Kertokaa mistä voisi tunnistaa skitsofreniaa sairastavan ihmisen.
Tarkoitan tässä nimenomaan niitä ihmisiä, joilla skitsofrenia on melko lievänä tai melko hyvin hallinnassa, ja joilla ei ole akuuttia psykoosia päällä.
Onko joitain vihjeitä joista voisi päätellä jotain, joitain asioita mihin kannattaisi kiinnittää huomiota tms.
Kommentit (65)
Hyvänä kautena kukaan ei mistään tajuais mun skitsofreniaa. Lääkitystä ei ole, ja tällä hetkellä mun jutuista tietää ainoastaan mun poikaystävä, ollaan seurusteltu vajaa 2v. Äiti, pikkusisarukset, tai edes mun psykologi ei tiedä mun skitsofreniasta. Ja mulla on lämpimät välit mun perheenjäseniin. Olen liian vainoharhainen (eheh), ja pelkään, että jos kerron kenellekkään lääkärille kaikesta siitä, niin mut lukitaan suljetulle ja pumpataan täyteen lääkkeitä. Ei kiitos. Ja ikää mulla on alle 20v.
Tuttavallani on skitsofreniaan lääkitys, mutta hän on silti aika apaattinen ja varovainen. Jutellessa joudun lähinnä itse vetämään keskustelua. Hän myös tuijottaa silmiin koko ajan, mikä on aika omituista. Tätä hän pyysi anteeksi ja sanoi, että lääkkeet tekevät hänestä "seisahtuneen".
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:33"]
EI mistään. Olen työskennellyt nuorten aikuisten skitsofreenikoiden parissa eivätkä he eroa mitenkään "normaalista", introvertistä hissukasta. Moni on siis hiljainen, rauhallinen, nuorten kielellä "nörtti". Siksi onkin käsittämätöntä, että heitä leimataan vaarallisiksi ja ongelmia aiheuttaviksi.
[/quote]
Miksi introverttius on "normaalia"? se on täysin normaalia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:38"]
Hyvänä kautena kukaan ei mistään tajuais mun skitsofreniaa. Lääkitystä ei ole, ja tällä hetkellä mun jutuista tietää ainoastaan mun poikaystävä, ollaan seurusteltu vajaa 2v. Äiti, pikkusisarukset, tai edes mun psykologi ei tiedä mun skitsofreniasta. Ja mulla on lämpimät välit mun perheenjäseniin. Olen liian vainoharhainen (eheh), ja pelkään, että jos kerron kenellekkään lääkärille kaikesta siitä, niin mut lukitaan suljetulle ja pumpataan täyteen lääkkeitä. Ei kiitos. Ja ikää mulla on alle 20v.
[/quote]
Oletko itse itsellesi "diagnosoinut" skitsofrenian? Mitä oireita sulla on?
Eikö kuitenkin kannattaisi hakeutua psykiatrin juttusille? En usko, että sua lukittaisiin suljetulle osastolle, jos kerran tiedät olevasi sairas.
Suht varma merkki on Kela-kortin takana numero 112 (tällöin diagnoosi jollekin vakavalle psykoosille/mielialahäiriölle).
Tietääkö skitsofreenikko itse olevansa sairas?
Jos tietää, niin mistä? Viestin 25 kirjoittaja sanoi olevansa skitsofreenikko, muttei edes kukaan lääkäri tiedä tätä.
Kuinka skitsofreenikot huomaatte sairautenne? Miten äänten kuuleminen eroaa esimerkiksi sellaisesta ääniä kuulevasta jolla ei ole skitsofreniaa (syynä esim. Trauma tai stressi)?
Voiko se kohdistua johonkin läheiseen henkilöön ja olla "harhaluulo"-tyyppinen? Ei siis mikään täysin ufo vainoharha-salaliitto-CIA-juttu, vaan periaatteessa voisi olla mahdollinen.
Ilmeettömyys. Vahamaisuus. Tuijottava katse.
Läheiselläni on skitsofrenia ja ei sitä huomaa jos ei tiedä.Ei päällepäin näy ja jos juttuja kuuntelee tarkasti niin silloin kuulee ettei tarinat ole uskottavia.Jutut vaihtuu kesken lauseen ja joku yrittää aina tappaa,myrkyttää tai tehdä pahaa siis huonoina päivinä näin.Hyvinä päivinä normaali.Puhuu kuolleista läheisistä kuin he olisivat vielä elossa ja uskoo myös siihen että näin on, ovat vain muuttaneet kauemmas minkä vuoksi heitä ei näe. Asunnossa piirrelty/kirjoiteltu seiniin mitä milloinkin, ei joka paikkaan tietenkään.Voi puhua puhelimessa sinulle sinusta itsestään eikä ymmärrä/huomaa että juuri sinä olet puhelimessa, luulee joksikin toiseksi vaikka kesken puhelun.Keksii päästänsä olemattomia asioita läheisistä ja harvoin jaksaa kuunnella mitä muut sanovat, yleensä itse aina äänessä aika narsistiset piirteet tässä mielessä.Kaikki on muiden syy yleensä ei oma tietenkään koska kaikkihan haluavat pahaa.Osaa olla todella paha suustansa ja jopa uhkailla muita stressaantunessa mielentilassa, tappouhkauksia pahimillaan.Huutelee asiansa kaikille eikä ajattele muita ihmisiä ollenkaan.Kuten facebookkiin voi tulla sekavaa tekstiä ja muiden syyttelyä sekä itsensä paremmuuden esille tuomista.Elää omassa pienessä kuplassaan kiteytettynä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 19:51"]
Mun parillakin tutulla on.
Niillä on outoja tapoja, joista voi päätellä, että jotakin on vialla. Siis vaikkapa piirtelevät oviinsa kuvia huulipunalla, omituisia lappusia liimattu ympäri asuntoa, äkkiseltään heitetty lähes koko vaatehuoneellinen vaatteita pois. Omituisia (haaveisiin perustuvia) ostoksia. Kaikenlaista pikkuoutoa puheessa. Toisen näistä tutuista lääkitys tekee hänet todella lyhytjänteiseksi. Esim: lähti häistäni heti ruokailun jälkeen (ei ohjelmaa nähnyt, ei hääkakkua saanut ei tansseja tanssinut jne) ja kehui jälkeenpäin, että oli ihanat häät. Joopa joo.
[/quote]toivottavasti et puhu minusta ;D oletko varma ettei kyseinen ihminen vaan pidä sinusta? kohteliaisuus syistä tuli näyttäytymään ja toi jonkin lahjan ja äkkiä vähän söi ruokia ja häippäsi pois?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 05:13"]
Nettitreffeillä haluaa seuloa pois mt-häiriöiset?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 11:39"]
Mun mielestä sä olet ap ihan hakoteillä, jos kuvittelet että sun edes pitää tunnistaa. Ei se sun asiasi ole. Ja jos ihminen on kanssasi luottamustasolla ja ystävä, niin hän kyllä kertoo ajallaan. Jos ei ole, niin se ei kuulu sinulle. Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa tuolla mielellä syynätä ketään ja etsiä merkkejä. Syrjintää tai sen esiastetta tuo on, jos rehellisiä ollaan. Ja mä yleensä olen.
[/quote]
Moralisti. Mitä se sulle kuuluu mihin ap tietoja tarvitsee?
Arvaan mitä ap:llä on mielessä mutta en nyt sano.
[/quote]
[/quote]
Ap miettii onko itsellä skitsofrenia.
[/quote]
Ei, vaan ap tietää, että hänellä on ja miettii, huomaavatko muut sen vai pystyykö sen peittämään.
Yksi tuntemani skitsofreenikko jää välillä vain tuijottamaan eteensä, vähän kuin olisi nukahtanut silmät auki.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 21:42"]
Lasten isällä on skitsofrenia ja yksi todella silmiinpistävä asia on että hän hihittää. Siis ilman mitään syytä saattaa alkaa hihittämään, välillä hallitummin ja välillä ihan hysteerisesti. Lapset kammoksuvat näitä tilanteita ja suorastaan pelkäävät isäänsä. Silloin kun on hyvässä kunnossa näitä hihityskohtauksia on vähemmän, mutta silloinkin useita päivässä ja ovat paremmin hallussa ja taas huonommassa kunnossa ollessaan hihittää enempi. Toki monia muitakin oireita ja tapoja on, mutta ihminen joka ei tuntenut tätä henkilöä ennen hänen sairastumistaan ei välttämättä tajua niitä skitsofreniaan liittyviksi
[/quote]
Ai hitto.. Luettuani kaikkia oireita aloin miettiä onkohan mullakin skitsofrenia koska saatan joskus purskahtaa nauruun ihan ilman hyvää näkyvää syytä. Saatan vaan jonkun tavaran nähtyäni hajota itsekseni nauramaan, mutta siihen liittyy usein hauska tarina joka tulee mieleen. Usein kaivan kännykän esiin ja alan näpytellä viestiä etten näytä niin friikiltä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:21"]
Yksi tuntemani skitsofreenikko jää välillä vain tuijottamaan eteensä, vähän kuin olisi nukahtanut silmät auki.
[/quote]
Ihan kuka tahansa tekee tätä, jos on valvonut pitkään tai ollut tosi kauan liikkeellä tai ihmisten kanssa ja väsähtää. Ei mitään tekemistä skitsofrenian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 21:42"]
Lasten isällä on skitsofrenia ja yksi todella silmiinpistävä asia on että hän hihittää. Siis ilman mitään syytä saattaa alkaa hihittämään, välillä hallitummin ja välillä ihan hysteerisesti. Lapset kammoksuvat näitä tilanteita ja suorastaan pelkäävät isäänsä. Silloin kun on hyvässä kunnossa näitä hihityskohtauksia on vähemmän, mutta silloinkin useita päivässä ja ovat paremmin hallussa ja taas huonommassa kunnossa ollessaan hihittää enempi. Toki monia muitakin oireita ja tapoja on, mutta ihminen joka ei tuntenut tätä henkilöä ennen hänen sairastumistaan ei välttämättä tajua niitä skitsofreniaan liittyviksi
[/quote]
Ai hitto.. Luettuani kaikkia oireita aloin miettiä onkohan mullakin skitsofrenia koska saatan joskus purskahtaa nauruun ihan ilman hyvää näkyvää syytä. Saatan vaan jonkun tavaran nähtyäni hajota itsekseni nauramaan, mutta siihen liittyy usein hauska tarina joka tulee mieleen. Usein kaivan kännykän esiin ja alan näpytellä viestiä etten näytä niin friikiltä.
[/quote]
Siis luettuani täällä näitä ihmisten kertomia oireita, mutta varsinkin tämän kohdalla aloin epäillä omaa mielenterveyttäni..
Katsopa sellainen elokuva kuin Clean, Shaven (vuodelta 1993). Kohta 20 vuotta paranoidista skitsofreniaa sairastavan miehen kanssa on/off suhteessa olleena voin kertoa, että tuossa on hyvin realistinen kuvaus.