Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä treenijaolla treenata salilla?

Vierailija
27.07.2020 |

Olen nyt pidempään käynyt salilla, mutta en oikein tiedä, miten jakaisin treenit järkevästi eri päiville niin, että tuloksia syntyisi. Tällä hetkellä painotan enemmän jalkoja eli teen niitä 2-3 krt/vko mutta tällöin jää olkapäille, selälle, käsille, vatsoille ja rinnalle vain kaksi päivää. Se ei tunnu millään riittävän.

Millä treenijaolla olette saaneet riittävästi lepoa, mutta tarpeeksi myös ärsykettä lihaksille?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit treenata muitakin lihasyhmiä samana päivänä kun treenaat jalkoja.

Vierailija
2/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies vai nainen? Jossain väitettiin, että naisen lihakset sietävät tiheämpää treeniä, koska niihin tulee vähemmän vaurioita. Toisaalta samasta syystä lihakset myös kasvavat vähemmän. Mutta itse olen nainen ja viime aikoina käynyt salilla viisi kertaa viikossa ja ihan hyvältä on tuntunut.

Teen joka toinen kerta yläkroppaa ja joka toinen alakroppaa. Vatsoja teen joka kerta jonkin verran.

Tiedän kyllä tuon, kun kertyy erilaisia liikkeitä repertuaariin ja yhtäkkiä huomaa, että treeni venyy ja pitäisi tehdä vielä sitä ja tätä. Silloin kannattaa keskittyä olennaiseen ja palata perusasioihin eli yhdistelmäliikkeisiin, jotka rasittavat monia lihaksia yhtä aikaa. Ne treenaavat aina myös keskivartaloa. Vähennä siis isoloivia liikkeitä ja tee mavea, kyykkyä, pystypunnerrusta ja penkkiä vatsojen lisäksi. Jo nuo liikkeet kattavat koko kehon eikä tarvitse miettiä, että pitäisi jotain kohtaa hinkata aina erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit treenata muitakin lihasyhmiä samana päivänä kun treenaat jalkoja.

Ehkä voisin kokeilla tehdä aina yhden tai kaksi liikettä jalkapäivien loppuun vaikka käsiä. Tuntuu vaan ajatuksen tasolla aika raskaalta.

Vierailija
4/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies vai nainen? Jossain väitettiin, että naisen lihakset sietävät tiheämpää treeniä, koska niihin tulee vähemmän vaurioita. Toisaalta samasta syystä lihakset myös kasvavat vähemmän. Mutta itse olen nainen ja viime aikoina käynyt salilla viisi kertaa viikossa ja ihan hyvältä on tuntunut.

Teen joka toinen kerta yläkroppaa ja joka toinen alakroppaa. Vatsoja teen joka kerta jonkin verran.

Tiedän kyllä tuon, kun kertyy erilaisia liikkeitä repertuaariin ja yhtäkkiä huomaa, että treeni venyy ja pitäisi tehdä vielä sitä ja tätä. Silloin kannattaa keskittyä olennaiseen ja palata perusasioihin eli yhdistelmäliikkeisiin, jotka rasittavat monia lihaksia yhtä aikaa. Ne treenaavat aina myös keskivartaloa. Vähennä siis isoloivia liikkeitä ja tee mavea, kyykkyä, pystypunnerrusta ja penkkiä vatsojen lisäksi. Jo nuo liikkeet kattavat koko kehon eikä tarvitse miettiä, että pitäisi jotain kohtaa hinkata aina erikseen.

Olen nainen ja saman huomannut, että siedän ja oikeastaan tarvitsen aika tiheää treeniä, että lihas kasvaisi. En myöskään pysty niin totaalisesti "tuhoamaan" lihasta, että kerta viikkoon yhtä lihasryhmää riittäisi.

Teen mavea, kyykkyä, pystypunnerrusta tai penkkiä melkein aina, mutta tosiaan voisin ehkä rakentaa treeniä vielä enemmän noiden ympärille lisäämällä sarjojen määrää. Varsinkin penkin voisin ottaa säännöllisesti kahtena päivänä viikossasa. Nyt teen n. 1,5viikon välein.

Vierailija
5/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja saman huomannut, että siedän ja oikeastaan tarvitsen aika tiheää treeniä, että lihas kasvaisi. En myöskään pysty niin totaalisesti "tuhoamaan" lihasta, että kerta viikkoon yhtä lihasryhmää riittäisi.

Teen mavea, kyykkyä, pystypunnerrusta tai penkkiä melkein aina, mutta tosiaan voisin ehkä rakentaa treeniä vielä enemmän noiden ympärille lisäämällä sarjojen määrää. Varsinkin penkin voisin ottaa säännöllisesti kahtena päivänä viikossasa. Nyt teen n. 1,5viikon välein.

Oletko lukenut Paskatoistoa kun puhut lihasten tuhoamisesta? Naturaalina treenaavan ei kannata liikaa kuunnella horkkabodaajien juttuja treenaamisesta, kaiken lisäksi bodauksessa on Suomessa niin huono taso että suomibodarien jutut voi monissa asioissa jättää ihan omaan arvoonsa. Suomesta ei ole 10 vuoteen tullut muita kovia bodareita kuin Mika Sihvonen.

Vierailija
6/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2+2 jakoista kannattaa kokeilla, jos on aikaa käydä neljä kertaa viikossa salilla :) netistä löytyy aika hyviä ohjelmia ja muuta ohjeistusta tämän toteuttamiseen.

Vierailija
7/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksijakoinen on hyvä. Jalat kaksi kertaa viikossa kuten myös yläkroppa. Korkeintaan kolmijakoinen, jos on käynyt salilla pitkään ja haluaa vaihtelua. Hormonibodarien ja fitnessbloggaajien neli- ja viisijakoiset voi unohtaa

Vierailija
8/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro vähän niistä tuloksista mitä olet tähän mennessä saanut? Sanoisin että 3x viikossa koko kroppa kerralla lienee paras

Vierailija
9/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelijakoista käytän.

Jalat

Rinta, hauis

Olkapää, ojentaja

Selkä

Vatsoja muutama sarja pari kertaa viikossa.

Tee treeni kunnolla ja vaihtele liikkeitä, järjestystä, sarjamääriä ja painoja vaikka kolmen viikon välein.

Vierailija
10/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelijakoista käytän.

Jalat

Rinta, hauis

Olkapää, ojentaja

Selkä

Tee treeni kunnolla ja vaihtele liikkeitä, järjestystä, sarjamääriä ja painoja vaikka kolmen viikon välein.

Kaikki yli 3-jakoiset ovat höpöohjelmia. Lihas kasvaa tutkitusti parhaiten, kun sitä rasitetaan 2-3 krt viikossa. Terveisin ammatti-PT

Vierailija
11/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelijakoista käytän.

Jalat

Rinta, hauis

Olkapää, ojentaja

Selkä

Kaikki yli 3-jakoiset ovat höpöohjelmia. Lihas kasvaa tutkitusti parhaiten, kun sitä rasitetaan 2-3 krt viikossa. Terveisin ammatti-PT

Ja nyt jos ajattelet tarkemmin tuota jakoa ja mietit mahdollisia liikkeitä, niin huomaat, että jokainen lihasryhmä aktivoituu useampana kertana viikossa.

Vierailija
12/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelijakoista käytän.

Jalat

Rinta, hauis

Olkapää, ojentaja

Selkä

No et kyllä kovin ammattimaiselta kuulosta. Jos treenaa kovaa niin lihas ei ehdi palautumaan jos sitä rasitetaan jopa 3 kertaa viikossa, varsinkin jos vielä ruokavalio on suomibodareiden suosimaa halpakaa + jotain huonolaatuista pieruheraa.

Vierailija
13/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaan 2 kertaa viikoossa ja treenin jaan siten että aloitan rauhallisesti painottaen lihastreeniä, loppua kohden lisään pulssia nostavaa nopeatempoista liikuntaa, minun tapauksessa nyrkkeilysäkki. 2h treeni ja lopussa vedän 3min nyrkkeilyeriä 1min tauolla missä tauon aikana rasitan erityisesti hartioita eri punnerrusliikkeillä. Viimeiset 15-20min pulssi 200 paikkeilla. Lopussa pelkkä käsi yksinään tuntuu siltä kun olisi 3kg paino kädessä vaikkei ole, hartiat täysin hapoilla mikä on tavoitekin.  Tämän 2h treenin jälkeen menen vielä 5km juoksulenkille.

t. nyrkkeilijä, 190cm/100kg

Vierailija
14/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelijakoista käytän.

Jalat

Rinta, hauis

Olkapää, ojentaja

Selkä

No et kyllä kovin ammattimaiselta kuulosta. Jos treenaa kovaa niin lihas ei ehdi palautumaan jos sitä rasitetaan jopa 3 kertaa viikossa, varsinkin jos vielä ruokavalio on suomibodareiden suosimaa halpakaa + jotain huonolaatuista pieruheraa.

Ilmeisesti naisten lihakset kyllä palautuvat. Minun on ainakin vaikea saada lihaksia niin paskaksi, että ne eivät parissa päivässä palautuisi.

Vierailija
15/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kausittain joko 2-jakonen:

Yläkroppa

Alakroppa

tai 3-jakonen:

Jalat

Työntö (rinta, olkapäät, ojentajat)

Veto (selkä, hauis)

Vierailija
16/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi yksilöllistä palautumisasiat ja paljon riippuu myös kuinka loppuun asti tekee.

Kova jalkatreeni vie helposti 7-8 päivää palautumiseen miehellä. Maastavetotreeni kovana voi viedä jopa 10-14 päivää miehellä. Mutta edellytetään että treeni on todellakin raskasta ja painot kohtalaisen suuria, jopa sellaisiakin, joilla ei montaa kertaa nouse.

Vierailija
17/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nelijakoinen tällä hetkellä.

-Yläkeho, työntävät liikkeet, ojentavat erillistreeni

-Yläkeho, vetävät liikkeet, hauikset erillistreeni

-Jalat, pohkeet erillistreeni

-Mave (ilman remmejä tai sekaotetta) ja puristusvoima

Puristusvoiman mukaan ottaminen oli paras päätös pitkään aikaan. Pysyy työkalut kädessä ja ei tarvii pelleillä remmien kanssa mavessa.

-M

Vierailija
18/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-jakoinen treeni 3krt viikossa sopii aloittelijalle ja myös kokeneelle treenaajalle. Itse isoArska treenasi 1-jakoisella. Jokaiselle treenikerralle vaan eri liikkeet 💪

Vierailija
19/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-jakoinen treeni 3krt viikossa sopii aloittelijalle ja myös kokeneelle treenaajalle. Itse isoArska treenasi 1-jakoisella. Jokaiselle treenikerralle vaan eri liikkeet 💪

Mulla oli just 1-jakoinen 3 krt/vk. Hyvin toimi ja tuloksia näkyi, mutta polvet oli mennä ihan paskaksi. Ehkä jos jättäs jalat kokonaan pois yhtenä päivänä kolmesta?

/17

Vierailija
20/28 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy salilla mutta jos kävisin nii tuntuisi järjettömältä tehdä joku muutama liike/ lihasryhmä per treeni.😲 siis johan sinne salille/ pois kulkemiseen menisi yhtä paljon aikaa kuin treeniin?! Joo ei...no kukin tyylillään. Teen kotona käsipainoilla ja kehonpainolla treenin pari krt viikossa, aikaa menee parikyt min eikä tarvi poistua kotoa. Tuloksia tulee näinkin ihan riittävästi .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän