Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotatteko kutsua ennen kuin menette kylään ?

Vierailija
28.07.2020 |

Pääkaupunkiseudulla olen tottunut siihen että kylään ei mennä ellei ole kutsuttu tai vähintäänkin soitetaan ja kysytyään ensin että sopiiko jos jonkun asian vuoksi halutaan poiketa.
Nyt Porissa vähän aikaa asuneena olen järkyttynyt moukkamaisesta tavasta jolla ihmiset kävelevät suoraan kylään kutsumatta. Erityisesti puolisoni sukulaiset toimivat näin. Vietä siinä sitten lomapäivää, kun ihmiset kävelevät suoraan pihalle. Onko tämä jossain maaseutukunnissa joku yleinenkin tapa ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Porissa on ihan etiketin mukaista. 

Vierailija
2/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ihan normaalia ja inhoan sitä. Asutaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Olen sanonutkin, että ilmoittavat ensin, mutta ei mene jakeluun. Tekisi mieli lopettaa oven avaaminen, mutta kuulevat kyllä jos olemme kotona. Oma suku tekee useimmin, mutta jotkut kaveritkin.

Sekin ärsyttää, että laitetaan viestiä vasta tuntia ennen vierailua. "Ajelemme sinne päin ja tultaisiin kohta käymään". "Laitatko kahvit, ollaan kohta siellä". Kysymättä että sopiiko meille. Pitäisi kehdata sanoa ei käy, mutta aina ei kehtaa. Harmittaa myös, jos meistäkin olisi mukava nähdä, mutta emme olekaan kotona.

Olen saanut yhdeltä ihmiseltä haukut siitä, etten käy kylässä. En käynyt hänen luonaan, mutta hän kävi meillä. Laittoi usein itse viestiä ja ilmoitti, että olisi tulossa tiettynä pävänä. Tavallaan kutsui itse itsensä. Minä taas odotan suoraa kutsua. "Tulisitteko käymään ensi lauantaina". "Nähdäänkö ensi viikon lauantaina, voisitte tulla meillä käymään" tms. Jos olen aloitteellinen yhteydenotossa, kysyn, että miten haluaa tavata ja vastaus on aina joku muu paikka kuin kotinsa.

En siis osaa kutsua itseäni paikalle. Ehkä koska en pidä tavasta muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tuossa vaan kyse sivistysen ja käytöstapojen puutteesta ? Onko niin että fiksummat ja koulutetummat ihmiset kaikkialla odottavat kutsua ennen kuin hyökkäävät toisten koteihin ?

Vierailija
4/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikana pitäisi viimeinkin opetella nuo käytöstavat. Tuossahan voi toisten olohuoneessa istuessa vaikka levittää koronaa.

Vierailija
5/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin odotan.

Vierailija
6/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin ystävät kutsuvat itsensä aina meille. Minä taas en kehtaisi näin tehdä. Ratkaisin asian niin etten enää leivo tapaamisiin ja näinpä itsensä kutsumiset on vähentyneet roimasti.

Vierailija
7/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat tuli itsenäisyyspäivän aamuna 6.30 kun olimme muuttaneet edellisenä päivänä ja mulla oli tentti seuraavana aamuna.

Appi sanoi että olen tyhmä jos joudun lukemaan tenttiin. Ei hänen tyttärensä vaan.

Anoppi ratsasi ruokakaapit (tyhjähköt ja järjestämättä) ja alkoi riehua, miten hänen poikansa kuolee nälkään hoteissani.

Tästä on paha panna moukkamaisuutta enää paremmaksi.

Vierailija
8/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain moukat änkeää kutsumatta.

Vierailija
9/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmat tuli itsenäisyyspäivän aamuna 6.30 kun olimme muuttaneet edellisenä päivänä ja mulla oli tentti seuraavana aamuna.

Appi sanoi että olen tyhmä jos joudun lukemaan tenttiin. Ei hänen tyttärensä vaan.

Anoppi ratsasi ruokakaapit (tyhjähköt ja järjestämättä) ja alkoi riehua, miten hänen poikansa kuolee nälkään hoteissani.

Otan osaa. Ihan kamalaa käytöstä. Mistä näitä ääliöitä tulee ? Toivottavasti puolisosi osaa pitää vanhempansa poissa.

Vierailija
10/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan. Ja jos joku tulee meille ilman kutsua tai riittävän ajoissa (vähintään päivää ennen) ilmoitusta, en edes avaa ovea. Ihan sama vaikka näkevät että olen kotona.

Vierailija
11/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kodista on tuollaiset tollot lähteneet ääntä nopeammin eikä tarvitse enää tulla. Mahdollisista sukulaisuussuhteista riippumatta.

Vierailija
12/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat lapsetkin soittavat aina ennen kuin tulevat ja poika ei edes avaa ovea, jollei ole soitettu. En lompsi kenenkään luo enää ilmoittamatta ja suurimmalta osalta odotan kutsua.

Vierailija
13/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kaikkia ymmärtää käytöstavat. Miksi sitten osa kansasta ei tajua noin yksinkertaista asiaa ?

Vierailija
14/14 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oon menossa ensimmäistä kertaa niin odotan että pyytää mut. Sen jälkeen en odota että pyytää mutta soitan ensin kun jos se ei o kotona tai sillä on jotain muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi