Teille jotka mietitte "erikoista" nimeä lapsellenne
Älkää ainakaan valitko sellaista, jonka kanssa pitää tapella joka jumalan kerta kun jonkun virkamiehen pitää kirjoittaa se ylös
Terkuin
"Eiku se on iillä sillee et se päättyy II aa nii et siinä jiin tilalla on ii - ei siin ei oo jiitä ollenkaan - ja sit se seuraava nii alkaa c-kirjaimella nii..."
Kommentit (32)
Sitten kannattaa miettiä myös sitä, että se vauveliini kantaa sitä nimeä vielä vanhanakin. Miettikää vaikka viisikymppistä Tilli Tinttarallaa tai Jedi Junioria.
Yhtenä päivänä oli lehdessä etu/sukunimiyhdistelmä Touko Elo.
Voi kuinka kivaa olisi joskus tavata nimensä. Minulla on perus suomalainen nimi ja perus suomalainen sukunimi. Ei ole tarttenut tavailla, mutta ärsyttää kun joka koulussa, joka harrastuksessa ja joka työpaikalla on saman nimisiä henkilöitä. Eikä riitä, että on saman etunimisiä, mutta myös koko nimi yhteensä löytyy kyllä melkein joka paikasta useammaltakin. Se vasta on ärsyttävää!!!! Mielummin tavaisin nimeni vaikka joka kerta, kunhan olis persoonallinen.
Ainakin yleiset kansainväliset nimet kuuluisi jokaisen tietää miten ne kirjoitetaan. Se nyt vaan kuuluu yleissivistykseen. Nämä äät ja ööt nimissä ja sukunimissä voisi kieltää koska niistä selvästi haittaa.
Eilen sain tavata tyttäreni harvinaisen nimen kun ekalla kuulemalla toinen kuuli sen väärin. Ei mitään muistikuva koska viimeksi olisin joutunut nimeä tavamaan joten eipä tuo nyt niin rankkaa ole. Tutut ihmiset jotka nimeä käyttävät kuitenkin tietävät lapsen nimen varsin hyvin. Mulla on puolituttu kaveri nimeltä Mia tai Miia, en muista kummalla tavalla kirjoitetaan. Kuten en myös muista onko tuttuni Annamari vaiko Anne-Maria, jotain sinne päin. Eli vaikka nimi olisi tavallienkin, voi se olla hankala ja kirjoitusasuja useampi! Ida-Iida, Jonatan-Joonatan, Vilma-Wilma....
Jeps. Tosin ei tarvitse olla edes erikoinen nimi, kun moni joutuu tankkaamaan jo onko se Henni vai Henna, Anna vai Anni vai Janni vai Aani... Itselläni on melko erikoinen nimi, ja joudun yleensä vähintään toistamaan sen. Tulee aina helpotuksen huokaus ja ihmetyskin, jos joku kuulee ja ymmärtää nimeni ensi sanomalla. Omalle tyttärelle annoinkin sellaisen nimen, josta varmasti tietää mikä se on, ainoa kysymys voi olla yksi vai kaksi iitä.
4, just samantyyppinen syndrooma täällä et kiitti vaa mutsi.
- ap.
En ymmärrä miksi ihmiset kokee tuon asian niin vaikeaksi. Minulla on vaikea nimi koska olen ulkomaalaissyntyinen. Ei minusta ole iso vaiva vetää esiin vaikka ajokorttia josta virkamies voi katsoa nimeni oikean kirjoitusasun. Harvoinpa noita tilanteita edes tulee, yleensä minua kutsutaan supisuomalaisella lempinimelläni vaan.
Lapsillammekin on suomalaisittain erikoiset nimet eivätkä ole kokeneet ongelmaksi ainakaan vielä, iät 12 ja 14.
Ei minusta ole mikaan ongelma luetella nimeani kirjain kirjaimelta eri virastoissa. On kulttuurista rikkautta, etta ihmisilla on erilaisia nimia.
Minun nimeni on Anna, joka on maailman helpoin nimi ja annoin lapselleni erikoisen nimen. Lapsi vihaa sitä samalla tavalla kuin minä vihasin omaani aikoinani. So?
Minun nimeni on Anna, joka on maailman helpoin nimi ja annoin lapselleni erikoisen nimen. Lapsi vihaa sitä samalla tavalla kuin minä vihasin omaani aikoinani. So?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:34"]
Niinq Maria iillä eikä jiillä
[/quote]
tai kuten mulla, Tatiana i:llä eikä j:llä... Minua ei kyllä haittaa yhtään.
Mulle tuli tässä mieleen se kun ihmiset puhelimessa tai netin palautelomakkeella antavat minulle päivittäin sähköpostiosoitteita, niin miksi on pitänyt valita niin vaikea osoite ettei sitä itsekkään osaa kirjoittaa. Joku mathiash.nicg@suomenperustuspalvelujenoy.fi
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:43"]
[/quote]
Pienellä omakohtaisella kokemuksella ja gallupilla tuttavien ja ystävien kesken olemme todenneet, että jossain vaiheessa lapsi vihaa omaa nimeään. Riippumatta siitä, onko nimi erikoinen vai tavallinen, onko siinä erikoisia kirjaimia vai ei.
Toiset alkavat myöhemmin tykätä nimestään, toiset eivät ollenkaan vaan vaihtavat tai sitten vain sopeutuvat osaansa. Itse kuulun siihen joukkoon, joka sopeutuu osaansa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:40"]
En ymmärrä miksi ihmiset kokee tuon asian niin vaikeaksi. Minulla on vaikea nimi koska olen ulkomaalaissyntyinen. Ei minusta ole iso vaiva vetää esiin vaikka ajokorttia josta virkamies voi katsoa nimeni oikean kirjoitusasun. [/quote]
Et sitten ole yrittänyt toimittaa asioitasi puhelimessa? Minulla on erikoinen sukunimi, vaikka ihan vain -nen-loppuinen onkin, ja saan ääntää todella selvästi ja selkeästi nimeni alun, muutoin se kuullaan aivan varmasti väärin - ja sitten se jää papereihin väärin.
Virastoissa ja muissa sen säätämisen kanssa vielä jaksaa, mutta ulkosuomalaisena inhottaa tuhlata kalliita puhelinminuutteja säätämiseen, josta selviäisi jos nimestä muutettaisiin pari kirjainta.
En halua loukata äitiäni, joten nimenvaihtokaan ei sinänsä ole tullut mieleen. Kaunis nimi tämä on ja kuulen siitä paljon kehuja, mutta tänään alkoi vituttaa se tavaaminen kyllä ihan uudella levelillä...
- ap.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:40"]
En ymmärrä miksi ihmiset kokee tuon asian niin vaikeaksi. Minulla on vaikea nimi koska olen ulkomaalaissyntyinen. Ei minusta ole iso vaiva vetää esiin vaikka ajokorttia josta virkamies voi katsoa nimeni oikean kirjoitusasun. [/quote]
Et sitten ole yrittänyt toimittaa asioitasi puhelimessa? Minulla on erikoinen sukunimi, vaikka ihan vain -nen-loppuinen onkin, ja saan ääntää todella selvästi ja selkeästi nimeni alun, muutoin se kuullaan aivan varmasti väärin - ja sitten se jää papereihin väärin.
[/quote]
hyvin harvoin mitäön puhelimessa hoidan. Ja niissäkin tapauksissa soittajilla on yleensä yhteys henkilötietojärjestelmiin, eli riittää kun kerron henkilönumeroni, niin saavat nimi- ja osoitetiedot sitä kautta. Tavaaminen kyllä on piinaa, 7-kirjaiminen etunimi ja kolmiosainen 12-kirjaiminen sukunimi :-o
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 20:55"]
Virastoissa ja muissa sen säätämisen kanssa vielä jaksaa, mutta ulkosuomalaisena inhottaa tuhlata kalliita puhelinminuutteja säätämiseen, josta selviäisi jos nimestä muutettaisiin pari kirjainta.
En halua loukata äitiäni, joten nimenvaihtokaan ei sinänsä ole tullut mieleen. Kaunis nimi tämä on ja kuulen siitä paljon kehuja, mutta tänään alkoi vituttaa se tavaaminen kyllä ihan uudella levelillä...
- ap.
[/quote]
No miten sua ulkosuomalaisena auttais, jos oisit saanut suomalaisittain "helpon ja tavallisen" nimen? Siis meinaan että kyllähän mitä tavallisimpia suomalaisia nimiä joutuu usein tavaamaan ulkomailla.
Eikun joo, tarkoitit varmaan Suomeen soittaessa.
Mutta silti, ei Suomessa helppo nimi mitenkään takaa sitä, etteikö sitä joutuisi myöhemmin tavaamaan.
Mulla taas on ihan perus tavis nimi, kansainvälinen kuitenkin. Se osataan kirjoittaa oikein aina, mutta sukunimeeni porukka haluaa laittaa ylimääräisiä kirjaimia. Joudun aina tavaamaan miten sukunimeni kirjoitetaan!