Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kuituja ruokavalioon, kun syö paljon proteiinia???

Vierailija
23.06.2013 |

Olen aloittanut ns. laihduttamisen eli painoa on tarkoitus saada pois ja olen lisännyt myös proteiinia ruokavaliooni. Ainoa ongelma on, että niissä, joissa olisi paljon proteiinia niin ei juurikaan ole kuitua ja minun mahani ei toimi ellei se saa tarpeeksi kuitua. Nyt on ummetusta ja turvotusta enkä tiedä mistä saisin kuitua lisää ruokavaliooni niin, ettei tule sitten taas älyttömästi hiilareita.

Vinkkejä kaipailisin. Proteiinin lähteenä ruokavaliossani on liha/kala, kananmuna, raejuusto, juusto, maitorahka, maito.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ennen meni vatsa jopa sekaisin liian rasvaisesta ruoasta, mutta nyt ei auta mikään, kauhea ummetus. Olen pari kertaa ottanut Levolac-liuosta, se tehoaa. No täytyy siirtyä jollekin kuitulinjalle.

Vierailija
2/27 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kuitupuoli hoidu kuntoon ihan normaaliruoan kasviksilla, aamupuurolla ja parilla palalla leipää? Vai yritätkö VHH:lla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chia-siemenet auttaa myös. Niitä liotetaan vedessä ja voi syödä vaikka rahkan tai jogurtin kanssa.

Vierailija
4/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, esimerkiksi näin kesällä marjoja rahkan kaveriksi.

Vierailija
5/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kasvisperäisiin proteiininlähteisiin. Ensinnäkin liika eläinproteiini altistaa joillekin sairauksille, mutta toisekseen saat muitakin hivenaineita, jos otat proteiinia enemmän kasveista. Ja on paljon halvempaa.

Proteiinia on erityisesti palkokasveissa: Herneet, pavut (myös soijavalmisteet) linssit. Helpointa on tietty lisätä ruokavalioon proteiinipitoisia kasvis- tai jopa vegaaniruokia, silloin tulee automaattisesti syötyä noita paljon ja toisekseen saa vähän lisää ruokalajeja muiden ruokien rinnalle. Mutta voihan niitä käyttää toki muiden seassakin: Esim. kidneypavut sopivat hyvin salaattiin, kidneypapuja tai soijarouhetta voi käyttää jauhelihan kanssa. Hernekeitto on hyvää ja halpaa. Jne.

Vierailija
6/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi.

Minä en voi syödä herneitä tai papuja enkä soijaa, koska olen näille allerginen. Oisko jotain muita kasviksia/marjoja, joissa olisi paljon proteiinia?

ap

Vierailija
7/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää leseitä rahkaan, ei tule paljon edes hiilareita. Esim. Kuidukas -kolmen viljan leseseos tms. ja  pellavarouhe. Itsellä toimi nuo.

Vierailija
8/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

linssit

Vierailija
9/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, ettei ihmisen proteiinintarve muutu miksikään ruokavalion muuttumisen myötä. Samanverran tulisi saada proteiinia, on sitten dieetillä, kasvisruokailija, lihotuskuurilla tai virallisterveellisellä ravinnolla.

Mitään "runsasproteiinidieettiä" ei kannata pitää.

VHH-ihmisten suosimia kuidunlähteitä ovat esim vehnäleseet ja pellavasiemenet.

Vierailija
11/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaalit on hyviä. kasviksia pitää syödä paljon, se puoli kiloa päivässä on se minimi.

Vierailija
12/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen kiloa kasviksia päivässä mahdollisimman monipuolisesti raakana ja kypsänä. Pellavansiemenrouhetta tai pellavansiemenlimaa. Leseitä ja siemeniä.

Vierailija
13/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten pidä paikkaansa. Jos laihduttaa ja/tai vaikka treenaa paljon, niin sillon kyllä tarvitsee enemmän proteiinia kuin joku, joka ei juurikaan harrasta liikuntaa tai laihduta.

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 17:25"]

Puolisen kiloa kasviksia päivässä mahdollisimman monipuolisesti raakana ja kypsänä. Pellavansiemenrouhetta tai pellavansiemenlimaa. Leseitä ja siemeniä.

[/quote]

Vierailija
14/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen proteiinipitoisella dieetillä ja olen laihduttanut sillä 45 kg. Minulle paras kuitujen lähde on ollut latva-artisokka ja hapankaali, joissa ei ole juurikaan hiilareita. Nämä pistävät suoliston toimimaan normaalisti.

Vierailija
15/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 18:00"]

Ei muuten pidä paikkaansa. Jos laihduttaa ja/tai vaikka treenaa paljon, niin sillon kyllä tarvitsee enemmän proteiinia kuin joku, joka ei juurikaan harrasta liikuntaa tai laihduta.

[/quote]

Peruskuntoilija ei tarvitse erityistä proteiinilisää ruokavalioonsa. Joku kehonrakentaja voi jo tarvita, mutta perusjumppaaja ei.

Muistakaa laihduttajat, että rasvaa pitää myös syödä! Päivittäisestä ravinnontarpeesta n. 30% pitäisi tulla rasvasta.

Vierailija
16/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tietoisesti vältä rasvaa. Tai no maito on kyllä rasvatonta, mutta leivän päällä on käytössä ingmariini ja ruoan laitossa ihan oikea voi. Minä siis noudatan myös mahdollisimman lisäaineetonta ruokavaliota sen lisäksi, että syön n. 1,5g proteiinia painokiloa kohden.

ap

Vierailija
17/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusoppi ei ole eksakti tieteen ala ja eri ravinto-oppineet ovat hyvinkin eri mieltä esim. siitä, mitä terveellinen ruokavalio on ja mikä toimii painonhallinnassa.

Kannattaa käyttää tervettä järkeä ja kokeilla omakohtaisesti mikä ruokavalio johtaa optimaaliseen lopputulokseen.

Minulla se on ollut proteiinipohjainen dieetti, mutta jollekin toiselle jokin muu dieetti voi sopia paremmin. 

Vierailija
18/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääppäs esim vehnäleseitä ja pellavansiemenrouhetta aamuin illoin rahkan /  jugurtin joukkoon. Ja homma toimii.

Vierailija
19/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä aamuisin puuro pelkistä kauraleseistä. Noin 35-45 grammaa on sopiva yhden hengen annos ja siitä tulee valtavasti kuitua. Puuron kanssa voit syödä vaikka marjoja.

Leseitä voi tietysti lisätä vaikka viiliin tai jogurttiin, mutta keitettyinä ja lämpiminä ne ovat minusta paljon parempia. Kauralesepuuro ei maultaan paljon poikkea kaurapuurosta.

Vierailija
20/27 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö hirveitä määriä maitotuotteita, ne pahentavat herkästi ummetusta. Kasviksia sun pitää lisätä ja reilusti, useimmissa kasviksissa on niin vähän energiaa, että voit huoletta syödä niitä vaikka kuinka paljon. Kesällä ja syksyllä ne ovat myös edullisia. Eli kaalta, porkkanaa, marjoja, mitä vain mieli tekee.