Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettääkö teitä joilla on useampi sata FB-kamu?

Vierailija
24.06.2013 |

Mun on vaikea uskoa, että joku olisi oikeasti kiinnostunut niin monen ihmisen elämästä. Eihän ne mitenkään voi olla kaikki live-kavereita. Itsellä on sadan pintaan kavereita ja kieltämättä itselläkin on ehkä kymmenkunta turhaa kaveria jonka asiat ei oikeasti kiinnosta, kun ihmistä ei oikeastaan edes tunne kun on vaan muutaman kerran nähnyt, mutta on kuitenkin sukua. Kaveripyyntöjä olen jättänyt paljon huomiotta, poistellut esim. jotain vanhoja työkavereita joiden kanssa on ollut samassa työpaikassa jonkin aikaa, mut oikeasti on yhdistänyt vain työ.

Itse vähän ihmettelen noita kaverikeräilijöitä ja mielenkiinnosta kysyn että miksi pitää fb-kavereissa niin paljon ihmisiä? Vai pitääkö joku hyvänä asiana että kavereita on pilvin pimein?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos kaverina pidetään sellaista jonka profiilikuvasta tykätään ja kerran vuodessa kirjoitetaan sen seinälle onnea, niin ei kyllä kovin läheisestä suhteesta voi puhua :). Itselläkin on tuollaisia, lähinnä sukulaisia jotka ovat niin eri ikäisiä ettei muuta yhteistä ole kuin sukulaisuus.

Vierailija
2/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla on suuri  suku (vanhin fb:ssa oleva sukulainen on 68 v ja nuorin 16), olin opiskelijajärjestösaktiivi ja opiskelukavereita on melkein 100 fb:ssa, päälle harrastuskaverit ja työkavereita 2 maasta ja 4 työpaikasta.

Kyllä mä aika lailla päivittäin tykkään tai kommentoin muiden juttuja, keskimäärin ehkä 5-7 juttua päivittäin ja hyvin vaihtelevilta ihmisiltä. Ehkä 1/3 fb-frendeistä on sellaisia joiden juttuihin en reagoi käytännössä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on melkein 1000 fb-kaveria. ei hävetä. olen sosiaalinen ihminen, työkontaktejakin on paljon. hyviä ystäviä kymmeniä - oikeasti.

Vierailija
4/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 11:49"]

Niin, jos kaverina pidetään sellaista jonka profiilikuvasta tykätään ja kerran vuodessa kirjoitetaan sen seinälle onnea, niin ei kyllä kovin läheisestä suhteesta voi puhua :). Itselläkin on tuollaisia, lähinnä sukulaisia jotka ovat niin eri ikäisiä ettei muuta yhteistä ole kuin sukulaisuus.

[/quote]

No mutta siitäkin se suhde voi lähentyä. Ei mulla ainakaan olisi omien vähäisten kavereideni kohdalla mitään sitä vastaan, mutta mulla ei ole rohkeutta kirjoitella heille koska tunnen ettei heitä pahemmin kiinnosta tai häpeän itseäni jotenkin, en kuitenkaan osaa kirjoittaa mitään fiksua ja mielenkiintoista ja olen muutenkin luuseri.

Mutta ehkä jonain päivänä he kirjoittavat jotain johon uskallan kommentoida jotain sellaista minkä jälkeen saatamme vaikka päästä keskusteluasteelle? Toivossa on hyvä elää. Ja ainakin mua kiinnostaa näiden ihmisten kuulumiset ja toivon heille hyvää vaikken minä kiinnostaisikaan heitä ollenkaan.

Vierailija
5/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mielenkiintoista tietoa 6 ja 7. Mullakaan ei taida olla kuin max 10 jonka päivityksiin reagoin muuta kuin tykkää nappia painamalla, joka on lähinnä tapa.

Vierailija
6/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mua hävettäisi, en ottais sitä niin vakavasti että mun muka pitäis olla läheinenkin kaveri ennen kuin voin pitää listalla.

Jotenkin musta on lähes noloa että jonkun pitää ottaa niin vakavasti koko fb. Ihan kuin se olisi joku pirun sitoumus lähempään suhteeseen.

Tosin musta on noloa myös se ettei mulla ole edes kymmentä kaveria, ja paria niistäkään mitä on, en tunne kovin läheisesti. Se on jo sinällään aika vakavaa kai.

Vierailija
7/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän muutaman bilehilun joilla on tuhat kaveria, samaten muutama joka sitten pitää asiakkaitaan Facessa ystävinä. Tuskin häpeää, eikä minusta niin tarvitse tehdäkään.

Vierailija
8/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 21:28"]

Mun on vaikea uskoa, että joku olisi oikeasti kiinnostunut niin monen ihmisen elämästä. Eihän ne mitenkään voi olla kaikki live-kavereita. Itsellä on sadan pintaan kavereita ja kieltämättä itselläkin on ehkä kymmenkunta turhaa kaveria jonka asiat ei oikeasti kiinnosta, kun ihmistä ei oikeastaan edes tunne kun on vaan muutaman kerran nähnyt, mutta on kuitenkin sukua. Kaveripyyntöjä olen jättänyt paljon huomiotta, poistellut esim. jotain vanhoja työkavereita joiden kanssa on ollut samassa työpaikassa jonkin aikaa, mut oikeasti on yhdistänyt vain työ.

Itse vähän ihmettelen noita kaverikeräilijöitä ja mielenkiinnosta kysyn että miksi pitää fb-kavereissa niin paljon ihmisiä? Vai pitääkö joku hyvänä asiana että kavereita on pilvin pimein?

[/quote]

Mullon 370 fb kamua ja kyllä jokainen on ihan live-kamu. Kauimmat asuu Australiassa (n 30 kamua), Afrikassa (45 kamua) ja kiinassa (55 kamua), jutellaan lähes joka kuukausi.

Lisäksi suomalaisia serkkuja, kavereita, ystäviä, lähbimpiä sukulaisia. 

Ketään mummon kaiman tuttuja ei oo noista yksikään

Vierailija
9/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 21:28"]

[/quote]

Mullon 370 fb kamua ja kyllä jokainen on ihan live-kamu. Kauimmat asuu Australiassa (n 30 kamua), Afrikassa (45 kamua) ja kiinassa (55 kamua), jutellaan lähes joka kuukausi.

Lisäksi suomalaisia serkkuja, kavereita, ystäviä, lähbimpiä sukulaisia. 

Ketään mummon kaiman tuttuja ei oo noista yksikään

Vierailija
10/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä voi olla korkeintaan 148 tuttavaa. Näin väitti brittiläinen antropologi Robin Dunbar 16 vuotta sitten, aikana ennen internetin Facebook-yhteisöä. Hänen mukaansa ihmisen aivot pystyvät käsittelemään vain tietyn suuruisia sosiaalisia verkostoja, ja korkein luku tuollaiselle verkostolle on 148. Tuo luku pyöristettiin 150:een ja siitä tuli kuuluisa Dunbarin luku.

Vierailija
11/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook-sosiologi Marlow havaitsi saman ilmiön selvitellessään The Economist -lehden pyynnöstä, kuinka monta kaveria Facebook-käyttäjillä on. Marlow havaitsi, että keskiverto mieskäyttäjä reagoi yleensä vain seitsemän kaverinsa kuulumisiin. Naiskäyttäjät reagoivat eli kommentoivat keskimäärin kymmenen kaverinsa kuulumisia.

Ihmisellä voi siis olla Facebookissakin paljon ystäviä, mutta vain pieni määrä todella hyviä ystäviä.

Vierailija
12/12 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajaa 200 FB kaveria. Heistä suuri osa on koulusta - siis peruskoulusta ja lukiosta (oliskohan 30-40?). Osa on nuoruuteni harrastuksesta (ratsastin), ehkä noin 15. Olen opiskellut opistossa, AMK:ssa ja yo:ssa. Noista mulla on ehkä 50 kaveria/yhteyttä. Sitten on muutama hassu lapsuuden kaveri (pihakavereita). Olen ollut aika monessa duunissa ja sieltä on varmaan parikymmentä kaveria yhteensä. Näiden lisäksi on sukua (30?), mammakavereita/naapureita ja joidenkin kavereiden lapsia + muutamia yhdistystoimintaan liittyviä kavereita.