärjäisi, jos marjoja ja sieniä ei olisi. Ne ovat myös eläinten ruokaa.
Mutta kuka ne niille eläimille poimii kun eläimille ei ole peukaloa poimimiseen?
Aha. Tuu pois sieltä puun alta ettei salama iske suhun.
Miettikää että metsän eläimet kusee ja paskoo niiden marjijen ja sienien päälle 24/7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka ne niille eläimille poimii kun eläimille ei ole peukaloa poimimiseen?
Thaikut ovat jo tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Eihän sinne mehtään toinna nyt satteella lähtee, vaan vasta sen jäläkeen. Kahoppa kun niitä sienii tulloo lissee sen satteen jäläkeen. Etkö tuommosta muistanna vai etkö oo älynnä koko juttuu?
Sateella ne kasvaa, ja kun sade loppuu niin alka lahoaminen. Mut nyt loppu kaakaotauko ja alan taas poimimaan. Moikka. 🍄
Ap
nyt meni yöunet - sienet mätänee. miten tästä selvitään? voidaanko anoa eu:lta hätäapua?
Vierailija kirjoitti:
nyt meni yöunet - sienet mätänee. miten tästä selvitään? voidaanko anoa eu:lta hätäapua?
Pakko ottaa venlafaksiinia. Iski sietämätön sienimätähuoli.
Vierailija kirjoitti:
Esim. missä sienimadot sitten olisivat?
Yleensä en perusta "sienet mätänee metsään" -puheista, mutta kävin viikolla sienessä ja myönnettäköön, että vahva mädän tatin haju leijaili vastaan jo metsän reunassa. Tosin olin aiemmin käynyt katsastamassa paikan ja useimmissa tateissa oli tatinriesaa (loissieni), että joutivatkin mädäntyä sinne. Keräsin sitten mustikkaa ja muutaman pienen tuoreemman tatin. Hai-saappaat oli jalassa.