Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintökysymys: kenet perin?

Vierailija
02.07.2013 |

Vanhempani erosivat minun ollessa 3- vuotias. Oikea isäni tunnusti minut ja veljeni lapsikseen. Äitini meni uusiin naimisiin ja minulle ja veljelleni annettiin isäpuolen sukunimi. Voinko edelleenkin periä oikean isäni ja onko minun mentävä itse perinnönjakotilaisuuteen. En haluaisi tavata koskaan sisar- ja velipuoliani saatikka isäni naikkosia.  

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki perit isäsi, ei siihen sukunimen muuttaminen vaikuta mitenkään. Eri juttu on, haluatko, jos et ole ollut hänen kanssaan tekemisissään kuin viimeksi 3-vuotiaana...

Vierailija
2/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perit toki isäsi, mutta voit kieltäytyä perinnöstä. Kun aikanaan perunkirjoittaja ottaa yhteyttä niin silloin ilmoitat asiasta hänelle kirjallisena. Ei kellekään pakolla perintöä tuputeta. Muistathan myös sen, ettet peri isäpuoltasi, vaikka teille hänen sukunimensä annettiinkin. Paitsi jos isäpuoli tekee testamentin hyväksenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perintökin voidaan väkisin tuputtaa. Siitä kieltäytyminen tulkitaan lahjan antamiseksi muille perillisille. Eli vaikka toimeentulotukeen se voi vaikuttaa rankaisevasti. Samoin jos on ulosotossa velkoja. Silloin tosin voi ulosottomies vastaanottaa perinnön puolestasi ja vähentää sen arvon veloistasi.

Vierailija
4/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apmtuskin haluaa perinnöstä luopua vaikkei hau aolla tekemisissä. Onhan otsikossa jo kysymyskin, kenet perinin.

Vierailija
5/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 01:31"]

Kyllä perintökin voidaan väkisin tuputtaa. Siitä kieltäytyminen tulkitaan lahjan antamiseksi muille perillisille. Eli vaikka toimeentulotukeen se voi vaikuttaa rankaisevasti. Samoin jos on ulosotossa velkoja. Silloin tosin voi ulosottomies vastaanottaa perinnön puolestasi ja vähentää sen arvon veloistasi.

[/quote]

Anteeksi oikea termi oli perinnöstä luopuminen ja se todellakin tarkoittaa sitä että perintöä ei tarvitse ottaa vastaan eikä sitä voi myöskään velkojat vaatia. Käytännössä perintöä ei ole, joten sossukaan ei olemattomaan perintöön voi vedota, samoin velkojien on turha havitella rahoja joita ei ole olemassakaan. Eikä luopumisesta joka on tehty lain mukaan voi seurata lahjaveroa. Ihan voit netistä tämän tarkistaa, löytyy useammaltakin sivustolta. Homma pitää vaan tehdä tasan pykälien mukaan.

Vierailija
6/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kysyin tätä oikeastaan vain sen takia, että koko ajatuskin ahdistaa kovasti. Enkä haluaisi joutua perintöverojen maksun vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin. En ole todellakaan vailla oikealta isältä saatikka isäpuolelta mitään. Ainut asia jota olisin heiltä toivonut - isäsuhdettaä ei sitten koskaan toteutunut minun kohdallani. Kaikki muu on minulle merkityksetöntä.

Vierailija
7/7 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä jo sanottiinkin, perit biologisen isäsi (ja äitisi), muttet isäpuoltasi. Ja perintöä ei ole pakko vastaanottaa, jos et halua. Tosin perillisyytesi on saatettava tietoosi, mutta sinulla ei mitään velvotteita ole.