Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mistä voisi tunnistaa skitsofreniaa sairastavan ihmisen.

Vierailija
29.06.2013 |

Tarkoitan tässä nimenomaan niitä ihmisiä, joilla skitsofrenia on melko lievänä tai melko hyvin hallinnassa, ja joilla ei ole akuuttia psykoosia päällä.

Onko joitain vihjeitä joista voisi päätellä jotain, joitain asioita mihin kannattaisi kiinnittää huomiota tms.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:38"]

Hyvänä kautena kukaan ei mistään tajuais mun skitsofreniaa. Lääkitystä ei ole, ja tällä hetkellä mun jutuista tietää ainoastaan mun poikaystävä, ollaan seurusteltu vajaa 2v. Äiti, pikkusisarukset, tai edes mun psykologi ei tiedä mun skitsofreniasta. Ja mulla on lämpimät välit mun perheenjäseniin. Olen liian vainoharhainen (eheh), ja pelkään, että jos kerron kenellekkään lääkärille kaikesta siitä, niin mut lukitaan suljetulle ja pumpataan täyteen lääkkeitä. Ei kiitos. Ja ikää mulla on alle 20v.

[/quote]

Oletko itse itsellesi "diagnosoinut" skitsofrenian? Mitä oireita sulla on?

Eikö kuitenkin kannattaisi hakeutua psykiatrin juttusille? En usko, että sua lukittaisiin suljetulle osastolle, jos kerran tiedät olevasi sairas.

[/quote]

Jos teidät olevasi sairas, niin hakeudu nopeasti avun piiriin. Skitsofrenia on sellainen sairaus, että se etenee hyvinkin nopeasti hoitamattomana ja mitä pidemmälle se menee, sen vaikeampi on kuntoutua - sairastuminen muuttuu lopulliseksi. Sinua ei pumpata täyteen lääkkeitä eikä suljeta osastolle, vaan todennäköisimmin saat korkeintaan terapiaa ja lääkkeet kotiin. Sen takaa jo tämä nykyinen systeemi, sillä paikkoja ei "hupikäyttöön" ole. Vasta jos  äänipäissäsi teet jonkin rikoksen, niin viranomaiset kiinnostuvat. Jotta välttäisit tuon pisteen, mene hankkimaan apua! 

Vierailija
42/65 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 19:51"]

Mun parillakin tutulla on.

Niillä on outoja tapoja, joista voi päätellä, että jotakin on vialla. Siis vaikkapa piirtelevät oviinsa kuvia huulipunalla, omituisia lappusia liimattu ympäri asuntoa, äkkiseltään heitetty lähes koko vaatehuoneellinen vaatteita pois. Omituisia (haaveisiin perustuvia) ostoksia. Kaikenlaista pikkuoutoa puheessa. Toisen näistä tutuista lääkitys tekee hänet todella lyhytjänteiseksi. Esim: lähti häistäni heti ruokailun jälkeen (ei ohjelmaa nähnyt, ei hääkakkua saanut ei tansseja tanssinut jne) ja kehui jälkeenpäin, että oli ihanat häät. Joopa joo.

[/quote]

Kuullostaa ihan murrosikäisen jutuilta ;o Millaisia ovat haaveisiin perustuvat ostokset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari nuorta aikuista skitsofreenikkoa olen tuntenut marginaalisesti.  Toinen heistä verbaalisesti hyvin itseään ilmaiseva, mutta puhui aina paljon kovemmalla äänellä kuin muu keskustelun taso edellyttäisi ja puhe oli kuin jossain teatterin näyttämöllä lausuttua, keinotekoiset äänenpainot ja outo nuotti. Toisella taas vaikeuksia ilmaista ajatuksiaan ja sanat menivät väärin, puhe jankuttavaa ja intonaatio jotenkin yksipuolinen. Molemmilla myös vaatevalinnoissa jotain överiä, mutta ilman noita muita asioita en kiinnittäisi suuremmin huomiota. Ai niin, toinen oli myös kovin paranoidinen ja koki tulevansa vainotuksi jatkuvasti.

Vierailija
44/65 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut  "paha" psykoosi.  Olin ehkä  n. 35  ikäinen kun tuli.  Se tuli  kun yritin ratkaista monimutkaisen ongelman. Pyörittelin monimutakaista matemaatista ongelmaa päässäni  n puoli vuotta  samalla lukien ja sitten  yllättäen  eräänä päivänä   kun  luin  lehteä niin   aivoni rupesivat poimimaan tekstistä sanoja.   Jotkut sanat oli siis  "korostuneet" ja niistä tuli viesti minulle. Totta kai sitä  "terve ihminen" säikähtää niin että on pudota persiilleen kun ei tajua miten  on mahdollista  että yhtäkiä henkimaailma ottaa  vallan. Tapahtui uskomattomia asioita enkä kesinyt  niille selitystä. Siihen liittyi kaikkea  maailman tapahtumia jotka yhtäkkiä  liittyivät jotenkin minuun. Mm.  formulakilpailuista tuli "kumin käry". Selitin aviopuolisolle että kun pidän päätäni  pesuhuoneen puolella niin  kumin käry tulee nenään  ja kun siirrän päätä 10 senttiä  takkahuoneen puolelle niin käry ei haise.

En sanut mitään lääkitystä. Tajusin varsin hyvin, että  päässä heittää,  mutta en voinut asialle mitään. Samoin se etten keksinyt selityksiä tapahtumille. Sain pari pahaa paniikkikohtausta , siis  pelkokohtausta. Pikku hiljaa sitten tilanne tasaantui muutamassa kuukaudessa ja psykoosi meni ohi.

Kokemus oli valtavan mielenkiintoinen ja   jotenkin kiehtova. Aivan kuin se   "hullu" Nobelisti sanoi,  että tämän maailman luonnonlait eivät päteneet, niin kai sitä voisi  luonnehtia.    

Vierailija
45/65 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on hallinnassa niin eipä mistään. Pitempään sairastaneella tulee sitten tunne-elämän köyhtymistä yms, mutta eipä niitä vieraampi huomaa.

Vierailija
46/65 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettitreffeillä haluaa seuloa pois mt-häiriöiset?

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:39"]

Mun mielestä sä olet ap ihan hakoteillä, jos kuvittelet että sun edes pitää tunnistaa. Ei se sun asiasi ole. Ja jos ihminen on kanssasi luottamustasolla ja ystävä, niin hän kyllä kertoo ajallaan. Jos ei ole, niin se ei kuulu sinulle. Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa tuolla mielellä syynätä ketään ja etsiä merkkejä. Syrjintää tai sen esiastetta tuo on, jos rehellisiä ollaan. Ja mä yleensä olen.

[/quote]

Moralisti. Mitä se sulle kuuluu mihin ap tietoja tarvitsee?

Arvaan mitä ap:llä on mielessä mutta en nyt sano.

[/quote]

Vierailija
47/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ilmeistä, ulospäin havaittavaa seikkaa. Tunnen kaksi keski-ikäistä ihmistä, joilla sairaus hallinnassa. Koska olen etenkin toisen kanssa paljon tekemisissä, huomaan, että hänen tapansa ajatella on jotenkin kummallinen. Logiikka ontuu välillä ihmeellisesti, vaikka kyseessä on korkeakoulutettu ihminen. Hän tulkitsee maailmaa välillä kummallisesti ja uskoo omiin tulkintoihinsa todellisuudesta. Ei mitään pikku-ukkoja Marsista. Mutta sanotaan että jos hän hoitaa vauvaa, hän päättää yhtäkkiä että vauva on nälkäinen. Mikään väittely ei saa häntä muuttamaan mieltään mikään looginen vastaväite, esimerkiksi että vauva on juuri äsken syönyt ison aterian.. Ei, vauva huutaa nälkäänsä tämän ihmisen  mielestä. Sen jälkeen hän nähdessään ihmisiä kertoo miten nälkäinen vauva olikaan. HÄnen kanssaan tulee usein riitoja, koska en voi olla väittämättä vastaan.

Toinen taas saattaa plöräyttää suustaan ihan mitä tahansa, vaikka olette juuri tavanneet pitkän ajan jälkeen. Esimerkiksi näin:
Sinä: Hei!
Hän: Hei! Mitä kuuluu?
Sinä: Ihan se tässä menee.
Hän: Annaliisalla (yhteinen koulukaveri 20 vuoden takaa) on todettu niin hirveät peräpukamat, että joutui niiden hirtto-operaatioon! Eiks oo kauheeta?
Sinä: Öö. Ai.

Normaali ihminen, edes ns. juorutätityyppi ei toimi näin karkeasti ja arvostelukyvyttömästi, vaan jos mainitseekin tuttavan peräpukamat, niin tekee sen jossain vaiheessa keskustelua, ääntään madaltaen, ja ensin small talkkaa sitä sun tätä.

Nämä molemmat tuntemani ihmiset ovat tosiaan yliopiston käyneitä ja töissä. Melko rutiininomaisissa töissä tosin. Sanoisin, että yhteistä heille on jonkinlainen arvostelukyvyn puute näkemyksissä ja toiminnassa, ei nyt mitenkään joka asiassa, mutta usein esiintyvänä kyllä.

Vierailija
48/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että monella +40 skitsofreenikolla on terävät kasvonpiirteet, varsinkin nenä ja leuka ja terävyys korostuu mitä enemmän ikää tulee.

Vierailija
49/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
50/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ollessani tapasin useita skitsofreenikkoja. Yhdestä ei näkyny mitenkään, että olisi sairas. Jutuistakaan en olisi arvannut ennenkuin kysyin miks hän on täällä. Kuulemma saatana ja enkeli istuu hänen olkapäällään oli vastaus. Toinen tapaus sitten oli todella normaali mutta välillä alkoi kirjoittaa paperille outoja juttuja, joita eri mahtimiehet hänelle puhui. Kolmas tapaus olikin ihan selvä. Ei puhunut kenellekään, ja jos jotain joskus sanoi ei siinä ollut järkeä. Muutenkin käytös oli outoa.

Vierailija
51/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Tein etätehtävänä tälläisen vastauksen kysymykseesi, opiskelen lähihoitajaksi. Toivottavasti tässä on jotain suuntaa-antavaa.

Kuvailisin skitsofreniaa sairastavaa henkilöä sosiaalisesti vetäytyneeksi persoonaksi. Henkilöllä olisi vaikeuksia kommunikoida vuorovaikutuksellisesti, sekä hänen ajatuksensa ja sanomansa saattavat kuullostaa oudolta. Käyttäytyminen näiden johdosta voi olla selvästi poikkeavaa. Puhe voi myös vaikuttaa köyhältä, sekä lauseet ja puhe yleensäkin kuullostaa hajanaiselta ja jopa epäloogiselta.
Pienetkin arkipäiväiset asiat tuntuvat henkilöstä toivottomalta suorittaa. Ulkoisesti hänellä voi olla vaikeuksia huolehtia henkilökohtaisesta hygieniastaan, ruoanlaitosta, siivoamisesta, kaupassa käynnistä yms. Henkilön voi olla vaikea oppia uutta, keskittyä tai muistaa asioita. Päätöksenteko voi myös olla ylivoimaista.
Henkilön voi olla vaikea kokea erilaisia tunnetiloja, sekä tunne-elämän viestiminen voi latistua jolloin henkilöstä ei ota selvää mitä hän tuntee. Käytös voi olla hajanaista, ja jopa tahditonta, esimerkiksi ystävän kuolemalle naureskelua, mitä pidetään epäsopivana. Henkilöllä voi olla aistiharhoja, joille hän saattaa jopa naurahtaa kesken kaiken, tai jopa keskustella äänien kanssa. Harhaluulot esimerkiksi siitä että häntä seurataan, hänelle halutaan tehdä pahaa näkyy käyttäytymisessä ja puheessa, eikä henkilö usko kun hänelle kerrotaan että harhaluulot eivät ole totta.

Riippuen tietysti, onko skitsofrenia hallinnassa, mutta tuossa jotain. Paljon tietoa löytyy myös skitsoinfo-sivustolta. :)

Vierailija
52/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 lisää, mobiililla ei toimi kappalejaot pahoitteluni!

Vierailija
53/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos skitsofreenikon voisi tunnistaa helposti, tämä ominaisuus ei pystyisi lisääntymään populaatiossa, vaan se olisi evoluution myötä kuihtunut pois. Se että skitsofrenia on niinkin yleinen sairaus, kertoo siitä, että sitä nimenomaan - tai joitakin muotoja siitä - on vaikea, lähes mahdoton tunnistaa ennen kuin sitä sairastava on jo saanut kumppanin ja tehnyt jälkeläisen. Vaikeimmat skitsofrenian muodot, kuten katatoninen skitsofrenia, on sen sijaan käynyt koko ajan harvinaisemmaksi, vastaavasti, koska kukaan toista sukupuolta oleva ei ole erehtynyt pitämään heitä "normaaleina".

Vierailija
54/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Psykolgilehden jutusta tulee mielikuva, että ehkä osa skitsofrenian oireista johtuukin lääkityksestä, joka ei edes pidemmän päälle ole tehokas. 

http://mielitieto.info/neuroleptit-tuhoavat-aivoja/

"Yleinen mielikuva skitsofreenikosta vastaakin nykyään nimenomaan kuvaa neuroleptien sivuvaikutuksista."

Vierailija
55/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 05:13"]

Nettitreffeillä haluaa seuloa pois mt-häiriöiset?

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:39"]

Mun mielestä sä olet ap ihan hakoteillä, jos kuvittelet että sun edes pitää tunnistaa. Ei se sun asiasi ole. Ja jos ihminen on kanssasi luottamustasolla ja ystävä, niin hän kyllä kertoo ajallaan. Jos ei ole, niin se ei kuulu sinulle. Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa tuolla mielellä syynätä ketään ja etsiä merkkejä. Syrjintää tai sen esiastetta tuo on, jos rehellisiä ollaan. Ja mä yleensä olen.

[/quote]

Moralisti. Mitä se sulle kuuluu mihin ap tietoja tarvitsee?

Arvaan mitä ap:llä on mielessä mutta en nyt sano.

[/quote]

[/quote]

Ap miettii onko itsellä skitsofrenia.

Vierailija
56/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yksityiselämän puolelta yhden skitsofreenikon ja ominaista on täydellinen aloitekyvyn puute ja ihmisarkuus. Hissuttelee asunnossaan ja ei uskalla kuunnella radiota, ettei naapurit suutu. Mitään ei saa tehtyä. Yhteiskunnan pitää siivota asuntokin. Tietysti heikompaa pitää tukea, mutta onhan tää perverssiä, että tää kansaneläkkeellä elävä pienituloinen saa kaiken ilmaiseksi, vaikka tilit on niin pulleana, että rahaa on tavallisella tilillä seitsemän numeroinen summa. peri vanhempansa parikymmentä vuotta sitten ja niitä rahoja ei yhteiskunta ota hoitoon, kun kerran tulot on pienet... Tää noin asian sivusta. Kuulee välillä ääniä päässään, jotka nimittelee häntä, käskee tappaa itsensä jne.

Muuten työni puolesta olen tavannut monia lahopäitä. En tiedä häiriön laatua, mutta ne on pelottavan hulluja. Esimerkiksi yksi tyyppi avautui usein siitä, että häntä vainotaan ja hänen asuntoaan kuunnellaan, naapurit sädettää jne. Kuuntelin pokerina. Sitten sanoi, ettenkö huomaa, että tuo mies tuolla kulmassa on vakoilemassa häntä. Sanoin, ettei varmaan ole, kun tunnen sen miehen. Tässä vaiheessa tämä tyyppi huokaisi, että "niin, sutkin on varmaan otettu siihen jo mukaan". Tukka nousi pystyyn, kun oikeasti aloin pelätä. Tiedä, miten sekoaa meitä "vainoajia" kohtaan.

Yksi toinen taas on saanut pakkomielteen yhdestä teinitytöstä. Uskoo tytön olevan lapsiprostituoitu. On löytänyt netistä tytön kuvia ja tehnyt useita rikosilmoituksia tytön myymisestä. Tuon kuvissa esiintyvän tytön henkilöllisyys on selvitetty ja se on 18-vuotias jenkkityttö, joka on sitä paitsi latino. Suomalaistyttö on suomalaistytön näköinen. Ihan oli poliisi ottanut USA:aan yhteyttä asiassa. On kuulemma vaan kuvankäsitelty kuviin jne. Aivan käsittämätön pakkomielle, viettää tuon latinotytön kanssa illat netissä, ettei vieraat pääse perhetuttujen tytärtä hyväksikäyttämään. Ei ihme, että vanhemmat on hakeneet jo lähestymiskiellonkin noiden juttujensa kanssa. Tiedä, mitä vielä keksii. Kaappaa tytön, ettei joudu enää myytäväksi? Pakkomielle, pelottava.

Vierailija
57/65 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/65 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaissairaan skitsofrenikon voi tunnistaa, sillä psykoosi muuttaa aivotoimintaa. mitä enemmän siis psykooseja taustalla, sitä erikoistuneemmaksi persoona yleensä muuttuu. Toisaalta taustalla voi olla myös mikä tahansa muukin psykoosisairaus, esim skitsoaffektiivinen häiriö on hyvin yleinen, samoin psykoottinen masennus tai mania.  Osa oireista voi olla myös lääkityksen aiheuttamia, kuten hitaus, tunne- elämän latteus, voimakas syljen eritys, liian kuiva suu, lihasten nykiminen.. 

Sanoisin että nuorella ihmisellä, tai sellaisella jolla hoito on rullannut sujuvasti, psykoosisairautta ei huomaa päällepäin mistään. ja aina joku voi olla vähän outo muuten vaan.

Vierailija
59/65 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltiöitsekeskeisyys jatkuvaa draamaa vainottuna olemista kaikki pitää haastaa oikeuteen jos köyvät poikiteloin jne

Vierailija
60/65 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vainoaa.. viranomaiset kaupantädit naapurit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi