Saako raskaana ollessa tehdä vatsalihasliikkeitä?
Ihan kun joku olisi maininnut, että vatsalihakset jotenkin erkanee keskeltä, repeää tai jotain eivätkä palaudu enää takaisin. Siis vatsaan jää ruma railo keskelle, joka ei enää korjaudu. Oliko urbaanihuhu vai totta?
Kommentit (6)
Ja on se varmasti totta. Aika monet urheilijathan ovat päätyneet sektiopöydälle, kun synnytys on piiitkittynyt liikaa.
Joten en suosittelisi. EHdit kyllä tehdä niitä synnytyksen jälkeen ihan riittämiin.
Siis kuuli/luulen kuulleeni, että vatsalihasliikkeitä ei saa tehdä raskausaikana, koska se vatsan lihasten jumppaaminen aiheuttaa ruman, parantumattoman lihasten repeämisen erilleen keskelle vatsaa. Siis kyselen vaan, että pitääkö paikkaansa? Ja jos niin saako tehdä kylkiliikkeitä, ollenkaan mitään vatsaliikkeitä, jos olisi jollakulla tietoa tarkemmin. Mutta ajattelin ehkäistä railon lopettamalla vatsalihasten tekemisen raskauden ajaksi, varmuuden vuoksi.
synnytyksessä (vatsalihasten takia) ovat kyllä aika harvinaisia. Tavallinen kuntoilija harvemmin on liian timmissä kunnossa. Jossain vaiheessa, kun vatsa on jo kasvanut, on vatsalihasten tekeminen kyllä ihan mahdotonta.
harvemmin on sitä ongelmaa, että vatsalihakset olisivat liian timmissä kunnossa! kuulostaa pikemminkin ns. hyvältä syyltä olla tekemättä vatsalihaksia. lääkäriltä (äitiyspolilta aikoinaan) olen kysynyt asiaa pariinkiin otteeseen ja SAA tehdä, jos ei tunnu pahalta (=siihen asti kunnes alkaa tuntua pahalta). itse olen tehnyt joka raskaudessa jonnekin viikoille 22 asti. sen jälkeen on alkanut tuntua huonolta ja olen lopettanut. synnytyksen JÄLKEEN sen sijaan ei saa tehdä heti vastalihaksia, jotta ei jäisi sitä railoa. näin ainakin lääkärit varoittavat.
Eihän se kohtu mahdu kasvamaan, jos lihakset eivät erkane..Se on siis ihan normaalia. En tekis niitä vatsalihasliikkeitä. Selkää kannattaa vahvistaa ennemmin.