Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi työnantajaa, miten verotus????

Vierailija
27.06.2013 |

Hjälp! jonotin äsken puhelimessa verovirastoon, mutta en jaksanut enää roikkua linjoilla joten luotan av-mammojen apuun! :-)

Eli: Jos minulla on osa-aikainen työ ja teen sen lisäksi toiselle työnantajalle keikkaa (Seure), miten verokortin kanssa? Ei kai toisesta työstä joudu maksamaan jotain hirveää sivutyöveroa, tms?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea verokorttipalvelusta verokortin sekä pää- että sivutulolle niin, että kummassakin on sama ennakonpidätysprosentti. Palvelu kyllä neuvoo.

Vierailija
2/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! pelkäsin, että joudun maksamaan jotain karmeita veroja siitä sivutulosta. Äitini aikoinaan (70 -luvulla?) maksoi sivutyöstä jotain50- 60% veroa. Asia on siis ilmeisesti muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää osata arvioida, paljonko tienaat ja verotus menee sen mukaan. Ole tarkkana, ettei tule mätkyjä.

Itse tein kokopäivätyön lisäksi keikkaa ja veroa meni 40 %. Ei kannattanut :)

Vierailija
4/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo pää- että sivutuloille sama prosentti mutta se on ihan +/- nolla eli ihan saman määrän maksat veroa oli sama prosentti molemmista töistä tahi sivutuloille se oma prosentti.

Vierailija
5/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakonpidätys on eri asia kuin lopullinen verotus. Lopullisessa verotuksessa kaikki verotettavat tulot lasketaan yhteen ja niistä tehdään asiaankuuluvat vähennykset, ja maksettavan veron määrä lasketaan loppusumman perusteella. Se, kuinka monesta paikasta tuloja on ollut tai onko työtä tehty pää- vai sivutuloverokortilla, ei vaikuta verotukseen pätkääkään.

Mutta tosiaan, kannattaa järjestää niin, että sekä pää- että sivutuloverokortissa on sama veroprosentti. Sitten pitää vain itse seurata, etteivät vuoden tulot mene pahasti yli verotoimistolle ilmoitetun arvion. Päätuloverokortissahan on tuloraja, jonka ylittymisen jälkeen aletaan käyttää korkeampaa ennakonpidätysprosentia, mutta sivutuloverokortissa tulorajaa ei ole.

Vierailija
6/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ratkaissut asian pyytämällä verotoimistosta freelancer-kortin. Siihen ei tule palkkatoimistoa varten lainkaan tulorajoja, vaan koko vuoden juoksee samalla prosentilla. Itse sitten arvioit kokonaistulosi ja huolehdit prosentin nostosta jos tienaat enemmän. Helppoa.

Vierailija
7/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kahta työtä, toisesta ei jää "käteen" kuin pikkuisen taskurahaa, mutta otan siltä kannalta että se tulee sitten veronpalautuksina. Elätän itseni päätyöllä ja tää lisäduuni on ensin hyväntekeväisyyttä ja vasta sitten tulonlähde.

Ja ammatti oli? Palkanlaskija :)

Vierailija
8/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että freelancer-kortista kelpaa kopiokin palkkatoimistoon. On kätevä jos palkanmaksua useammasta paikasta.

Vierailija
9/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi haloo taas. ärsyttää kun täällä puhutaan taas paskaa. se lopullinen verotus menee niin että siitä yhdestä könttäsummasta (molemmat työt yhteensä) lasketaan se veroprosentti. on aivan eri asia maksaa etukäteen esim toisesta työstä 10 ja toisesta 40 prosenttia. lopullisessa verotuksessa sitten katosotaan onko maksanut liikaa ja saa ne palautuksina.

Vierailija
10/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:20"]

Mä teen kahta työtä, toisesta ei jää "käteen" kuin pikkuisen taskurahaa, mutta otan siltä kannalta että se tulee sitten veronpalautuksina. Elätän itseni päätyöllä ja tää lisäduuni on ensin hyväntekeväisyyttä ja vasta sitten tulonlähde.

[/quote]

Älytöntä.

Vierailija
11/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin nousi päätulojen prosentti kun halusin samat prosentit pää- ja sivutuloista, laskin sitten että sama raha jäi käteen oli miten oli se verotus.

Vierailija
12/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti se prosentti nousee kun tulot nousee! Ei tää nyt oikeasti ole noin vaikea asia.

Vierailija
13/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tästä aiheesta tehdä rautalankalaskelma. Esim.

Tienaat verotettavaa tuloa päätyöstäsi 2000 €/kk ja sille veroprosentti on 20. Kaverisi tienaa 2500 €/kk ja hänen veroprosenttinsa on 25. (Sori, en jaksanut tarkistaa oikeita prosentteja, nämä on vedetty hatusta.)

Nyt saat sivutyön, josta verotettavaa tuloa 500 €/kk. Haet verottajalta sivutulokortin uusien tulojen mukaan ja saat hepulin, kun sinulle annetaan sivutulon veroprosentiksi 45! Paljonko enemmän joudut maksamaan veroja kuin kaverisi?

Kaveri maksaa: 0,25 * 2500€ = 625€

Sinä maksat: päätyöstä 0,2 * 2000€ = 400€, sivutyöstä 0,45 * 500€ = 225€, yht. 625 €

(Tässä oletettiin myös, että sivutulosi alkaa vuoden alusta ja koskee koko vuotta, koska veroprosentti lasketaan koko kalenterivuoden ansioiden perusteella. Eli koko laskelmalla ei ole muuta tekemistä todellisuuden kanssa kuin osoittaa, ettet maksa enempää euroja veroina, vaikka saisit palkasi pää- ja sivutuloina kuin saman summan yhdestä työstä - vaikka se sivutulon veroprosentti on kamalan suuri).

Vierailija
14/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:22"]

[/quote]

Älytöntä.

[/quote]

miten se on älytöntä? rahat tulevat veronpalautuksina!

Vierailija
15/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti hävettää kuinka tietämättömiä ihmiset ovat verotusasioissa..onko teillä oppivelvollisuus suoritettu?

Vierailija
16/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:29"]

No tietysti se prosentti nousee kun tulot nousee! Ei tää nyt oikeasti ole noin vaikea asia.

[/quote]

Joo joo mutta se sivutuloprosentti laskee ja päätuloprosentti nousee, eli sama tulos oli sitten erilliset prosentit tai sama.

Vierailija
17/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle virkailija sano että voi hän laskea samat prosentit molemmille hommille mutta se on ihan sama määrä veroa oli ne prosentit samat tai molemmille oma eli päätulo- ja sivutuloprosentti.

Vierailija
18/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:33"]

[/quote]

Älytöntä.

[/quote]

[/quote]

Ei sieltä välttämättä mitään palautuksia tule. Riippuu ihan summista ja prosenteista. Ei ole mitään sääntöä että "sivutyön palkka tulee sitten palautuksina". Idiootit!

Vierailija
19/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:52"]

[/quote]

Älytöntä.

[/quote]

[/quote]

Ei sieltä välttämättä mitään palautuksia tule. Riippuu ihan summista ja prosenteista. Ei ole mitään sääntöä että "sivutyön palkka tulee sitten palautuksina". Idiootit!

[/quote]

huoh. se että sivutulon ennakonpidätys on esim 40 ei tarkoita, että kyseisestä tulosta menisi oikeasti 40 prosenttia veroa, vaan sivutulot ja päätulot lasketaan yhteen ja näille yhteinen veroprosentti sitten lopullisessa verotuksessa. eli sivu-ja päätulon yhteinen prosentti voi olla esim 30. ja sitten ne ennakkoon maksetut verot maksetaan takaisin veronpalautuksina kun LOPULLINEN verotus valmistuu. mikä ihme tässä on niin vaikeaa ymmärtää? pitääkö hakea rautalankaa?

Vierailija
20/31 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:52"]

[/quote]

Älytöntä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

joo muttei siitä oikeasti mene veroa 40 prosenttia. se on ENNAKONPIDÄTYS.