Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut yllätysvieraisiin?

Vierailija
23.06.2013 |

Ennen saatettiin ihan vain tupsahtaa kylään. Nykyään sellainen on melkein ennenkuulumatonta. Ihan tavallinen kyläily pitää sopia etukäteen, jotta isäntäperheellä on aikaa siivota ja leipoa ja valmistautua. 

Toisessa ketjussa pohdittiin kahvittelukulttuurin muutosta. Miten sinä suhtaudut yllätysvieraisiin? Otatko avosylin vastaan? Ahdistutko? Käytlö itse ilmoittamatta kylässä? Haluaisitko kulttuurin olevan toisenlainen kuin nykyään?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä haluan sopia asiat etukäteen, koskee meille tulevia vieraita ja omia kyläilyjäni. Tämä aiheuttaa skismaa toisinaan mieheni kanssa. 

Vierailija
2/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään, sumppia pihisemään ja pullaa tai jotain muuta tarjottavaa pöytään. Näin kesällä on aina jätksiä pakkasessa ja mansikoita takapihalla, siitä saa jo tarjottavaa.

Jos ylläri vieraaksi änkeää, ei voi valittaa tajoilun laadusta tai talon siisteydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yllätysvieraista, koska olen erakkotyyppiä ja haluan henkisesti valmistautua vieraisiin. En monestikaan ole spontaanisti sillä tuulella että haluaisin jutella vieraiden kanssa. Jos joku soittaa ovikelloa kun olen erakkotuulella, en avaa ovea. Jos jostain syystä on pakko, otan avosylin vastaan ja olen hyvä emäntä.

Siistiä on aina ja tarjottavaakin löytyy.

Vierailija
4/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyläile ilmoittamatta enkä todellakaan halua että meille tullaan ilman ennakkosopimista. Olen hyvin yksityinen ihminen ja ujokin, joten haluan valmistautua sosiaalisiin tilanteisiin henkisesti.

Vierailija
5/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, en tykkää.

Vierailija
6/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia meillä on aina mutta mitään muuta ei välttämättä, mies usein rouskii esim keksit ja pullat ilman että hommaa tilalle uusia. Tosin meillä on kyllä kaupat vieressä.

Vierailija
7/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yllätysvieraista ja en puske kylään itsekään sopimatta etukäteen. En myöskään loukkaannu, jos ehdottamani aika ei sovi isäntäperheelle. 

Vierailija
8/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yllätysvieraista, ja vieraat saavat sen itsekin huomata. Jos olen tekemässä jotain, jatkan sitä kuin vieraita ei olisi, toki juttelen heille, mutta kahvia tai ruokaa on turha toivoa, ellei itse tuo mukanaan. Vieraista on joskus hankala ymmärtää, että menen kasvimaalle kitkemään, vaikka he ovat armollisesti saapuneet paikalle.

Vierailija
9/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllärivierailu on aika hyvä juttu koska ei etukäteen tarvitse miettiä tarjoilua ja asunto on siinä kunnossa kuin on. Meillä tosin hyvässä järjestyksessä kun ainokainen lähti opiskelemaan. minä tahdon miettiä liikaa, mitä tarjoilen - kun on vähän taipumusta huolestumisiin. Nyt kun ollaan täällä maalla, niin täällä on käynyt vieraita ja sitä on tarjottu, mitä itsekin syödään. Ihan kivoja juttutuokioita on ollut ja virkistystä meillekin,

Vierailija
10/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tykkää, kun ihmisillä on tapana arvostella. Meillä ei ole siistiä juuri koskaa ja nukutaan pitkään. Yökkäri voi olla päällä klo 15 aikaan päivällä.

Sellaiset yllätysvieraat ei haittaa, jotka ei tee numeroa asiasta, mutta ei oo kivaa kuulla sieltä täältä jälkeenpäin moitteita omasta elämästä ja keksityt jutut päälle.

Vierailija
11/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en aina pidä yllärivierailusta, enkä harrasta sitä itsekkää. ehkä joskus vieläkin vanhempana voin niitä alkaa odottamaan :)

Vierailija
12/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, meille ei kuka vaan tule ilmottamatta. Haluan varautua leipomalla, siivoamalla ja henkisestikin. Normaalisti siivoan kerran viikossa ja ennen vieraita jos nyt vaikka ei ole just eilen siivottu. Meilä ei ole edes tiskikonetta minne jemmata päivän tiskit! Vieraat on sitten että ei meidän takia olis tarvinnu, mutta itseni takiahan sen teen että voi olla ylpeä kodistaan. Miehen sisko on jollain tavalla kateellinen kotimme siisteydestä ja oikein odottaa milloin pääsisi yllättämään kotimme ei niin siistinä... Sotkua kuitenkin kertyy kun on kotieläin (karvaa, hiekkaa, tms) ja mies kerryttää tavara/vaatekasoja kunnes käsken siivoamaan ne, joten se kerta viikkkoon ei ihan riitä asunnon kunnossa pitoon. En kuitenkaan jaksa siivota kahta kertaa ilman syytä eli vaan jos odotetaan vieraita.

Vierailija
13/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:54"]

En pidä yllätysvieraista, ja vieraat saavat sen itsekin huomata. Jos olen tekemässä jotain, jatkan sitä kuin vieraita ei olisi, toki juttelen heille, mutta kahvia tai ruokaa on turha toivoa, ellei itse tuo mukanaan. Vieraista on joskus hankala ymmärtää, että menen kasvimaalle kitkemään, vaikka he ovat armollisesti saapuneet paikalle.

Tää on muuten tosi kerrankin, kun on aikaa puuhailla kotona jotain niin vieraat tunkee kylään, kun tietää, että on vapaata. Milloin ne pakolliset hommat hoidetaan, kun kaikki vapaa-aika pitäis vieraita viihdyttää... 

Vierailija
14/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii oikein hyvin nykyinen kulttuuri, jossa sovitaan vierailut etukäteen. Inhoan kaikenlaisia yllätyksiä ja etenkin sellaisia, joissa pitäisi osata käyttäytyä sosiaalisesti korrektisti. Ei kiitos yllätysvieraita meille enkä itsekään harrasta yllätysvierailuja, itse asiassa en harrasta vierailuja ollenkaan.

Vierailija
15/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti. Itse en osaa mennä ilmoittamatta, mutta kyllä meille ovat tervetulleita yllätysvieraatkin. Sen verran maalla ja vaikeakulkuisten reittien takana näin kesäisin asumme, että meille löytävien täytyy todella haluta tavata meidät Ja siitä palkitaan. Toki aina eivät varastot ole ihan täydellisessä kuosissa, mutta yllätysvieraat toki osaavat sitä odottaakin varmaan.

Vierailija
16/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yllätysvieraista, en myös itse mene kylään kenellekään ilman sopimusta. Vain omille vanhemmillani saatan pistäytyä lyhyellä varoitusajalla, mutta soitan siitäkin ensin. En vain,pidä ajatuksesta, että kesken kaiken joku pölähtää oven taakse. Naapureiden kanssa kyllä kuljetaan pihalta toiselle, mutta ollaan ihan vaan pihalla juttelemassa ja pihaa katselemassa muutaman minuutin ajan, ei edes oleteta että joku jotain tarjoaisi.

Vierailija
17/17 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en mene koskaan minnekään sopimatta etukäteen. Ihmisillä on nykyään aikataulutettu elämä, ja se on ihan varma, että jos menen jonkun oven taakse, niin heidän on viimeistään hetikohta lähdettävä viemään lapsia harrastuksiin tai sitten siinä on muuta touhua. Meille saa tulla lyhyellä varoitusajalla (olen ilmoittanut kaikille, että minä en sitten siivoa eikä tarjoilut ole meillä muutenkaan koskaan hääppöiset, ja kaikille näyttää passaavan) mutta pitää siitäkin sentään etukäteen ilmoittaa. On aika tylyä noin vain pölähtää oven taakse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi