Tuhrua, itkettää ja pelottaa ;(
Niin se päivä sitten taas koitti että vessassa paperiin tuli pieni määrä ruskehtavaa tuhrua. Sain n. 2 viikkoa sitten plussan testiin ja iloitsin siitä ja ihmettelin sitä " ihmettä" jos joku muistaa...
Oikea puoli on jotenkin outo tuolta alhaalta, polttelee ja pientä kipuakin on. Eilen vasemmalta puolelta vihloi jonkin verran. Raskausoireita kyllä on. Rinnat ovat tosi arat ja turvoksissa ja ajoittain tekisi mieli oksentaa. Olen menossa ensi viikolla ultraan jos sinne asti päästään. Tällä hetkellä on kyllä sellanen tunne että hyvin tämäkään raskaus ei pääty :( Että sikiön kehitys on pysähtynyt tai jotain...
Mitenköhän ne tuolla päivystyksessä suhtautuisivat minuun jos vuoto ja kivut tästä lisääntyisivät ja soittaisin sinne? Nyt on kuitestin menossa vasta kuudes viikko. Olen kuullut että näin varhaisessa vaiheessa eivät meinaa antaa lupaa tulla näytille sitten niin millään. Sanovat vaan että jos vuoto on ihan kamalaa taikka kivut niin sitten vasta on syytä tulla näytille.
Eipä sitä tiedä että miten tästäkin sitten selvitään jos huonosti käy? Joko vauvakuumeilulle tulee se viimeinen stoppi? Jatkuvia pettymyksiä ei millään enää jaksaisi kokea!
Kommentit (14)
Jostain syystä sun plussasi on jäänyt mulle mieleen, vaikkei samoissa pinoissa sun kanssa ollakaan kirjoiteltu. Eikä mulla kyllä ole kokemusta tai tietoa joka auttaisi tai lohduttaisi, mutta jotenkin oli vaan pakko tulla kirjottamaan jotain...
Uskon, että sua pelottaa ja ahdistaa ihan kamalasti, mutta peli ei välttämättä ole vielä menetetty! Kyllähän tuollaista tuhruttelua voi tulla, täällä olen lukenut että jollakin jopa ajoittain koko raskauden ajan.
Voisiko noi kivut ja tuntemukset olla jotain kohdun kasvukipuja tms? (Tosi vaikeeta arvailla, kun ei vielä omaa kokemusta asiasta ole.)
Valitettavasti ne tosiaan eivät luultavasti päivystyksessä sulle mitään tekisi. Jos se oikeasti olisi kesken menossa, ei tuossa alkuraskauden vaiheessa ole mitään tehtävissä asian suhteen, eikä mitään kaavintoja tarvita kun yleenäs keskeytyy ihan spontaanisti kokonaan. Kunnallisissa päivystyksissä ei käsittääkseni ole mitään ultralaitteitakaan, joten eivät voisi tarkistaa, vaikka haluaisivat.
Toivon kovasti, että kaikki menee sulla (teillä) hyvin! Kyllähän sinäkin olet jo tarpeeksi saanut kokea kurjia asioita! Pidän peukut ja varpaat pystyssä! bdbd
Killa
Raskaus aikana tuhrut on ihan normaaleja. Älä vielä masennu, ei pienet tuhrut tai vuodot vielä tarkoita keskenmenoa! Tiedän kyllä pelon tunteen tuossa tilanteessa! Tsemppiä långö:)
Mulla ei ole juurikaan ketään jolle purkaa mieltäni tällä hetkellä. En ole ystäville kertonut edes kaikista plussista joita olen saanut viimesen parin vuoden aikana. Joskus tekee hyvää kun puhuu mutta jossain vaiheessa sitä ei vaan enää halua edes kertoa niistä useista pettymyksistä joita tulee eteen. En tästäkään plussasta ole kertonut muille kuin miehelleni.
Eipä tässä muu auta kuin toivoa parasta että kaikki olisi kuitenkin hyvin! Vaikka minun tapauksessani tuhrut eivät tiedä hyvää... Laitan kuulumisia jossain vaiheessa kun on jotain uutta kerrottavaa jos joku vaikka haluaa tietää.
montako sulla noita keskenmenoja oikein on?
onko sulle mitään lääkitystä tai tutkimuksia suunniteltu (jos on 3 tai enemmän)?
jos raskausoireet jatkuu niin tuhru voi hyvinkin olla vaaratonta. ja ainahan voit soittaa päivytykseen ja sanoa että pääsisikö ultraan jos sulla on jo monta keskenmenoa taustalla. itse olen päässyt vähäiselläkin vuodolla kun keskenmenoja on ollut useita.
vierailulla,
mom rv22+6
Voin vain kuvitella kuinka peloissaan olet useiden pettymysten jälkeen.
