Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen järjestys ja tasa-arvo teidän perheessänne?

Vierailija
29.07.2020 |

Onko yleistäkin että tytöt kuuluu laittaa etusijalle ja poikien edelle perheessä?

Ainakin monen tutun perheessä asenneilmapiiri on ollut että kyllä pojat pärjää itsekseenkin vaikka heitä huomioidaan ja arvostetaan tyttöjä vähemmän sillä "pojat on kuitenkin poikia" ja "heidät on karaistava."

Minusta on alkanut sittemmin tuntua että tämä sääntö on Suomessa enemmän yleinen normi kuin mikään poikkeus kun olen ottanut asiasta tarkemmin selvää.

Monet tutut ovat olleet myös pettyneitä siihen että esikoisena syntyi poika eikä tyttöä mitä he pitivät nykyisten perheihanteiden vastaisena. Ja suru esikoisen väärästä sukupuolesta on jatkunut vaikka lapsi on jo teini-iässä. (Minun vain käy jotenki sääli näitä perheitä.)

Onko kukaan muu huomannut tällaisia asioita esim omassa perheessään, lapsuudessaan tai lähipiirissään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin lapsi osallistuu kotitöihin sukupuolestaan riippumatta. Mistään asiasta ei voi luistaa perustelulla ”mutta olen tyttö/poika”. Kumpikin opettelee kaikkia kotona tehtäviä asioita, jotta aikanaan osaa ja pärjää yksin.

Vierailija
2/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kyllä huomannut. Yhtäkään tällaista tapausta. Ja kaikenlaisia perheitä kuuluu ystäväpiiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään tuon kaltaista. Eikö täälläkin aika usein ole juttua, että juuri poikia paapotaan ja tehdään puolesta.

Vierailija
4/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tänä päivänä edes ole tyttöjä ja poikia. Meinaatteko tosissaan sekoittaa lasten päät tuolla sukupuolittuneella hapatuksella?

Vierailija
5/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on parisuhteessakin, naisen pitää saada olla prinsessa ja kaiken yläpuolella, miehen töissä käyntikin luokitellaan lomaksi ja vapaa-ajaksi perheen ulkopuolella, vaikka henkilökohtaisesti juuri se työ on kaikkein raskainta, kuin vankilaan menisi, kotona kyllä pärjäisi.

Vierailija
6/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin lapsi osallistuu kotitöihin sukupuolestaan riippumatta. Mistään asiasta ei voi luistaa perustelulla ”mutta olen tyttö/poika”. Kumpikin opettelee kaikkia kotona tehtäviä asioita, jotta aikanaan osaa ja pärjää yksin.

Meillä sama. Sisällä lapsilla on omat siivous ja tiskikoneen tyhjennys vuorot. Listat työtehtävistä löytyy keittiö seinällä ja jos jää aikataulusta niin on sovittu että siitä rokotetaan viikkorahasta. Jokainen suoritettu kotityö tuo 1 euron lisää viikkorahaa ja jokainen ylimääräinen ha vapaaehtoinen työ 2 euroa. Jos ovat ahjeria niin voivat tienata sen 10 euroa viikossa. Ulkona meillä on puutarha minne olen ottanut lapset mukaan esimerkiksi kitkemään rikkaruohoja sekä poimimaan omenoita ja viinimarjoja. Näissä asioissa meillä on ollut pakko jotta lapset oppivat työnteon eikä näistä tehtävistä saa luistaa. Nyt ollaan myös käyty yhdessä koko perheen voimin poimimassa mustikoita ja suomuuraimia. On ollut hyvä vuosi ja on tarkoitus saada marjapakastin taas täyteen ja osan mehustan ja laitan mehut pakkaseen. Vaikeinta kuitenkin on ollut saada teini-ikäistä poikaa osallistumaan kun herraa ei muka enää kiinnosta, ei jaksa, ei viiti ja ei huvita. Tämän kun saisi ratkaistua niin meidän perheessä kaikki on taas hyvin.

Vierailija
7/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka tiskaa ja siivoaa

Vierailija
8/9 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo.