Imetys ja painonpudotus
Miten se nyt on, saako paino pudota imetettäessä vai ei? En tarkoita nälkädieetillä olemista vaan terveellistä, tasapainoista syömistä (esim radi-ruokavalio) ja rauhallista liikuntaa (vaunulenkit).
Neuvolassa kyselin asiasta enkä saanut mitään selkeää vastausta. Ymmärrän että rasvakerrosten sulaessa maitoon joutuu myrkkyjä, mutta onko todella ahdettava itseensä ruokaa niin ettei ihra pääse sulamaan? Olen raskauden ajan noudattanut tuota radi-ruokavaliota, voinut loistavasti eikä painoa ole tullut lisää. Ajattelin jatkaa samaa rataa synnytyksen jälkeenkin, mutta lisääntynyt energiankulutushan aiheuttaisi sitten sen rasvan sulamisen.
Miksi monet laihtuvat imetyksen aikana, ja sitä pidetään hyvänä asiana, kun taas minä sain neuvolassa huudot kysyessäni voinko jatkaa nykyistä syömistäni? Olen siis 30kg ylipainoinen joten motivaatio terveeseen laihtumiseen ilman poppakonsteja on kova.
Kommentit (13)
Kiitos vastauksista! Luin uudelleen tuon aloitukseni ja olin näköjään hieman kiihkoraivossa sen kirjoittanut :D
Tarkoitukseni todella on pitää pääpaino lapsen hyvinvoinnissa ja maidon laadussa ja riittävyydessä. Koen kuitenkin lapsen parhaaksi myös sen, että äitinsä luopuu elämää hidastavasta rasvakerroksestaan jaksaakseen olla täyspainoisesti lapsen kanssa.
Lopetin tupakoinnin vasta kun aloimme yrittämään lisääntymistä puolitoista vuotta sitten, luuletteko että tupakan myrkyt ovat tallessa siellä läskeissäni? Onko silloin tuo laihdutuskerhojen imettäville suosittelema 0,5kg/vko ihan ok tahti laihtumiseen, jos sellaista tulee kohdallani tapahtumaan?
-ap
No eiköhän näillä kesähelteillä muutenkin paino putoa, kun ei tee mieli syödä. Itse imetän n. 4 kk vanhoja kaksosia, päivässä syön 1-2 kertaa, ruokaa ei yksinkertaisesti tee mieli. Juon monen monta litraa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:26"]
No eiköhän näillä kesähelteillä muutenkin paino putoa, kun ei tee mieli syödä. Itse imetän n. 4 kk vanhoja kaksosia, päivässä syön 1-2 kertaa, ruokaa ei yksinkertaisesti tee mieli. Juon monen monta litraa päivässä.
[/quote]
Se mua juuri ihmetyttää tossa mun neuvolakäynnissä, kun kysyin siellä että saako painon antaa pudota itsestään ja vastaus siellä oli että ei, koska maitoon menee myrkkyjä. En tajua miksi sitä ruokaa pitäis väkisin ahtaa pötsiin jos maha on täynnä eikä enempää mahdu.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:26"]
[/quote]
Se mua juuri ihmetyttää tossa mun neuvolakäynnissä, kun kysyin siellä että saako painon antaa pudota itsestään ja vastaus siellä oli että ei, koska maitoon menee myrkkyjä. En tajua miksi sitä ruokaa pitäis väkisin ahtaa pötsiin jos maha on täynnä eikä enempää mahdu.
[/quote]
Ei mulle ainakaan olla neuvolassa pahaa sanaa sanottuna, kun on katsottu, että paino on pudonnut :O Ihan rehdisti olen maininnut, että ei näillä helteillä oikein ruoka maistu, niin neukkatäti on ollut sitä mieltä, että pääasia on kun vaan muistaa juoda paljon. Mulla on koko ajan lasi täynnä vettä ja puolen tunnin sisään on saattanut mennä hyvin jo 4-5 litraa vettä.
No jo on perkele kun mä sain huudot jo siitä kun kerroin juovani 4 litraa vettä PÄIVÄSSÄ!
Oon ollu tosi tyytyväinen neuvolan ja th:n toimintaan mutta nyt taidan jättää neuvonsa noudattamatta.
Äh, ja 12 taas ap, joka vastasi 11:lle. Pää pehmeänä näköjään.
Sulla on tosi outo neuvolantäti! :D Mulle vaan painotettu sitä, että pitää juoda paljon ja varsinkin näin kesällä muutenkin pitäisi juoda paljon! :) Meillä tosiaan kaksosten paino noussut ja mun vaan laskenut. Tehdään vaunulenkkejäkin päivittäin. Viimeksi juuri meijän neukkatäti vaan kehui, kuinka oon hyvin jaksanut kaksosia täysimettää ja sen verta hyvin voivat, että ei tarvitse soseita vielä aloittaa vaikka niin neuvolassa pelättiin, kun oli pienet syntyessään :) Eli syö niin kuin voit ja juo paljon, paljon ja paljon :) Älä siis ole syömättä mutta älä myöskään syö, jos ei ole nälkä. Pakkosyöminen on ihan turhaa :)
Ei tuo minun mielestäni kuulosta mitenkään oudolle :)
Syöt kuitenkin hyvin ja juot paljon niin hyvä :) Ja ei muuta kuin vaunuilemaan!
Kyllä mä antaisin painon pudota, varsinkin kun kuulostat ihan järki-ihmiseltä etkä ole mihinkään nälkädieetille ryhtymässä. Itse en imetysaikana miettinyt muuta kun ruuan monipuolisuutta, en siis yrittänyt syödä enempää kun teki mieli, enkä osannut pelätä liian nopeaa laihtumista.
Dieetin aloitin lapsen ollessa reilun vuoden vanha ja paino putosikin sit reippaasti kun imetys jatkui vielä, toki paljon vähäisempänä kun pikuvauva-aikana.
Kovin tavotteelinen diettaaminen usein johtaa stressiin ja epäonnistuneeseen imetykseen, tyyliin maito loppuu, annetaan korviketta, ja maidoneritys vähenee taas.
Itse olen pyrkinyt siihen että imetys sujuu, maitoa riittää, ja olen täysimettänyt 6kk, ja osittaisimettänyt 1,5 vuotiaaksi. Raskauden aikana paino on minulla noussut 20-30 kg, painoni on normalisoitunut suurinpiirtein vuosi synnytyksestä.
Radi dieetti kuulostaa ihan hyvälle, suurinpiirtein radin mukaan minäkin olen syönyt. Paino saa pudota imetyksen aikana, mutta imetyksen sujumista en vaarantaisi stressaamalla siitä putoaako paino vai ei.
T. 5 lapsen äiti, kuopus 11kk saa vielä äidinmaitoa, äidillä +4kg painoon ennen raskautta
Kovin tavotteelinen diettaaminen usein johtaa stressiin ja epäonnistuneeseen imetykseen, tyyliin maito loppuu, annetaan korviketta, ja maidoneritys vähenee taas.
Itse olen pyrkinyt siihen että imetys sujuu, maitoa riittää, ja olen täysimettänyt 6kk, ja osittaisimettänyt 1,5 vuotiaaksi. Raskauden aikana paino on minulla noussut 20-30 kg, painoni on normalisoitunut suurinpiirtein vuosi synnytyksestä.
Radi dieetti kuulostaa ihan hyvälle, suurinpiirtein radin mukaan minäkin olen syönyt. Paino saa pudota imetyksen aikana, mutta imetyksen sujumista en vaarantaisi stressaamalla siitä putoaako paino vai ei.
T. 5 lapsen äiti, kuopus 11kk saa vielä äidinmaitoa, äidillä +4kg painoon ennen raskautta
Muistaakseni Evira totesi muutama vuosi taaksepäin, että niitä rasvaan varastoituvia kemikaaleja on nykyisin niin vähän, että maltillinen painonpudotus on sallittua, jos se on hyödyllistä äidin terveydelle.