Auton merkkivaloista tietäjät!
Tänään syttyi toimintahäiriön merkkivalo (MIL) palamaan 9v vanhassa autossa. Uskaltaako sillä ajaa yhtään, vai pitääkö viedä heti huoltoon? Ja tuleekohan korjaaminen kalliiksi?
Kommentit (15)
Jos kaikki tuntuu normaalilta, aja huoltamon pihaan. Jos soitat ja kysyt, merkkifirma sanoo että hinataan ja se voi maksaa...
Vie se heti huoltoon. Mutta voit ajaa sen sinne, jos ei ole kauhean kaukana. Pahinta on, jos valo välkkyy, silloin ei saisi ajaa yhtään vaan soittaa hinausauto.
https://www.obdautodoctor.com/scantool-garage/what-to-do-when-malfuncti…
The Malfunction Indicator Light can signal three different types of problems.
Occasional flashes indicate temporary engine malfunctions. In this case, it is good to be aware of the possible forthcoming issues which can later on turn to more serious ones.
The most common case is when the indicator light stays on constantly. It indicates more serious problem that requires action to be taken; the sooner the better. Yet, sometimes the issues aren’t that serious but can affect the emissions of the vehicle, for example.
The most serious type of signaling is when the MIL flashes all the time. It is a sign that your vehicle’s engine is misfiring. The issue is a major one and you should stop the engine immediately to prevent serious damage. For instance, it might cause the catalytic converter to overheat and even cause a fire.
N.B. It is totally normal for the light to illuminate for a few seconds when you start the engine. But it should go out when the engine is running.
Rempan hintaa on mahdoton arvioida, kun ei tiedä varmasti, mikä valon palamisen aiheuttaa, mutta voi olla kallistakin.
Jos tuntuu muuten normaalilta, niin muutaman kilsan ajelee sinne pajalle.
Jos se toimii normaalisti niin kovaa ajoa vaan, ei se mitään haittaa että valo palaa. Todennäköisesti siellä on joku anturi tms. hajonnut mutta ei ollut kovin tarpeellinen jos auto kulkee ilmankin. Katsastukseen laittaa sitten kuntoon (tai poistaa sen polttimon / katkaisee johdot).
Saattaa olla vakava asia tai sitten ei. Omassa autossani se valo on vilkkunut jo puoli vuotta enkä ajatellut tehdä asialle mitään.
Onko mitään oireita ajossa? Mikäli ei ole, niin voi ajaa. Tilapäisessä häiriössä vikavalo sammuu muutaman käynnistyskerran jälkeen itsestään.
Vikakoodit olisi hyvä lukea.
Toki ecun voi nollata, niin valo sammuu, samalla mahdolliset vikakoodit poistuu, valo syttyy uudelleen vian ollessa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vie se heti huoltoon. Mutta voit ajaa sen sinne, jos ei ole kauhean kaukana. Pahinta on, jos valo välkkyy, silloin ei saisi ajaa yhtään vaan soittaa hinausauto.
https://www.obdautodoctor.com/scantool-garage/what-to-do-when-malfuncti…
The Malfunction Indicator Light can signal three different types of problems.
Occasional flashes indicate temporary engine malfunctions. In this case, it is good to be aware of the possible forthcoming issues which can later on turn to more serious ones.
The most common case is when the indicator light stays on constantly. It indicates more serious problem that requires action to be taken; the sooner the better. Yet, sometimes the issues aren’t that serious but can affect the emissions of the vehicle, for example.
The most serious type of signaling is when the MIL flashes all the time. It is a sign that your vehicle’s engine is misfiring. The issue is a major one and you should stop the engine immediately to prevent serious damage. For instance, it might cause the catalytic converter to overheat and even cause a fire.
N.B. It is totally normal for the light to illuminate for a few seconds when you start the engine. But it should go out when the engine is running.
Rempan hintaa on mahdoton arvioida, kun ei tiedä varmasti, mikä valon palamisen aiheuttaa, mutta voi olla kallistakin.
No ei tarvitse välttämättä mitään hinausautoja. Ja ei välttämättä maksa kuin nollauksen hinnan.
Jos ei mitään punaista pala, niin voi ajaa. Katsastaja voi olla hyväksymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se heti huoltoon. Mutta voit ajaa sen sinne, jos ei ole kauhean kaukana. Pahinta on, jos valo välkkyy, silloin ei saisi ajaa yhtään vaan soittaa hinausauto.
https://www.obdautodoctor.com/scantool-garage/what-to-do-when-malfuncti…
The Malfunction Indicator Light can signal three different types of problems.
Occasional flashes indicate temporary engine malfunctions. In this case, it is good to be aware of the possible forthcoming issues which can later on turn to more serious ones.
The most common case is when the indicator light stays on constantly. It indicates more serious problem that requires action to be taken; the sooner the better. Yet, sometimes the issues aren’t that serious but can affect the emissions of the vehicle, for example.
The most serious type of signaling is when the MIL flashes all the time. It is a sign that your vehicle’s engine is misfiring. The issue is a major one and you should stop the engine immediately to prevent serious damage. For instance, it might cause the catalytic converter to overheat and even cause a fire.
N.B. It is totally normal for the light to illuminate for a few seconds when you start the engine. But it should go out when the engine is running.
Rempan hintaa on mahdoton arvioida, kun ei tiedä varmasti, mikä valon palamisen aiheuttaa, mutta voi olla kallistakin.
No ei tarvitse välttämättä mitään hinausautoja. Ja ei välttämättä maksa kuin nollauksen hinnan.
No ei välttämättä, mutta sinäkö maksat, jos ap:n auton moottori tilttaa? Et maksa.
Pointti on, että jos valo vilkkuu, se on vakavampi merkki kuin pelkkä palaminen yhtenäisesti. Ja koska ET voi tietää, mikä sen aiheuttaa, kannatta mieluummin viedä auto huoltoon kuin ottaa paljon isomman rempan riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se heti huoltoon. Mutta voit ajaa sen sinne, jos ei ole kauhean kaukana. Pahinta on, jos valo välkkyy, silloin ei saisi ajaa yhtään vaan soittaa hinausauto.
https://www.obdautodoctor.com/scantool-garage/what-to-do-when-malfuncti…
The Malfunction Indicator Light can signal three different types of problems.
Occasional flashes indicate temporary engine malfunctions. In this case, it is good to be aware of the possible forthcoming issues which can later on turn to more serious ones.
The most common case is when the indicator light stays on constantly. It indicates more serious problem that requires action to be taken; the sooner the better. Yet, sometimes the issues aren’t that serious but can affect the emissions of the vehicle, for example.
The most serious type of signaling is when the MIL flashes all the time. It is a sign that your vehicle’s engine is misfiring. The issue is a major one and you should stop the engine immediately to prevent serious damage. For instance, it might cause the catalytic converter to overheat and even cause a fire.
N.B. It is totally normal for the light to illuminate for a few seconds when you start the engine. But it should go out when the engine is running.
Rempan hintaa on mahdoton arvioida, kun ei tiedä varmasti, mikä valon palamisen aiheuttaa, mutta voi olla kallistakin.
No ei tarvitse välttämättä mitään hinausautoja. Ja ei välttämättä maksa kuin nollauksen hinnan.
No ei välttämättä, mutta sinäkö maksat, jos ap:n auton moottori tilttaa? Et maksa.
Pointti on, että jos valo vilkkuu, se on vakavampi merkki kuin pelkkä palaminen yhtenäisesti. Ja koska ET voi tietää, mikä sen aiheuttaa, kannatta mieluummin viedä auto huoltoon kuin ottaa paljon isomman rempan riski.
Joopa joo, muutama vuosikymmen sitten ei ollut autoissa kottikärryllistä mustia laatikoita ja kymmeniä ellei satoja antureita havaitsemassa näitä "vikoja" eikä ne siitä huolimatta yhtäkkiä hajoilleet tai tarvinnut täysin toimivaa autoa viedä korjaamolle vain sen takia että joku valo palaa mittaristossa.
Ihan turhaa rahastusta ja humpuukia tuo nykyinen elektroniikan mättäminen niihin. Discovalot vilkkuu taulussa ja korjaamo ottaa muutaman tonnin per reissu, hinnalla millä saa jo useita toimivia autoja.
Niin, takavuosina oli oikeastaan vain kaksi varoitusvaloa, jotka olivat vähän tärkeämpiä: öljynpaineen ja latauksen merkkivalot.
Jos edellinen syttyi, kannatti heti pysäyttää tienvarteen. Jos vain vilkutteli, öljynlisäys auttoi. Latauksen merkkivalo kun syttyi, tiesi että laturin remmi oli paukahtanut poikki. Jos vain himmeästi hehkui, laturin hiilet olivat loppusuoralla.
Siinäpä tärkeimmät.
Lue siitä auton käsikirjasta, äläkä täällä kysele. Ois ehkä järkevää edes kertoa auton merkki....