Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiaa allergioista ja ravintoloista (aiempaan keskusteluun viitaten)

Vierailija
21.06.2013 |

Haluaisin yrittää rauhallisesti ja selkeästi avata tätä asiaa niille ihmisille, joille tuntuu menevät herne heti syvälle nenään kun joku asiasta yrittää mainita.

Luin juuri tuota aiempaa ketjua samasta aiheesta, ja siellä meni aihe niin monelta täysin yli ymmärryksen, joten toivottavasti tämä auttaisi ymmärtämään asian vähän paremmin ravintolatyöntekijöiden kannalta.

Ensinnäkin; kukaan ei kritisoi niitä oikeasti allergisia ja heidän ruokavalioihinsa tulee suhtautua aina vakavasti. TÄMÄ KESKUSTELU EI KOSKE MILLÄÄN TAVALLA NÄITÄ IHMISIÄ!

Se, mitä monet kokit kritisoivat (joko keskenään tai julkisesti), on huomionhakuisten ihmisten tapa esiintyä erikoisruokavalioiden varjolla. Kyseessä ei siis ole oikea erikoisruokavalio tai allergia, vaan ihminen, joka tahtoo huomiota. Näitä näkee päivittäin, ja vaikka yksittäistapauksista ei suuria kuluja välttämättä tulekkaan, niin pitemmän päälle tämä asia haittaa ihan meitä kaikkia, myös muita asiakkaita.

Esimerkkejä on satoja:

- Nainen kertoo olevansa vakavasti allerginen maidolle ja varmistaa moneen kertaan, että keittiöväki ymmärtää asian. Häntä varten valmistetaan erillinen jälkiruoka, jota varten ensin puhdistetaan kaikki työtasot ja välineet huolellisesti.

Kun kyseinen asiakas seurueineen pääsee pöytään hakemaan jälkiruokia, hän huomaa, että muiden syömä maitosuklaakakku näyttää herkulliselta, ottaa laktoosi-intolerantikoille tarkoitetun tabletin ja syö kakkua hyvillä mielin! Häntä varten valmistettu annos jää koskematta, koska hänen "vakava maitoallergiansa" ei ollutkaan totta, vaan huomionhakua.

- Rippikouluryhmälle on varattu tietty ruokabudjetti, jonka sisällä valmistetaan ruoka kaikille. Muutaman normaalin allergian lisäksi joukosta löytyy yksi, joka on allerginen monelle asialle. (En muista mitkä ne olivat oikeasti, mutta joukossa oli kuitenkin aineita jotka rajoittivat valtaosan mausteiden ja puolivalmisteiden käyttöä.) Tämä aiheutti VALTAVASTI työtä leirikeskuksen keittiössä, sekä lisäksi koko ryhmä joutui syömään hyvin yksinkertaistettua ruokaa koko viikon, koska rahat eivät riittäneet monen erilaisen ruoan valmistukseen.

Viimeisenä päivänä vanhempien vieraillessa tämän tytön äiti tuli kanssa ottamaan läksiäiskahvit ja ihmetteli, miksi hänen tyttärelleen oli merkitty erillinen annos sivuun. Kun muistutimme allergiasta (jonka äiti oli itse kirjallisesti ilmoittanut), hän naurahti ja vastasi: kyllä se voi tota kakkua ottaa, ei se oikeesti ole allerginen, se ei vaan tykkää "kaalilaatikosta, lihasopasta, tomaatista ja maidosta".

Voitte varmasti uskoa, että sekä keittiöhenkilökunta, että koko viikon kitkuttaneet leiriläiset eivät olleet mielissään.

Vastaavia esimerkkejä löytyy todellakin päivittäin lisää, osa lievempiä, osa huomattavasti ikävämpiä. Nämä ovat niitä, jotka saavat paitsi kokkien veren kiehumaan, myös haittaavat muita asiakkaita.

- Keittiössä ei hengaa ylimääräisiä kokkeja odottamassa, josko joku tahtoisi jotain ylimääräistä. Kun yksi tilaa jotain ohi listan, se tarkoittaa aina, että kaikkien odotusaika lisääntyy välittömästi.

- Erikoisruokavaliot (varsinkin ne todella erikoiset) lisäävät kustannuksia, ja tämä näkyy suoraan ravintolan hinnoissa ja esim. isommissa porukoissa (kuten tuo esim. leirikeskus) se vaikuttaa niin, että ihan kaikki saavat vähemmän mitä saisivat normaalisti, koska samasta budjetista ostetaan kaikille ruoka.

- Nämä ihmiset aiheuttavat suunnatonta haittaa ja ärsytystä niitä oikeita allergikkoja kohtaan, täysin aiheettomasti. Minunkin perheeseeni kuuluu erittäin vakavasti allerginen ihminen, mutta hän on lapsesta asti osannut itse katsoa mitä voi syödä ja mitä ei, enkä ole ikinä kuullut hänen (kuten en muidenkaan oikeasti allergisten) nostavan meteliä omasta ruokavaliostaan. Ne "allergiset" sen sijaan ovat suuna päänä aina kun mahdollisuus tulee.

Edeleen haluan siis korostaa, että kaikki kritiikki koske juurikin näitä muka-allergisia, jotka tosielämässä ovat ainoastaan nirsoja, huomionhakuisia tai molempia.

Miten nuo edelliset esimerkit olisi sitten voinut ratkaista asiallisesti? Esimerkin nainen olisi voinut kaikessa rauhassa ottaa sen lääkkeensä ja syödä ruokansa muiden tapaan. Ja tyttö (tai hänen äitinsä) taas olisi voinut ilmoittaa, että tytöllä ei ole allergioita, mutta hän on nirso ja pakata hänelle eväitä mukaan tai antaa kioskirahaa, siltä varalta että ruoka ei sillä kertaa maistuisi.

Avasiko tämä asiaa yhtään paremmin tai antoiko uusia näkökulmia niiden ainaisten "Et sovi palvelualalle!" ja "Kuule minä oikeasti kuolen jos syön pähkinöitä!" sijaan?

Asiallisiin viesteihin vastaan erittäin mielelläni, mutta pelkät haukkumiset tai viestit, joista selviää että aloitusta ei ole luettu, ohitan suosiolla. :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa se, että koska allergisia - ovatpa oikeasti tai sitten vain leikisti allergisia - on nykyään niin paljon, että jo se perusannos usein tehdään munattomaksi-maidottomaksi-gluteenittomaksi-vehnättömäksi. Pahaksi.

Vierailija
2/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä.

Joissakin ravintoloissa tehdään edelleen ihan "oikeasta" tavarasta, mutta jos ryhmään kuuluu erikoisruokavaliollisia, niin usein ajan säästämiseksi koko ryhmä saa juuri tuota esanssi-lisäaine-sitäsuntätä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei voisi olla enemmän oikeassa, tämä on niin totta ja aivan uskomattoman raivostuttavaa!!! Mutta minkäs näille voi, hankala kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu... Mukavaa juhannusta ap, tuo teksti olis voinut olla mun kirjoittama, tuli hyvä mieli että edes joku ymmärtää tämän hyvin yksinkertaisen asian todellisen luonteen :) :)

Vierailija
4/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa, mutta sekin on totta, että vaikka jollekin on allerginen, ei se tarkoita kaikissa tapauksissa, että henki lähtee - joissakin tapauksissa sitäkin. Minä voin syödä pizzaa, jossa on tomaattisosetta, mutta en raakaa tomaattia, esimerkiksi. Tämäkin olisi hyvä ymmärtää. Minä pidän tomaatista, joten kyse ei ole siitä ja harmittaa, kun se piti jättää esim. salaateista pois. 

Vierailija
5/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 16:35"]

Asiaa, mutta sekin on totta, että vaikka jollekin on allerginen, ei se tarkoita kaikissa tapauksissa, että henki lähtee - joissakin tapauksissa sitäkin. Minä voin syödä pizzaa, jossa on tomaattisosetta, mutta en raakaa tomaattia, esimerkiksi. Tämäkin olisi hyvä ymmärtää. Minä pidän tomaatista, joten kyse ei ole siitä ja harmittaa, kun se piti jättää esim. salaateista pois. 

[/quote]

Tämä on ihan päivän selvää, en ole ikinä tavannut kokkia joka ei tätä ymmärtäisi.

Oikeat allergiat ovat oikeita ja ne hoidetaan kuten kuuluukin. Nyt oli kyse niistä "allergioista".

ap

Vierailija
6/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta, että oikeasti allergiset eivät toitota sitä kovaan ääneen. Itse osittain "häpeän" allergioitani. Olen siis yliherkkä kalalle ja paprikalle, jo pelkkä haju voi joissain tilanteissa laukaista oireet. Pyydän ravintolassa tuomaan salaatin ilman paprikaa, tai kouluruokalassa ilmoitan kalattomasta ja paprikattomasta ruokavaliosta, joka johtuu allergioista. Valitettavan usein suuressa kouluruokalassa kuitenkin yhden henkilön ruoka unohtuu, tai valmistetaan vaikkapa suurella vaivalla kalaton ruoka, joka onkin täytetty paprika! Otan silloin suosiolla vain leipää ja salaattia ja olen kuin en olisikaan, en nosta meteliä.

Ravintolassa lautaselleni tuli paprikaa, mutten viitsinyt sanoa mitään. Katsoin harmitellen annosta ja olin aivan nolona. Isäni oli paikalla, hän myös allerginen, ja ennen kuin huomasinkaan, pyysi tarjoilijaa tuomaan uuden annoksen. (olin siis pyytänyt paprikatonta). Nolostuin hirvittävästi, vaikka henkilökunta oli tietysti pahoillaan virheestään ja ystävällisiä muutenkin.

Ei tulisi todellakaan mieleenkään alkaa erikseen vielä toitottamaan allergioitani !

Vierailija
7/7 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 16:35"]

[/quote]

Tämä on ihan päivän selvää, en ole ikinä tavannut kokkia joka ei tätä ymmärtäisi.

Oikeat allergiat ovat oikeita ja ne hoidetaan kuten kuuluukin. Nyt oli kyse niistä "allergioista".

ap

[/quote]

Se toisen ketjun tarjoilija ei tätä kyennyt ymmärtämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme