Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norja vaiko Sveitsi; kumpi maa parempi mennä töihin?

Vierailija
27.06.2013 |

Kumman maan, Norjan vai SVeitsin, valitsisit, jos pitäisi lähteä töihin ja asumaan? Onko sinulla omaa kokoemusta?
Tekisi mieli lähteä kituuttamasta täältä Suomesta. Ei tällä duunarin palkalla juhlita (tai eletä oikein kunnolla edes peruselämääkään). Norja ehkä helpompi oppia, Sveitsissä taas joko ranska tai saksa valittava.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin Sveitsin. Norja on sikakallis maa.

Vierailija
2/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin Norjaan. Pohjoismaa, helpompi sopeutua sinne ja kielen oppisi nopeasti ruotsin pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja. Sveitsi on naisten työnteon osalta jokseenkin vanhoillinen maa, ellei kyse ole ihan huippuvirasta. Norjassa tavisduunarit saavat helposti 5000 euron kk-palkkaa ja vaikka elinkustannukset ovat Suomea korkeammat, niin eivät ne niin korkeat ole, että palkkaero selittyisi vain sillä.

Vierailija
4/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:28"]

Itse menisin Norjaan. Pohjoismaa, helpompi sopeutua sinne ja kielen oppisi nopeasti ruotsin pohjalta.

[/quote]

Paitsi, että norjalaiset pitävät suomalaisi ihan piskeinä juntteina. Näin luulen.

Sveitsissä ei ehkä ennakkokäsityksiä niinkään suomalaisista.

-ap

Vierailija
5/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulo ei ole tiedon väärtti...

itse olen asunut Norjassa useamman vuoden eikä kukaan koskaan pitänyt minua piskinä junttina.

Vierailija
6/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan ihminen olet ap? Sveitsissä aika vaikea saada ulkomaalaisen (myös suomalaisen) hyviä hommia ja kunnon palkkaa. Asuminen ja eläminen kallista ja tosi "sisäsiittosta" porukkaa. Voi mennä vuosia ennen kuin sinutellaan lähimmänkään työkaverin kanssa. Osaatko saksaa, ranskaa, italiaa kunnolla? Se kyllä helpottaa. Noihan on viralliset kielet (myös retoromania, vuoristokieli). Jos osaat, hyvin se auttaa jo paljon.

Itse olen asunut Sveitsissä 5 vuotta ja pidin kyllä kovasti. Mutta vastaan silti, että Norja. Kallis maahan sekin on, joka otettava huomioon asumisessa jne. Ystäväni on töissä Norjassa (finanssiala) ja en ole kuullut, että häntä jotenkin piskijunttina kohdeltaisiin... Norjalaiset ovat leppoisempia ja ja ehkä enemmän kaltaisiamme:).

Vierailija
7/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kutista! Terkut Sveitsistä.

Vierailija
8/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:51"]

Komppaan kutista! Terkut Sveitsistä.

[/quote]

p.s. sveitsi on ihan törkeän kallis maa!!

Vierailija
9/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:49"]

Minkä alan ihminen olet ap? Sveitsissä aika vaikea saada ulkomaalaisen (myös suomalaisen) hyviä hommia ja kunnon palkkaa. Asuminen ja eläminen kallista ja tosi "sisäsiittosta" porukkaa. Voi mennä vuosia ennen kuin sinutellaan lähimmänkään työkaverin kanssa. Osaatko saksaa, ranskaa, italiaa kunnolla? Se kyllä helpottaa. Noihan on viralliset kielet (myös retoromania, vuoristokieli). Jos osaat, hyvin se auttaa jo paljon.

Itse olen asunut Sveitsissä 5 vuotta ja pidin kyllä kovasti. Mutta vastaan silti, että Norja. Kallis maahan sekin on, joka otettava huomioon asumisessa jne. Ystäväni on töissä Norjassa (finanssiala) ja en ole kuullut, että häntä jotenkin piskijunttina kohdeltaisiin... Norjalaiset ovat leppoisempia ja ja ehkä enemmän kaltaisiamme:).

[/quote]

Olen ihan tavallinen, perusduunari. En siis korkeastikoulutettu. Sikäli palkkatason nousu olisi huomattava Suomen tasoon verrattuna. En kyllä osaa norjaa (tai ruotsia), mutta kai sitä oppisi jotenkin. Olen asunut aikaisemmin sellaisessa maassa, minkä kieltä en osannut yhtään ja töissä sielläkin olin :) Joten ei pelota Norja tai Sveitsi siinä suhteessa.

Suoraan sanottuna minulle riittäisi vähemmän hyvätkin hommat, sillä uskon elämänlaadun olevan näissä molemmissa maissa paremmat kuin Suomessa. Sveitsissä olisi se hyvä puoli, että on keskellä kaikkea. Norja taas jotenkin "sivussa" (vaikka Suomi onkin enemmän). Onko Norjassa parempi sairaanhoitojärjestelmä, kuin Suomessa? Tarkoitan sitä, että Suomessa saa maksaa, maksaa ja jonottaa, mutta mitään et saa. Onko parempi Norjassa, entä Sveitsissä? Sinänsä tämä on pieni asia elämässä, mutta esim. tämä asia ärsyttää täällä Suomessa.

-ap

Vierailija
10/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan varmaan suomalainen helpommin sulautuu ja kielikin muistuttaa ruotsia... ja palkat todella hyvät myös duunarilla.

Vierailija
11/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:28"]

[/quote]

Paitsi, että norjalaiset pitävät suomalaisi ihan piskeinä juntteina. Näin luulen.

Sveitsissä ei ehkä ennakkokäsityksiä niinkään suomalaisista.

-ap

[/quote]

ei mun tietääkseni norjalaisilla ole suomalaisista mitään tavallisesta poikkeavia mielikuvia. Ja aika nopeasti ne siellä paikan päällä karistaa jos osoittaa olevansa fiksu ja tunnollinen tyyppi :)

Vierailija
12/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Norjassa ja menisin viivana takaisin. Töitä ei ole kaikille (minun alallani), mutta jos saa, ovat palkat hyvät niin etteivät järkyttävät hinnatkaan enää paina kukkarossa. Hintataso kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, maksukyky arjessa ei siis ole Norjassa (ainakaan Oslossa) siis yhtä moninkertainen kuin pelkkiä palkkoja vertailemalla voisi kuvitella. Jos on yhtään ruotsia viitsinyt koulussa opetella, oppii bokmål-norjan helposti ja nopeasti. Pohjoismaihin voi myös suomalainen mennä kaikkein helpoiten, sosiaaliturvan piiriin yms. pääsee pelkällä ilmoituksella ilman pitkällisiä hakuprosesseja (en tiedä yhtään, miten Sveitsissä toimitaan, onko kuten EU?). Ihana maa, ihania ihmisiä ja ihana ihana luonto ympärillä joka paikassa.

Norjan kieltä kannattaisi kyllä ehkä opetella alkeita jo ennen työhaastettelua, tosin riippuu varmaan alasta ja kyseisen työpaikan kansainvälisyyden asteesta miten suhtautuvat ulkomaalaisiin työnhakijoihin. Tsemppiä!

Niin, ja jotkut norjalaiset ehkä pitävät suomalaisia vähän outoina juoppolalleina hassuine perinteineen, mutta eiväthän sellaiset stereotypiat kauaa elä, jos osoittaa ne vääriksi omalla toiminnallaan. Omasta mielestäni norjalainen kansanluonne käy suomalaisen kanssa paljon paremmin yhteen kuin mikään muu pohjoismaalainen, samanlaisia pieniä luontoa arvostavia kansoja olemme.

Vierailija
13/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista norjalaisesta terveydenhuollosta juuri mitään, kun en tarvinnut, mutta hammashoito oli niin järkyttävän kallista, etten voinut mennä. Kaupungin hammashuollon nettisivuillakin oli mainos, kuinka järjestävät hammashuoltomatkoja Baltiaan halvempien hintojen perässä. Huvittavaa mielestäni!

Vierailija
14/14 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä töitä taida olla Norjassa ja Sveitsissä tarjolla "perusduunareille". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi