Onko kertomatta jättäminen valehtelua?
Kysymys otsikossa. Mitä mieltä?
Minusta riippuu asiasta. Silloin on jos on oletettavaa että toinen haluaisi tietää tai kuulla kyseisen asian tai varsinkin kysyy siitä mutta jättää vastaamatta tai ohittaa.
Kun luotto menee kerran se menee iäksi. Mitä sitten jos totuus vähän satuttaisi, asioista voi yleensä puhua. Mutta jos jää kiinni asioiden piilottelusta tai salailusta tai valehtelusta, asiat menee yleensä monimutkaiseksi ja ikävämmiksi.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä.
Valehtelin exälleni päin naamaa nimenomaan jättämällä kertomatta, jättämällä vastaamatta tai kuiskaamalla sanan ”ei”. Olipa kyse juomisesta ystävän luona tai rahapeleistä, joihin olin aikoinaan koukussa, en kertonut näistä asioista jotka olivat merkittäviä heikkouksiani.
Perustelin tätä itselleni sillä, että ne olivat omia asioitani ja itsehän niistä kärsin.
Ex taas oli rehellinen ja luotettava. Minä en ollut.
Jouduin lähtemään suhteesta, koska en voinut elää valheessa.
Lisään vielä, etten eron hetkelläkään kertonut valehtelustani. Valehtelu oli kestänyt niin pitkään ja valheet ajan kanssa paisuneet niin suureksi köntäksi, ettei niitä voinut enää avata. Tai minä en voinut, ei ollut siihen ns. munaa
Jos asia on toiselle tärkeä, pidän kertomatta jättämistä erittäin pahana asiana. Sehän voi jopa vahingoittaa kohdetta.
Jos tietää toisen jäävän väärään käsitykseen jostain tärkeästä asiasta, eikä korjaa sitä, se on valehtelua ilman muuta.
Ei ole valehtelua, mutta tahallista harhaanjohtamista voi kyllä olla.
Kannattaisi tulkita toisen puheita siltä pohjalta, mitä hän oikeastaan on sanonut ja mitä ei. Ei kannata vain olettaa. Esim. jos mies ei ole kertonut olevansa varattu, ei pidä olettaa ilman muuta että hän on sinkku... Näin säästytään monilta murheilta.
Olen kanssasi samaa mieltä.
Valehtelin exälleni päin naamaa nimenomaan jättämällä kertomatta, jättämällä vastaamatta tai kuiskaamalla sanan ”ei”. Olipa kyse juomisesta ystävän luona tai rahapeleistä, joihin olin aikoinaan koukussa, en kertonut näistä asioista jotka olivat merkittäviä heikkouksiani.
Perustelin tätä itselleni sillä, että ne olivat omia asioitani ja itsehän niistä kärsin.
Ex taas oli rehellinen ja luotettava. Minä en ollut.
Jouduin lähtemään suhteesta, koska en voinut elää valheessa.