Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olette laittaneet vauvan ensimmäistä kertaa hoitoon?

Vierailija
28.06.2013 |

Kiinnostaisi tietää minkä ikäisenä muut ihmiset ovat jättäneet vauvansa hoitoon ja miten pitkiä aikoja.. Ja milloin olette vieneet ensimmäistä kertaa yöhoitoon, monenko tunnin ajan on ollut?

Meillä vauva oli vajaa 2 viikkoisena ensimmäistä kertaa mummollaan 3h hoidossa, jotta sain levätä. Sen jälkeen ollut n.4 vk iässä 7 tuntia hoidossa mummolassa ja satunnaisia kauppareissuja n. tunnin verran.. 
Nyt vauva on 6 vk ikäinen ja ollaan mietitty miten pitkäksi aikaa uskalletaan antaa hoitoon jos lähdettäisiin miehen kanssa kahdestaan jonnekkin. Neuvolassa sanoivat että jo 2 kk iässä voi laittaa yöhoitoon ja mietinkin tässä että voiko siitä olla jotakin haittaa lapselle jos on niin pitkään pois. Kun jossain luin että vuoden iässä vasta yöhoitoon suositellaan! En halua että lapsi ottaa jotakin häiriötä hoitoon menemisestä, kun pakko ei ole viedä mutta olisi kiva saada omaa aikaa..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä täällä kysy. eukot täällä on sitä mieltä, et vasta kun lapsi on 10-v niin voi ekaa kertaa laittaa yöks hoitoon.

Vierailija
2/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:47"]

älä täällä kysy. eukot täällä on sitä mieltä, et vasta kun lapsi on 10-v niin voi ekaa kertaa laittaa yöks hoitoon.

[/quote]

Ja yleensä tulee sitten myös se vastaus, että jos on lapsia tehnyt, niin miksei niiden kanssa sitten olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3kk iässä illan/yön hoidossa meillä kotona, kun äitini katsoi sitä ja me miehen kanssa käytiin ristiäisvieraiden kanssa ulkona syömässä ja yökerhossa pyörähtämässä. Kuopus taisi olla lähemmäs vuoden kun pidettiin samanlainen illanvietto ja äitini oli meillä katsomassa vauvaa ja isoveikkaa.

Vierailija
4/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noudatettu asiantuntijoiden ohjetta, eli 1h/ikäkuukausi siihen asti, että lapsi on 1v. Sitten 1vrk/1 ikävuosi. Eli tämä aika erossa ensisijaisesta hoitajasta. Yöhoidossa siis 1v. iässä.

Kuopuksen kanssa isä oli yhtä paljon kuin äiti (jaoimme perhevapaat), joten hänestä oli äiti erossa työmatkojen aikana.

Vierailija
5/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden ikäisenä oli kauppareissua pidempään hoidossa, kun tein viimeisiä täydennysopintoihin liittyviä pakollisia koulupäiviä. Hoitoaika mummulassa oli tuolloin max. 5 tuntia. Yötä oli mummulassa ensimmäistä kertaa viikkoa vajaa vuoden ikäisenä.

Vierailija
6/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötä oli 7kk iässä mummulassa, jossa ollaan käyty ihan vähintään kerran viikossa visiitillä syntymästä asti. Ei mitään ongelmia ollut.

Hoidossa on ollut erinäisten lääkärireissujen yms. hoidettavien asioiden ajan 1-5h kerrallaan n. 1x/kk muistaakseni 2kk iästä asti. Ennenkin olisin varmaan jättänyt, mutta eipä ollut tarvetta niin ei tullut jätettyä. Vauva nyt nukkuukin jo suurimman osan päivästä ihan pienenä, joten eihän hän tiedä jos siinä välissä jossain käy. Ja jos herää ja siinä on tuttu hoitaja niin tuskin siitä mitään traumoja saa.

Äidit niitä traumoja saa ja pelkää, ei vauvat!

Vierailija
7/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäistä kertaa hoidossa oli perhepäivähoitajalla 8 kk iässä, sitä ennen ei ollut meillä edes mahdollisuutta apuun. olisin voinut pariksi tunniksi luopua kyllä, mutta yöksi en ehkä raskisi vieläkään. 

Vierailija
8/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:45"]

Kiinnostaisi tietää minkä ikäisenä muut ihmiset ovat jättäneet vauvansa hoitoon ja miten pitkiä aikoja.. Ja milloin olette vieneet ensimmäistä kertaa yöhoitoon, monenko tunnin ajan on ollut?

Meillä vauva oli vajaa 2 viikkoisena ensimmäistä kertaa mummollaan 3h hoidossa, jotta sain levätä. Sen jälkeen ollut n.4 vk iässä 7 tuntia hoidossa mummolassa ja satunnaisia kauppareissuja n. tunnin verran.. 
Nyt vauva on 6 vk ikäinen ja ollaan mietitty miten pitkäksi aikaa uskalletaan antaa hoitoon jos lähdettäisiin miehen kanssa kahdestaan jonnekkin. Neuvolassa sanoivat että jo 2 kk iässä voi laittaa yöhoitoon ja mietinkin tässä että voiko siitä olla jotakin haittaa lapselle jos on niin pitkään pois. Kun jossain luin että vuoden iässä vasta yöhoitoon suositellaan! En halua että lapsi ottaa jotakin häiriötä hoitoon menemisestä, kun pakko ei ole viedä mutta olisi kiva saada omaa aikaa..

[/quote]

No, en varsinaisesti ole "laittanut hoitoon" kovin pienenä. Mutta alusta lähtien olen pitänyt itselleni joka päivä pienen tauon, jolloin olen vain itsekseni. Siis vaikka kaupassa käynti, kävelylenkki, kahvilla käynti 15-60 min. yksin. Mies hoitaa silloin. Parin kk ikäisenä kävimme miehen kanssa 2 tunnin konsertissa, jolloin siskoni hoiti vauvaa meillä kotona (oli nukkunut koko ajan). Kun lapsi oli alle vuoden ikäinen pääsimme miehen kanssa muutaman kerran parin tunnin menoihin, jolloin joku lähisukulainen tuli meille kotiin 2-3 tunniksi.

Yhden yön yökyläily mummollassa koettiin n. vuoden ikäisenä. Siitä asti olemme noudattaneet neuvolan periaatetta 1/yö/ikävuosi hoidossa maksimissaan. 

Vierailija
9/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua valitettavasti ihan lähtökohtaisesti jo ärsyttää tuo ajatus vauvan laittamisesta hoitoon. Meillä on vauva ollut jonkun muun kuin minun tai mieheni hoidossa joitakin tunteja, mutta aika tarpeesta on silloin ollut kysymys. Molemmat lapset ovat joutuneet isovanhemman hoidettaviksi noin 2 kk:n ikäisenä 8 h ajaksi. Toisessa oli kysymys häistä, joihin osallistuin ja tulin parin tunnin välein imettämään, toisessa sairaalareissusta, jota ei voinut välttää. Tämän lisäksi olen käynyt nopeasti kaupassa (max 1 h), kun vauva on nukkunut ja isovanhemmat katsoneet, että kaikki sujuu, ehkä pari kertaa ekan vuoden aikana.

Ekan kerran lapset ovat olleet yökylässä 2-vuotiaina. Kyseessä lapsettomat häät. Pienempi oli mummon pyynnöstä isomman kanssa hoidossa kerran, on nyt 3-vuotias eikä ole ollut kuin tuon kerran yökylässä.

En näe mitään tarvetta jatkuvalle yökyläilylle, vaikka molempia lapsia ovat isovanhemmat hoitaneet tarvittaessa päivisin. Noin 6 kertaa vuodessa on ollut menoja niin, että lapsia on hoidettu useampia tunteja. Isompi on ollut serkuillaan yökylässä pari kertaa vuodessa.

Lapsieni vauvavuotena ei tullut kertaakaan tunnetta, että vauva pitäisi laittaa hoitoon. Jos olin väsynyt, mies hoiti ja minä lepäsin. Aika usein menin myös viereiseen huoneeseen nukkumaan, jos äitini tuli käymään. Lapsia siis hoiti joku muu aikuinen mutta olin itse aivan samassa tilassa läsnä. Tavallaan siis hoitamista sekin.

Minusta järkevin mahdollinen tapa vauvan hoitoon laittamisesa on tuo asiantuntijoiden ohjemäärä (alle 1-vuotiailla se tuntimäärä, mitä ikä näyttää ja 1-vuotiaasta ylöspäin yö/ikävuosi). Me emme tätä kyenneet noudattamaan, mutta hyvältä suositukselta se tuntuu.

Vierailija
10/10 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 10:36"]

Minua valitettavasti ihan lähtökohtaisesti jo ärsyttää tuo ajatus vauvan laittamisesta hoitoon. Meillä on vauva ollut jonkun muun kuin minun tai mieheni hoidossa joitakin tunteja, mutta aika tarpeesta on silloin ollut kysymys. Molemmat lapset ovat joutuneet isovanhemman hoidettaviksi noin 2 kk:n ikäisenä 8 h ajaksi. Toisessa oli kysymys häistä, joihin osallistuin ja tulin parin tunnin välein imettämään, toisessa sairaalareissusta, jota ei voinut välttää. Tämän lisäksi olen käynyt nopeasti kaupassa (max 1 h), kun vauva on nukkunut ja isovanhemmat katsoneet, että kaikki sujuu, ehkä pari kertaa ekan vuoden aikana.

Ekan kerran lapset ovat olleet yökylässä 2-vuotiaina. Kyseessä lapsettomat häät. Pienempi oli mummon pyynnöstä isomman kanssa hoidossa kerran, on nyt 3-vuotias eikä ole ollut kuin tuon kerran yökylässä.

En näe mitään tarvetta jatkuvalle yökyläilylle, vaikka molempia lapsia ovat isovanhemmat hoitaneet tarvittaessa päivisin. Noin 6 kertaa vuodessa on ollut menoja niin, että lapsia on hoidettu useampia tunteja. Isompi on ollut serkuillaan yökylässä pari kertaa vuodessa.

Lapsieni vauvavuotena ei tullut kertaakaan tunnetta, että vauva pitäisi laittaa hoitoon. Jos olin väsynyt, mies hoiti ja minä lepäsin. Aika usein menin myös viereiseen huoneeseen nukkumaan, jos äitini tuli käymään. Lapsia siis hoiti joku muu aikuinen mutta olin itse aivan samassa tilassa läsnä. Tavallaan siis hoitamista sekin.

Minusta järkevin mahdollinen tapa vauvan hoitoon laittamisesa on tuo asiantuntijoiden ohjemäärä (alle 1-vuotiailla se tuntimäärä, mitä ikä näyttää ja 1-vuotiaasta ylöspäin yö/ikävuosi). Me emme tätä kyenneet noudattamaan, mutta hyvältä suositukselta se tuntuu.

[/quote]

Mikä siinä ärsyttää? Mua taas ärsyttää se, että luullaan vauvan menevän rikki jos se jokusen tunnin on muun kuin äidin tai isän seurassa. Ihan normaaleja noista lapsista on tullut vaikka ekan kerran oli 3kk kun käytiin illanvietossa ja toinen oli vajaan vuoden kun käytiin illanvietossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi