Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kasvissyönnistä ja D-vitamiinista

Vierailija
25.06.2013 |

Meillä ollaan kasvissyöjiä ja oon usein saanut kuulla ihmettelyä ja kritiikkiä siitä että en anna lapsille lisänä b12-vitamiinia, kun kuitenkin syödään munia ja maitotuotteita. Miksi ihmiset tästä häiriintyy?!

Toinen asia on se että kesällä ei tarvitse lapsille antaa d-vitamiinia kun sitä saa maitotuotteista ja auringosta. Tätäkään ei uskota.

Mitä mieltä te olette täällä? Onko muita kasvissyöjäperheitä ja miten ratkaisette nämä asiat? Niin meidän lapset on alle kouluikäisiä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo d-vitamiiniasia ei kyllä pidä paikkaansa, söi sitten lihaa tai ei.  Aurinko on suomessa tarpeeksi korkeaa vain lyhyen aikaa päivästä ja senkn keskikesällä, jos ei ulkoile keskpäivällä niin silloin ei riittävästi d-vitamiinia saa. Eikä siitä oisästä toisaalta ole haittaa.  Toivottavasti annatte lapsille kalaöljyä?

Vierailija
2/5 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää yleensäkin ihmiset jotka katsoo asiakseen kommentoida/kritisoida muiden ruokavalioita. Ei mua hetkauta suuntaan tai toiseen jos naapuri syö eineksiä, kunhan mun tai perheeni ei tarvii niitä syödä. Itse syön enimmäkseen kasvisruokaa, mutten siitäkään pidä meteliä muuten kuin kysyttäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta saa tosi vähän d-vitamiinia. Maidosta saa, mutta ei maitotuotteista. Maidossa ei ole luonnostaan d-vitamiinia, se on lisätty siihen (luomumaitoon muuten ei ole lisätty d-vitamiinia).

Kannattaa silti tarkkailla tuota b12-vitamiinin saantia, ettei tule puutetta. Siskon lapselle tuli, vaikka lapsi söi tosi paljon kananmunaa. Me ollaan mieheni kanssa kasvissyöjiä, mutta lapsi syö lihaa.

Vierailija
4/5 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin kun lapsi syntyi lakto-ovo-vegeruokavaliolla, sittemmin on koko perhe lisännyt ruokavalioon myös kalan, osin allergioista, osin laiskuudesta johtuen. Annan d3-vitamiinia ympäri vuoden lapselle ja koko perhe meillä syö sitä. Maitotuotteet meillä on kyllä pääsääntöisesti luomua ja sinänsä ei maitoa juoda. B 12 vitamiinia en ole antanut, itse olen kuitenkin b-vitamiinia välillä ottanut, esim. odotusaikana. Tiedän, että jotkut perheet eivät kesällä ota d-vitamiinia mutta itse näen, että sitä on tarpeen ottaa ja me otetaan kai vähän enemmänkin kun virallinen suositus on (en tosin nyt ole ihan varma kun kai niitä on jo vähän muutettu). Tiedän vegaaniperheen, jonka äiti on perehtynyt hyvin ravintoasioihin ja hän ainakin antaa lapselleen d-vitamiinia enemmän kuin virallinen suositus.

Itse pyrin myös antamaan lapselle öljylisiä vähän vaihdellen.

Vierailija
5/5 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinia saa kasvissyöjä aivan tarpeeksi (jos siis käytössä maitotuotteet ja kananmuna). Näin on ravitsemusterapeutti sanonut. Riittää, kun syö esim. jugurttia aamupalaksi ja leivän päällä juustoa kerran päivässä. Samalla täytyy myös kalsiuminsaanti. Tähän kun lisää vielä kananmunan, niin puutostilasta ei ole pelkoa!
D-vitamiinissa komppaan kyllä yllä olevia. Suomessa sitä ei saa auringosta tarpeeksi. Luontaistuotekaupoista löytyy hyviä d-vitamiinivalmisteita, jotka ei ole synteettisiä.

Meillä lakto-ovo-perhe. Lapsella tosin toistaiseksi maitoallergia, kananmuna menee nykyisin. Hyvin on kasvanut ja lääkärit eivät ole olleet huolissaan. Maitoallergian takia tosin jatkan imetystä ja (erikois)korvikkeen käyttöä 2v ikään saakka. Katsellaan sitten, mitä tehdään, jos allergia on yhä.
Olemme kohdanneet monenlaisia ennakkoluuloja. Yksi lääkäri pohti, että varmaan 2-3v iässä tarttee hemoglobiinikontrollin. Totesin, että en käyttänyt itse edes raskauden aikana rautatabuja (hemoglob oli koko ajan hyvä, ei siis ollut tarvetta), joten en usko, että tarvetta on.

Ennakkoluuloihin suhtaudun nykyään jo huumorilla. Vanhemmat ihmiset ovat olleet kauhuissaan siitä, kun vauva ei saa maksaa (kaikki me tiedämme varmaan, mitkä nykysuositukset tämän lihan suhteen ovat ;) ), kaverit ovat neuvoneet ostamaan pilttiruokaa, jos en kerta "jaksa" tehdä lapselle liharuokaa (siitähän tämä onkin kiinni) ja pahimmillaan syytetään, kun tekee tällaisia valintoja lapsen puolesta (eikös se lihansyöntikin ole valinta niin kuin kaikki ruokavaliot?) :D Suurin osa sanomisista johtuu tietämättömyydestä ja sen tuomasta, aidosta huolesta. Joten sympaattistahan se sinänsä on :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän