Flunssaa liikkeellä- mutta ei korona?!
Asutaan paikassa missä ei ole ollut viikkoihin korona tartuntoja. Nyt kuitenkin lapsi on ilmeisesti harrastuksestaan tuonut flunssan kotiin, ensin oli lapsilla muutaman päivän nuha joka on siirtynyt nyt itselle, nuhan lisäksi oli lämpöä ja haju- ja makuaisti on mennyt. Emme ole käyneet missään kotipaikkakunnan ulkopuolella yli kahteen viikkoon, voiko siis olla koronaa? Kannattaako mennä testiin? Yksin vai koko perhe?
Kommentit (28)
Täällä oli huhti-kesäkuulla vaihe, kun ei ollut tartuntoja pariin kuukauteen. Nyt lähiviikkoina taas ollut. Eli MENKÄÄ TESTIIN JOS ON OIREITA
Käykää testeissä. Meilläkin flunssaa ja käytiin, testi nega. Joudumme käymään tosi pienin oirein kun kotona pitkäaikaisairas lapsi.
Poikaystävällä oli flunssaoireita ja hän kävi terveysasemallaan, ei tehty testiä. Mulle tuli parin viikon kuluttua samat oireet, täysin samat: alkoi kurkkukivulla, sitten vuorokauden päästä nuha, pieni kuume, yskä, lihassäryt ja muutokset maku-ja hajuaistissa (hajuaisti oli kuitenkin tallella, mutta vain heikompi eli käsisaippuan tuoksu pääsi läpi tukkoisuudesta huolimatta, pesin paljon käsiä) Kun soitin terveysasemalle, kysyttiin että millainen yskä. Ei ollut missään vaiheessa kuiva, vaan limainen tai sellaista limaa irrottava. Sanottiin että kuulostaa ihan kesäflunssalta ja käskettiin vain pysyä kotona ja pysyisinkin. Käskettiin ottaa yhteyttä, jos oireet pahenisi. Tilasin ruuat kotiin ja kaveri kävi apteekissa puolestani. 5 päivän päästä täysin terve, pientä tukkoisuutta ja yskää lukuunottamatta (koriseva tai limainen). Eli sairastin pelkän flunssan, mutta olin valmis menemään testeihin. Sitten sukulaiseni joka asuu eri kunnassa, joutui heti testeihin nuhan takia mutta negaa näytti onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävällä oli flunssaoireita ja hän kävi terveysasemallaan, ei tehty testiä. Mulle tuli parin viikon kuluttua samat oireet, täysin samat: alkoi kurkkukivulla, sitten vuorokauden päästä nuha, pieni kuume, yskä, lihassäryt ja muutokset maku-ja hajuaistissa (hajuaisti oli kuitenkin tallella, mutta vain heikompi eli käsisaippuan tuoksu pääsi läpi tukkoisuudesta huolimatta, pesin paljon käsiä) Kun soitin terveysasemalle, kysyttiin että millainen yskä. Ei ollut missään vaiheessa kuiva, vaan limainen tai sellaista limaa irrottava. Sanottiin että kuulostaa ihan kesäflunssalta ja käskettiin vain pysyä kotona ja pysyisinkin. Käskettiin ottaa yhteyttä, jos oireet pahenisi. Tilasin ruuat kotiin ja kaveri kävi apteekissa puolestani. 5 päivän päästä täysin terve, pientä tukkoisuutta ja yskää lukuunottamatta (koriseva tai limainen). Eli sairastin pelkän flunssan, mutta olin valmis menemään testeihin. Sitten sukulaiseni joka asuu eri kunnassa, joutui heti testeihin nuhan takia mutta negaa näytti onneksi.
Mikä kunta on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Flunssaa taas liikkeellä kun ihmiseet eivät pese käsiään
Niilläkin jotka yhä edelleen (ja kuten aina) pitää hyvää huolta käsihygieniasta? Meinaan, että itse en ole käynyt kuin kahdesti ruokakaupassa parin viikon aikana (ulkoillut olen toki päivittäin) ja niin vaan on kurkku kipeä ja päätä särkee..
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tartunta vaadi muuta kuin sen, että lapsen harrastuksessa oli joku, jolla tauti on (ei vielä todettu testillä). Älä missään nimessä vie lasta testiin! Paljon kivempi levittää tautia ympäriinsä.
Tai kuviteltu että njääh, se mitään koronaa ole vaan kesäflunssa ja/tai allergiaa..
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo nuha joka on vienyt maku- ja hajuaistin hyvin todennäköisesti. Nuhahan ei yleensä kuulu koronaan.
Nuha kuuluu koronaoireisiin. Ainakin thl:n sivulla lukee niin.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Eihän se tartunta vaadi muuta kuin sen, että lapsen harrastuksessa oli joku, jolla tauti on (ei vielä todettu testillä). Älä missään nimessä vie lasta testiin! Paljon kivempi levittää tautia ympäriinsä.