Minä vuodin tuhrua sekä ihan oikeaa vertakin n. rv 6. Soittamalla päivystykseen saat varmasti ohjeeksi vain odotella. Itse menin päivystykseen vaikka oli juhannus ja tosi pitkät jonot. Jos menet paikan päälle niin ei kai ne takas käännytä. Mua ei sillon ultrattu koska ei ollut osaavaa lääkäriä paikalla joten sain seur. arkipäiväksi lähetteen gynen polille ultraan. Kävin ja näin että asukas oli vielä kohdussa, niillä viikoilla ei muuta voinutkaan nähdä, eikä sullakaan varmasti vielä muuta näe.
Rv vajaa 8 kävin yksityisellä ultrassa ja siellä jo sydän sykki ja koko vastas viikkoja, eli se alun vuoto ei ollut mitään vaarallista. Edellisen km jälkeen olen minäkin silti pelokas raskauden suhteen, ja np-ultraa odottelen. Kyllä minäkin pelkään ja hetkittäin olen lähes varma että nyt sikiön kehitys on pysähtynyt... Mutta päivä kerrallaan!
Tsemppiä! Mulla ainakaan vuoto ei ollut vaarallista, toivottavasti ei sullakaan!
HANNELE rv 8+5
Pelkään niin kovasti että plussailoni jäi hyvin lyhyeksi, kun nyt rv jotain 5 alkoi vuoto ensin eilen illalla tuhruna ja aamulla tuli jo hieman menkkoja pienempää määrää veristä vuotoakin. Masentaa niin P*****sti! Ajattelen koko ajan vain pientä ihmisen alkua, jota en ikinä saanut tuudittaa uneen... :´(
Kesti n. viikon ja aina välillä oli kovempaakin, olin ihan varma, että kesken menee. Vaan ei mennyt. Poika nyt 1v 3 kk! Kohdun kasvukipuja oli mulla myös, alavatsaa kivisti ja vihloi, siksipä olin niin varma keskenmenosta. Meillä tosiaan kaikki meni kuitenkin hyvin. Toivottavasti myös sinulla! Tarrasukkia ja vauvaliimaa!
Kävin tänään lääkärissä ja yllätys oli suuri kun selvisi että tämä ky. lääkäri on lapsettomuuteen erikoistunut ja olisimme hänet tavanneet elokuussa kun hoitoja olisimme alkaneet suunnittelemaan! Oikein mukavalta vaikutti :)
Sisätutkimuksessa kaikki näytti lääkärin mielestä ihan " hyvältä" . Lääkäri ei tehnyt ultraa alakautta vaan vatsan päältä?! Totesi että löytyy ihan normaalisti kehittynyt " pussi" mutta koska viikkoja ei ole vielä kovinkaan paljoa ja minulla on taaksepäin kallellaan oleva kohtu niin hän ei alkanut etsimään sykettä taikka mittailemaan yms. Sanoi että ehkä voisi onnistua mutta kova homma siinä olisi sillä laitteella.
Lääkäri naputti konetta ja sanoi että nähdään ensi viikolla?! Laittoi minulle lähetteen kunnallisen kautta ultraan. Totesi että turha minun on yksityisen kautta tuhlata rahoja ja että heillä on paremmat laitteet siellä sairaalassa joilla voidaan sitten selvittää tarkka laskettu aika ja ottaa mitat ja seurata muutenkin sikiön kasvua. Olin kyllä aika ihmeissäni ja kieltämättä tyytyväinen tilanteeseen!!! Kun lapsettomuusongelmista on kärsinyt riittävästi niin uutta raskauttakin sitten seurataan ihan eri tavalla kuin ns. tavallista.
Lääkäri vaan höpisi lasketusta ajasta useaan kertaan, kuinka sen saa tietää tosi tarkasti kun ultria tekee useamman yms. Ja mä vaan ajattelin mielessäni että mitä toi nyt sellaisista vielä höpisee ;) Kysyin vielä uudestaan ennen lähtöä että eikö minun tosiaankaan tarvitse olla huolissaan ja onko kaikki tosiaan hyvin, niin kyllä lääkäri niin vakuutti!
Ruskehtavaa tuhrua on tullut välillä mutta ei veristä eikä suuria määriä. Kipuja on ollut jonkin verran eri puolilla munasarjoja, kohtua. Pahoinvointi alkaa olla aika ikävää mutta siitä selvitään jos kaikki on vain sen arvoista, että en turhaan kärsi näistä oireista!!! Nyt pitää vaan odottaa ensi viikon loppupuolelle ja sitten tiedetään enemmän. Se mulle jäi kyllä epäselväksi että näkikö lääkäri tosiaan kohdussa sikiön alun? Että voinko poissulkea jo tuulimunan? Kun se vaan sanoi että kaikki on hyvin yms. mutta ei sen enempää selitellyt.
onnea odotukseen, mukava oli kuulla iloiset uutisesi.
vauva2006
Mukavaa kuulla kerrankin tuollaisista lääkäreistä, kun enemmän tuntuu (toivottavasti vain tuntuu, eikä ole!) olevan noita nihkeitä, jotka eivät potilasta ota vakavasti!
Ja IHANAA kuulla, että kaikki näytti olevan hyvin! Nyt vaan koitat olla stressaamatta (onnistuukohan...;) ) kunnes pääset seuraavaan ultraan. Siinähän pitäisi sitten jo sunkin se sydämen syke kuulla (vai nähdä?)!
Täällä on peukkujen lisäksi varpaatkin pystyssä teidän puolesta! [color=deeppink]bdbd[/color]
Muistathan pitää meidät ajantasalla kuulumisista! :)
Killa
Ja voin kyllä sanoa että yllätys oli melkoinen kun näin sikiön sykkeen ruudulla!!! Olin niin varma että tämä raskaus ei etenisi edes näille viikoille. Ruskeaa tuhrua on tullut edelleenkin, joitain välipäiviä on kuitenkin ollut. Kivut ovat onneksi lähteneet lähes kokonaan pois. Vain joitain vihlaisuja tuntuu kun asentoa esim. vaihtaa nopeasti. Lääkärin mielestä tuhruvuoto on ihan normaalia mutta tiedä sitten? Yhdessä onnistuneessa raskaudessani ei sellaista kuitenkaan tullut! Sikiö vastasi viikkoa 7+ ja oli onneksi vain n. 3 päivää pienempi kuin olisi pitänyt olla. Eli nyt olisi 7+3 menossa jos kierron mukaan lasketaan. En noista päivistä niin ole huolissani tässä vaiheessa kun tiedän että viikonkin heitto voi olla ihan " normaalia" . Seuraava ultra on elokuun loppupuolella ja samalla katsotaan kait sitten turvotuksia yms. Neuvolaan pitäisi vissiin joku päivä pirauttaa.
Edelleenkin olo on ajoittain sellainen että ei tästä mitään tule kuitenkaan. Että kärsin ihan turhaan taas voimakkaasta pahoinvoinnista ja sitten raskaus keskeytyykin jossain vaiheessa... Jos seuraavaan ultraan asti päästään niin mies saa kyllä tulla mukaan henkiseksi tueksi. Edellisestä keskeytyneestä keskenmenosta on jäänyt traumat :(
Mutta eipä tässä auta kuin päivä kerrallaan elellä eteenpäin. Seuraavat viikot on ne ratkaisevat että pysähtyykö kehitys vai eikö...
Kiitos kaikille myötäeläjille. Ja toivotan oikein paljon plussa-onnea kaikille kuumeilijoille :)
Mulla kävi niin että ekassa raskaudessa ei ollut vuotoja ja toisessa tuli 3vk tuhrua välillä ei koko päivänä mitään ja välillä taas tuli paljonkin.. ja kaikenmoisia nipistelyjä oli. Nyt tyttö on kahdeksan kk eli ei tullut keskenmenoa. Mutta vauvan istukan lisäksi oli pikkuinen lisäistukka eli liekö ollut kaksoset tulossa ja toinen minulla vuotanut pois.. no näitähän e saa koskaan tietää mutta voimia sinulle toivottelen
Hyvä kun tämä nousi, olen missannut kuulumiset! :)
Olipa kiva kuulla, että kaikki tähän asti kuitenkin ok! Hirveet peukutukset, että kaikki menee nyt hyvin loppuun asti! [color=deeppink][size=4]bd[/color][/size]
Killa
Monessakin raskaudessa tuhru on ihan vaaratonta. Mulla alkoi tuhru esikoista odottaessa viikolla 5+5 ja jatkui viikon verran. Arvata saattaa että pelästyin ihan sikana! Soitin jopa siskolleni ihan itkien että mitä tämä nyt on, keskenmenoko tästä on tulossa. En enää muista oliko joukossa kirkasta verta, mutta mielikuva on että ruskeaa tuhrua ainakin tuli, ei hirveästi mutta koko ajan kuitenkin. Alavatsassa oli kyllä n. 3 viikon ajan tuntunut sellaisia tuntemuksia että kuukautiset alkaisivat, vähän kipuja ja yököttävää oloa. Viikolla 6+5 sitten menin päivystykseen (en soittanut, menin vain) ja sanoin että on jo viikon vuotanut, ne ultrasi ja näin ensimmäistä kertaa sykkeen. Vuoto olikin loppunut (Murphyn laki!). Vähän nolotti, mutta pääasia että kaikki oli ok.
Mutta tottakai aina tuollainen tuhru pelästyttää, ja menisin varmasti itsekin aluksi paniikkiin. Älä kuitenkaan menetä toivoa! Mene yksityiselle ultraan jos ne ei ota sua päivystykseen, niin saat mielenrauhan. Tsemppiä!
*voimahali*