Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hullu juttu sijoittamisesta

Vierailija
26.07.2020 |

Jos sijoittaa osakemarkkinoille 300 €/kk ikävuosina 18-25 (yhteensä 28 800 €) ja saa joka vuosi tuottoa viimeisten 30 vuoden keskiarvon verran (10 %/v), niin 65-vuotiaana noiden nuoruusvuosien sijoitusten arvo on 2 milj. €.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 % p.a. on mielikuvituksen tuote. Mikset laskisi saman tien 30 % p.a., saisit kovemmat luvut. Tai vaikka 1600 %, olisi vielä hullumpi juttu.

Asia on aloitusviestissä selitetty.

Ap

Vierailija
22/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan sijoittaisi sitten asuntoihin, joista sijoitusodotus on vain 4% vuodessa, jos osakkeista saa samalla varmuudella 10%?

Eihän varmuus ole tietenkään sama. Tämä on vain pitkän ajan keskiarvo. Ja asuntosijoituksessakin tuotto-odotus vaihtelee hurjasti. Helsingin kantakaupungissa ehkä onkin tuon 4 %, Lahdessa saattaa olla tuplat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotkin pitää maksaa.

Salkun arvonnoususta ei mene mitään veroa.

Vierailija
24/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintoja. Montako tupakka-askia, baari-ilta, lentolippua, muotivaatetta, kirjaa, huonekalua, lelua, lattea, kampaaja käyntiä, karkkipussia tms sillä rahalla saa? "Turhat" ostokset voi jokainen laskea omalta kohdaltaan. Jos on elänyt taloudellisesti epävarmassa lapsuudenkodissa, niin taloudellisen selkänojan kerääminen voi olla paljon tärkeämpää kuin pienet arkipäiväiset ilot. Itse nukun yöt paremmin ja stressaan muutenkin vähemmän elämästä kun on säästöjä/sijoituksia.

Vierailija
25/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koko elämänsä pummina elänyt saa saman veronmaksajien rahoilla.

Tämäpä juuri. Minä olen säästänyt koko ikäni ja viime vuosina sijoittanut hieman. Siitä oli suorastaan haittaa työttömäksi jäädessäni. Jopa asumistuki laski siinä vaiheessa, koska sain osaketuloja. Huom! Ne tulot olivat alle 2000 euroa vuodessa! Siis paljon vähemmän kuin tavallinen työssäkäyvä saa kuussa palkkaa. Mutta niin vain ne vaikuttivat asumistukeen alentavasti. Järjetöntä, että työssä ollessani sain paremmat tuet kuin työttömänä. 

Jos tililläni ei olisi ollut mitään, yhteiskunta olisi maksanut minulle vaikka mitä tukia. Säästämisestä rangaistiin. 

Vierailija
26/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri juuri kuoli jäätyään eläkkeelle alle 65-vuotiaana. Että se siitä kituuttamisesta sitten.

Vierailija
27/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain perintönä osakkeita ja vtutti koko touhu!! Niiden vuosien aikana sain yhden ainoan kerran hyvät osingot (useamman satasen kerralla), kaikki muu oli pikkurahaa. Aina sai jännittää että meneekö kaupaksi vai ei. Jatkuvia mätkyjä. Arvo pysyi koko ajan samana, tai laski/nousi ihan mitättömän määrän. Aina sai stressata, että paljonko omistaa seuraavana päivänä. Tänään 60 tonnia voi olla huomenna vaikka 59 000.

Ei minulla pää kestä tuollaista, ei mitään järkeä. Nuokin rahat olisin voinut ottaa ihan vaan tilille, vaikka eivät siellä kasva korkoa. Sentään tietää tasan tarkasti minkä summan omistaa.

Vierailija
28/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perintönä osakkeita ja vtutti koko touhu!! Niiden vuosien aikana sain yhden ainoan kerran hyvät osingot (useamman satasen kerralla), kaikki muu oli pikkurahaa. Aina sai jännittää että meneekö kaupaksi vai ei. Jatkuvia mätkyjä. Arvo pysyi koko ajan samana, tai laski/nousi ihan mitättömän määrän. Aina sai stressata, että paljonko omistaa seuraavana päivänä. Tänään 60 tonnia voi olla huomenna vaikka 59 000.

Ei minulla pää kestä tuollaista, ei mitään järkeä. Nuokin rahat olisin voinut ottaa ihan vaan tilille, vaikka eivät siellä kasva korkoa. Sentään tietää tasan tarkasti minkä summan omistaa.

Ja tämän takia ärsyttää tämä joka puolella oleva sijoitusvouhotus. Ihan turha kuvitella, että tuhat euroasi muuttuu kymppitonniksi ikinä. Minulla se meni jatkuvaan kurssien kyttäilyyn ja stressaamiseen.

Vierailija
29/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiin sijoittaminen kannattaa jos on muutenkin riittävät tulot. Pitää pystyä elämään vaikka sijoitukset menisi mönkään.

Vierailija
30/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se salkku rakennetaan määrätietoisella säästämisellä, ei niinkään arvonnousulla, ainakaan alkuun. Hitainta touhu on ekan 5 K:n kohdalla. Kyl se vauhti siitä sit kiihtyy. Osingot on plussaa siihen päälle. Ajattele olevasi se ukkeli, joka lapioi hiiltä koneeseen. Sä oot se ukkeli. Sellaista se on. Joskus sit voi tärppäistäkin. Mukava elämä rakentuu tämän ympärille, ettei ole huolta huomisesta kun kaik ei mee. Kurssien seuraaminen ei stressaa, vaikka koko ajan useampi K minkalla. Sellast se pögepeli o.

Vierailija
31/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaminen aiheuttaa lisästressiä kun jatkuvasti pitää sijoituksiaan seurata niin ei kuulosta terveyden kannalta järkevältä toiminnalta. Mieluummin vähän köyhempi ja terveempi kuin rikkaampi ja sairaampi.

Vierailija
32/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan sijoittaisi sitten asuntoihin, joista sijoitusodotus on vain 4% vuodessa, jos osakkeista saa samalla varmuudella 10%?

Ei se ole noin yksinkertaista, koska asuntoja vastaan saa enemmän lainaa ja halvemmalla kuin osakkeisiin. Sama se on onko pääoma vierasta vai omaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Kohtuus osakkeiden volaatiliteetin takia tarkoittaa, että itsellä on esimerkiksi nyt aika maksimi 30% vipua osakesalkun arvosta. Ja itse sijoitan vain osakkeisiin.

Vierailija
33/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri juuri kuoli jäätyään eläkkeelle alle 65-vuotiaana. Että se siitä kituuttamisesta sitten.

Oih! Nyt kenenkään ei kannata enää säästää, ikinä. Eikä huolehtia terveydestä, eikä mistään muustakaan mun palstalaisen työkaveri kuoli alle 65vuotiaanana! Se siitä elämästä sitten.

Urpo.

Vierailija
34/34 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat sekopäiselle. Laita rahat osinko-osakkeisiin. Anna olla. Ne ei vaadi yhtään tuijottamista eikä vekslaamista. Minulla välittäjä hoitaa verot, tappiot saa vähennettyä verotuksessa. Vähennystä saa niin sijoitus kirjallisuudesta, sijoitusaiheisten palveluiden ja lehtien tilaamisesta, tietokoneesta, työhuoneesta, sijoituslainan korko on 100% vähennyskelpoinen. Kyllä tässä maassa eliittiä hyysätään ja raha tulee rahan luo jos antaa tulla. Ei stressaa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi