Ikuisuusongelma - kustannusten ja kotitöiden jako
Tämä on varmasti niitä parisuhteiden ikuisia kiistakysymyksiä, mutta miten voisi löytää molempia osapuolia tyydyttävän jaon elämiskuluihin ja kotitöihin?
Meillä on uusperhe, jossa on yksk minun lapsi ja kaksi miehen lasta. Minulla on määräaikainen työ, jossa on keskivertopalkka. Miehellä on työ, jossa tulot ovat epäsäännölliset ja usein todella pienet, esim nyt korona-aikana hän joutui hakemaan työmarkkinatukea, kun tulot romahtivat, mutta muutenkin ne ovat olleet pienemmät kuin minulla.
Minä olen ostanut kokonaan yksin kotimme, perheasunnon, joka on uusperheen takia isompi kuin mitä tarvitsisin yksin oman lapseni kanssa. Olen ostanut myös asunnon irtaimiston käytännössä yksin. Mies maksaa asumiskuluja omasta perheestään 100 euroa /kk eli asuu kahden lapsen etäisänä todella halvalla. Ruokakulut menevät suunnilleen puoliksi, ne ovat ihan ok.
Kotitöistä minä teen pääosan. Miehellä on yksi viikkosiivouksen osa vastuullaan, mutta ei tee sitä, ellen muistuta asiasta joka kerta erikseen, mikä on ehkä kerran kuussa. Minulla on myös kesämökki, jossa mies on tehnyt ns miestentöitä, ajanut nurmikon ja hakannut halkoja yms.
Nyt molemmilla osapuolilla on kokemus epäoikeudenmukaisuudesta. Mies kuulemma kokee, että minä hyödyn hänestä taloudellisesti ja hänen mökkityöpanoksestaan. Suoraan sanoen se kuulostaa minusta vähän paksulta. Minä päinvastoin koen, että mies elää siivellä, eikä tee edes vastineeksi kovinkaan paljon kotityötyyppisiä töitä. Olen siinä käsityksessä, että yleensä jos toinen elää toisen kustannuksella, niin se toinen tekee silloin enemmän kotityötäkin eli panostaa omalla tavallaan, mutta minä teen siis niistäkin valtaosan.
Mistä löydämme keskitien, johon kumpikin olisi tyytyväinen? Mitä mieltä te olette tuosta?
Kommentit (21)
Jos miehellä ei ole rahaa talouteen, hän voi sen sijaan tehdä töitä kuten laittaa ruokaa, tiskata yms. Ja siten tasoittaa sitä eroa. Ei mitään ilmaispalvelua kannata antaa.
Siis miten sä muka hyödyt miehestä taloudellisesti, jos maksat enemmän ja myös teet enemmän kodin eteen?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sä muka hyödyt miehestä taloudellisesti, jos maksat enemmän ja myös teet enemmän kodin eteen?
Sitä minäkin hämmästyin, että mies kokee noin. Hän kokee siten, koska se mökki on minun. Vaikka kaikkien meidän on siellä tarkoitus lomailla yhdessä. Olin ajatellut, että niiden ulkotöiden tekeminen olisi sitä omalla tavallaan osallistumista, jotta hän kokisi olevansa ns tasaveroinen ja miehekäs. Mutta hän kokeekin sen niin, että hyödyn hänestä.
Ap
Teidän pitää erota. Mies hyväksikäyttää sinua ja haukkuu kaiken päälle.
Jätä se loinen. Sinun rahasi, sinun talosi, sinun mökkisi ja hän loisii. Vieköön muksunsa muualla ja elättäköön ne itse.
Te ette ole perhe. Perhe ei ajattele noin. Perheessä rahat ovat yhteiset.
Kotitöillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Kotitöitä tehdään sen mukaan, kenellä on aikaa. Jos työskentelette yhtä pitkiä päiviä, jaatte kotityöt tasan. Jos toinen on vain kotona, hän tekee suurimman osan kotitöistä. Jos toinen on osa-aikainen ja toinen täysiaikainen, osa-aikainen tekee vähän enemmän.
Yrität tehdä elämästänne liian monimutkaista. Mutta jos tuollaisista asioista pitää kinastella, te tuskin olette "uusperhe" enää kauan.
Hitto mikä pelle. Hyokkäys on paras puolustus. Joko hän yrittää syyllistää sinua tahallaan, tai on oikeasti niin tyhmä että kuvittelee satunnaisen ruohonleikkaamisen kompensoivan sinun siivelläsi ilmaisesti elämisen ja laiskottelun. Kummassakaan tapauksessa en näe syytä jatkaa eloa tuollaisen tyypin kanssa.
Onhan omaisuutesi avioehdolla suojattu?
Nuo asiat pitäisi mennä itsekseen niin, että molemmat tekee koska haluaa olla toiselle kiva. Se, että toinen tienaa vähemmän, ei saa vaikuttaa tekemisten määrään, paitsi jos toinen on kotona.
Pärjäisikö miehesi taloudellisesti ilman sinua? Pitäisikö hänen nostaa tulotasoaan? Palkatkaa siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin hämmästyin, että mies kokee noin. Hän kokee siten, koska se mökki on minun. Vaikka kaikkien meidän on siellä tarkoitus lomailla yhdessä. Olin ajatellut, että niiden ulkotöiden tekeminen olisi sitä omalla tavallaan osallistumista, jotta hän kokisi olevansa ns tasaveroinen ja miehekäs. Mutta hän kokeekin sen niin, että hyödyn hänestä.
Ap
Ilmeisesti nuo mökkityöt hiertävät miestäsi... Tosiasiassa koko tilanne, mutta purkautuu noin. Kesämökillä ollaan aina hieman hommissa, joten jos siellä oleillaan halkojen hakkuu, nurmikon leikkuu on töitä siinä missä ruuanlaitto ja tiskaaminen. Taloudellisesta hyödystä voisi puhua vasta silloin, jos kyseessä olisi isompi remontti johon menee rahaa (materiaaleja) ja ammattimiehen aikaa.
Koitapa vetää toisesta narusta ja yritä saada mies sanomaan, mikä oikeasti on nyt vialla...
Kotityöt puoliksi!
Sä onneks kerrytät omaisuutta maksamalla asuntoa, joten toi 100 e on ihan kohtuullinen korvaus mieheltä. Ton lisäks kaikki juoksevat menot (myös taloon liittyvät kuten sähkö, vesi, vastikkeet jos on, jätemaksut, verot ym.) jaetaan suhteessa tuloihin.
sellaiset voimafantasiat tällä kertaa. jos sukupuolet olisi toisinpäin, vastaukset olisivat täysin toisenlaisia
Miehet alkaa halveksia naisia, jotka tienaavat heitä enemmän, usein ihan tiedostamattaan.
Muuttakaa erilleen, itse kyllä eroaisinkin. Hän on lokki, mutta mieslokit eivät koskaan arvosta elättäjäänsä.
Viikkosiivous kerran kuussa ja silloinkin vain kun muistuttaa ... hetkinen, siis mikä siivous?
Olisi kannattanut keskustella nämä asiat jo ennen yhteen muuttoa. Toivottavasti mies on sen arvoinen, että kannattaa elättää ja passata.
Vierailija kirjoitti:
Miehet alkaa halveksia naisia, jotka tienaavat heitä enemmän, usein ihan tiedostamattaan.
Muuttakaa erilleen, itse kyllä eroaisinkin. Hän on lokki, mutta mieslokit eivät koskaan arvosta elättäjäänsä.
Laitatko samanlaisia kommentteja palstan opiskelijanaisille, joiden mielestä töissäkäyvän miehen rahat kuuluu opiskelijanaiselle? Laitatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko samanlaisia kommentteja palstan opiskelijanaisille, joiden mielestä töissäkäyvän miehen rahat kuuluu opiskelijanaiselle? Laitatko?
Miksi laittaisin? Miehet ja naiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
sellaiset voimafantasiat tällä kertaa. jos sukupuolet olisi toisinpäin, vastaukset olisivat täysin toisenlaisia
Ei olisi ainakaan minulta, ja muiden kommenteista en voi ottaa vastuuta. Enpä usko että tuossa tilanteessa sukupuolet vaikuttavat, kun toinen vain makaa kotona. Ei esim hoida yhteisiä lapsia.
Ehdota miehelle että muuttaa muualle niin et enää pääse hyötymään hänestä. Ongelma ratkaistu.
Mies elää sun rahoilla, leikkaa silloin tällöin mökkisi nurmikon ja vinkuu että kyllä joutuu liikaa panostamaan.
Laittaisin pihalle samantien. Että kehtaakin.