Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vl-äidit joille lapsia "vain tulee", miten kroppanne kestää?

Vierailija
27.06.2013 |

Toistuvat raskaudet, joihin ei itse voi vaikuttaa, kuinka tiheään tahtiin lapsia tulee... mietin vain, kun kuulin että eräällä vl-äidillä on 19 lasta..! Kuinka kenenkään keho voi kestää niin montaa raskautta? Joillekin jo paljon paljon vähäisempikin määrä tekee tiukkaa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa vl-äideistä on tällä hetkellä suviseuroissa. Kysele myöhemmin uudestaan.

niin eihän se kroppa kaikilla kestäkkään mutta ei niistä huudella. On kohdun laskeumaa, selkäkipuja, lonkkakipuja yms...

Ei tietenkään kaikilla. Vaikka itse synnytys menisi ok niin entajua kuka hullu jaksaa sitä valvomista vauvan kanssa vuodesta toiseen. Jus kun saat edellisen suht hyville yöunille niin huomaat olevasi raskaana ja taas alkaa uudestaan samat rskausvaivat.

kun on monta raskautta tiuhaan niin palautuminenkaan ei ole niin nopeaa.

Ei enää ikinä yhtään raskautta.

T:ex-vl

Vierailija
2/45 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Niin, vaikka vauvat ovat suloisia ja ihania, niin onko 19 lapsen äiti todella halunnut aidosti ne kaikki mitä on saanut? Ja luulisi, että kroppa on jo aika hajalla noin monen raskauden jälkeen, oletettavasti on vaikka mitä vaivaa jo? 19 raskautta, 19 synnytystä.... hurja määrä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä että vauvathan on ihania. Sitä ei pääse mihinkään.

Rajansa kaikella:) kun eivät käytä ehkäisyä niin niitä tupsahtelee.

niin läheltä olen seurannut että suurin osa ei todellakaan ole kovin fiiliksissä kun huomaavat plussan testissä.

Minun mielestä raskauden pitäisi olla aina iloinen asia, mutta sitä se ei ole.

Yleensä kun raskaus etenee niin alkavat tottua ajatukseenuudesta vauvasta.

t:2

Vierailija
4/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ex-vl kuinka monta lasta?

Vierailija
5/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vl-äidit ylipäänsä enää harrastavat seksiä tuossa tilanteessa kun jo 12 muksua kotona eikä ehkäisyä saa käyttää? Minä olisin mieluummin seksittä. 

Vierailija
6/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei seksistä voi vaan pidättäytyä? Jos yhdenkin lapsen vanhemmilla on libido kateissa helposti ainakin vuoden, niin miten ihmeen seksuaalista porukkaa vl:t oikein on?!

Vierailija
7/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 01:20"]

Miksei seksistä voi vaan pidättäytyä? Jos yhdenkin lapsen vanhemmilla on libido kateissa helposti ainakin vuoden, niin miten ihmeen seksuaalista porukkaa vl:t oikein on?!

[/quote]

Koska se on syntiä. Selibaatti raskauden ehkäisemiseksi on ehkäisyä, joka on syntiä. Ja kyllähän miehet yleensä seksiä haluavat, harvemmin ne ihan kokonaan sen lopettavat. Naisen on sitten jotakuinkin pakko (seksi kun kuuluu avioliittoon) ainakin välillä antaa, vaikkei itseä niin huvittaisikaan. Ja kun ehkäisyä ei saa käyttää niin kohta on taas lapsi tulossa.

Vierailija
8/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ex-vl:llä on 5 lasta. Niin paljon ja kuulin ja näin mitä se touhu oikeasti on. Ulkopuolisille näytetään että kaikki on hyvin. Toki välillä voi olla hyviäkin päiviä.

Minä olen jälkeenpäin opetellut rakastamaan lapsiani. Ikinä en olis tuohon tahtiin halunut lapsia. En kerennyt nauttimaan vauva-ajoista ollenkaan. Lapsia vaan tuli. Nyt olen suht tyytyväinen työssäkäyvä nainen ja myöskin äiti. Nuorin on nyt 5v.

Sekin vielä että todella usein oli raskaudenpelko. Ei koskaan niihin aikoihin tuntenut mitään halua harrastaa seksiä (ehkä joskus) Kun nuorin oli 2v niin löysin oman naiseuteni ja intohimon seksiin. Aloin nauttimaan siitä ihan älyttömästi ja haluamaankin sitä.

Vierailija
9/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt te olette liian tiukkoja. Tottakai voi olla myös naisia jotka ihan aidosti elää tuota elämäänsä ja on aidosti iloisia lapsistaan. Minua surettaa että laitetaan noin romukoppaan toisien elämä ja säälitään vaikka toinen voisi ihan oikeasti olla siitä onnekas.

Minulla on itselläni viisi lasta ja enempi toivoisin, olen ateisti ja pidän kauniista asioista. Raskauksista palautuminen on rankkaa ja ikäkin siinä alkaa vaikuttamaan.

Mitä nyt olen jotain lukenut näistä todella suurista perheistä niin heillä on kuitenkin jo tuossa vaiheessa miltei aikuisia lapsia vanhimmat lapsista. Puolet on pois kotoa koulussa ja ainoastaan pari nuorinta on sellaisia joita pitää 247 auttaa ja siihen taas on monta kättä äidin apuna.

Minusta on höpsöä että vanhemmat lapset ei saisi auttaa kun puhutaan isoista perheistä. On minullakin ollut joskus vain yksi lapsi ja hänkin on siivonnut ja opetellut tekemään ruokaa. Ja kun on isompi perhe niin asiasta tehdään velvollisuus? Sehän on ihan normaalia että tehdään ruokaa ja siivotaan jälkiä.

Ties miten helpoksi tuollaisessa perheessä arki meneekään äidin osalta. Iso osa on jo pois jaloista ja kun he tulevat niin syövät esikoisen laittamaa eilistä soppaa. :)

Itseäni pelottaa tuo synnyttäminen ja raskaana oleminen, se on hengenvaarallistakin jos kroppa ei kestä. Tässä pitäisi joustaa, ei pitää raskautta pakkona. Mutta ei saa olla noin jyrä että ajattelee ettei äiti elämäänsä tahdo ja lapsiaan rakastaisi enää loppupäästä kuten ensimmäisiään.

Vierailija
10/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vl-äiti, kymmenes raskaus menossa. Yleensä en ole ollut iloinen kun olen plussannut, mutta joka ikinen kerta olen ollut suunnattoman onnellinen ja kiitollinen kun olen saanut sen nyytin vihdoin syliini. Kaikki lapset ovat rakastettuja ja toivottuja vaikka kaikki raskaudet eivät ole olleet. Tämä raskaus on nyt puolessa välissä ja tätäkin vauvaa jo kovasti odotan syliini :)

Minun kroppani on hyvin kestänyt, ei ole mitään kummempia vaivoja, paitsi että ikäkin nähtvästi tekee tehtävänsä eikä jaksa enää niin kuin nuorena. Väsyttää siis enemmän.

Se, että isojen perheiden äidit välillä valittavat, nimenomaan toisilleen, ei ulkopuolisille, on sitä että välillä täytyy tuulettaa niitä negatiivisiaKIN tunteita, vertaistukea :). Se ei tarkoita etteikö olisi myös ne positiiviset tunteet ja ajatukset olemassa.

Tunnen yhden 19 lapsen äidin (on kyllä harvinaista että joku saa noin suuren perheen) ja hän on kyllä harvinaisen valoisa ja positiivinen ihminen. Näyttää myös hyvinvioivalta ja terveeltä. Ei siinäkään perheessä tosiaan koskaan ole samaan aikaan asunut yhdeksätoista lasta saman katon alla, tietenkään, kun vanhimmat ovat jo olleet aikuisia kun nuorimmat ovat syntyneet.

Ja miksi ihmeessä pitäisi olla selibaatissa?? Ei se lasten syntyminen kuulkaas NIIN kamala asia ole että pitäisi parisuhteensa pistää jäihin sen takia. Se on pääosin ILOINEN asia kun perheeseen syntyy uusi vauva. Ja hyvä parisuhde antaa paljon iloa ja voimia elämään.

Vierailija
11/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että eivät vl:t ajattele että pitäisi henkensä kaupalla synnyttää. Omassa lähipiirissänikin on vl-äitejä jotka eivät enää voi lapsia "tehdä", ja se on monille suuri suru.

Vierailija
12/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kylä se naisen kroppa on luotu synnyttämään, tai evoluution kuluessa siihen sopeutunut, miten vaan. Joskus, olisiko ollut kymmenen vuotta sitten, tehtiin väitöskirja aiheesta. Siinä tutkittiin monimonisynnyttäjiä (=yli 10 lasta). Tulos oli että hyvin on kropat kestäneet eivätkä ole sen vaivaisempia kuin muutkaan. Jotenkin näin :)

Vierailija
13/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuka tietää: Jos vl-äiti synnyttää lapsensa sektiolla, niin saako sitten ehkäistä tietyn lapsimäärän jälkeen? Koska eihän kellekään voi tehdä mitään kymmentä sektiota...

Itse olen synnyttänyt yhden lapsen, eikä kropassa ole mitään jälkiä. Ainoa muisto on pieni arpi alapäässä episiotomian takia, ja sekin tehtiin vauvan perätilan vuoksi. Olin tuolloin 20, vl:thän aloittaa nuorina niin silloin jaksaa. En usko että minuakaan muutama raskaus tähän perään miksikään muuttaisi. Eri asia sitten kun lähenee kolmeakymppiä tai on jo yli 30v.

Vierailija
14/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan elättää 19 lasta? Eihän kenenkään palkka riitä tuollaiseen, varsinkin kun perheen äiti on lähes poikkeuksetta kotona. Lapsilisillä ja sossun tuilla vai mitkä on kuviot? Miettikää nyt, jos perheessä on vaikka 1v, 3v, 4v, 5v, 6v, 8v, 10v, 11v, 12v, 14v, 15v ja 16v niin miten jumalattomasti siinä palaa rahaa ihan jo ruokaan.

Vierailija
15/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tuo talouspuoli. Asun alueella, jossa on paljon isoja perheitä. Päällisin puolin ei ainakaan näytä olevan yhtään tiukkaa. Lapset kulkevat sievissä vaatteissa, autot ovat isoja ja suht uusia, talot varsinaisia kartanoita ja usein on vähintään vielä lisäksi iso matkailuvaunu. Miten ihmeessä tuo onnistuu yhden ihmisen palkalla? Kateellinen en ole, mutta vilpittömän utelias kylläkin. Enkä oikein jaksa uskoa, että kaikki edes harrastaisivat sitä, että rakennetaan ja myydään omakotitaloja parin vuoden välein.

Vierailija
16/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne naiset, joilla vaikeat raskaudet? Tässä 3. raskaudessa keho on taas ollut todella lujilla. Mulla on myös aina voimakas raskauspahoinvointi ja oksentelen 5.-6. kuulle asti. Välillä tunnen olevani just ja just elossa. Kun pahoinvointi helpottuu, alkaa supistelut.

En ole vl ja raskaudet ovat olleet suunniteltuja. Tämän jälkeen tulee tauko. Lisää lapsia kyllä haluamme, mutta myöhemmin. Ymmärrän siis suuren perheen kauneuden. 

Kaikki eivät suurperheeseen pysty, rajat voi tulla monella tapaa vastaan. Pelkästään raskaus voi olla todella vaativa, uuvuttava suoritus. Ei se ole kaikille helppo tai vaivaton. Lonkkien löystyminen vie jalat alta, jatkuva oksentelu tiputukseen, henksalpaavan voimakkaat selkä- ja liitoskivut, huimaus jne. 

Vierailija
17/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla ajatuksia vl-perheiden välisestä kilpavarustelusta. Täällä Pohjois-Pohjanmaalla sitä ainakin esiintyy. Lapsille annetaan erikoisia nimiä, erikoisia/kalliita vaatteita, kodit ovat uusia ja kalliita, joita sitten sisustetaan. Uudet hienot autot löytyy, ja synnytyksen jälkeen käydään salilla niin, ettei raskaudesta ole muistoakaan kuukauden tai parin jälkeen. Onko kukaan pistänyt merkille?

Vierailija
18/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tuo talouspuoli.

Meillä on kolme lasta ja neljäskin olisi tervetullut, mutta rahat ei taida riittää. Tarvisi ison talon, auton jne. Nyt jo tekee tiukkaa ostaa 3x kaikki vaatteet, kengät jne. Ja ovat vasta pieniä, mitä kulut ovatkaan sitten isompana, kun on luistelut, jääkiekot ym. harrastukset. 

Kiinnostaisi myös miten isovanhemmat osallistuvat lastenlasten elämään, jos niitä on +70kpl? Kuinka varaa ostaa kaikille synttärilahjat, joululahjat, miten yökyläilyt, retket isovanhempien kanssa jne?

Vierailija
19/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet perheet varmasti ovat välillä tiukilla. Suurissa perheissä äiti on yleensä kotona. Tekee ruokaa, leipoo. Kaikkea yritetään tehdä mahdollisimman paljon itse.

Lapset harvemmin harrastavat urheiluseuroissa. Ne ovat kalliita ja aikaavieviä kuskauksineen. Lapsilisät ovat suuret, mutta teinit kyllä syövät paljon. Vaatteita yritetään jonkin verran kierrättää.

Meilläkin tosin kierrätetään lapselta toiselle urheiluvälineitä suksia, luistimia yms..

Joissakin perheissä äiti saattaa tehdä keikkatyötä hoitoalalla.

Minun vanhemmat eivät ole ainakaan kovin kiinnostuneita meidän elämästä. Tosi harvoin nähdään. Jos lapsia 13 ja siihen kaikki sisarusteni lapset niin eihän sitä kerkeäkkään huomioimaan kaikkia mitenkään.

Itse taas haluan sellasen määrän lapsia että itse jaksan olla mukana heidän ja lastenlasten elämässä :)

T:ex-vl viiden äiti

Vierailija
20/45 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöni kertoi minulle, että suurin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä on vanhoillislestadiolaiset naiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi