Hotellihuoneiden hinta Suomessa
Jyväskylästä katsoin elokuun puolivälissä hotelleiden hintoja ja korkeita ovat, reilusti yli satasen ketjuhotelleissa kahden hengen huone. Ilmeisesti se on uusi normaali, kun ennen oli kanta-asikas ja kesätarjouksia selvästi alle satasen ja ne ovat loppuneet. No, löysin onneksi majoituksen muuta kautta.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
En lomaile. Enkä ymmärrä miksi pitää mennä johonkin kämäiseen hotelliin ryyppäämään. En toki ole mikään absolutisti mutta minua ei vain kiinnosta se jatkuva viinan kittaaminen. Mieluummin elän raittiisti ja nautin kaikista vuosista yhdessä miehen ja lasten kanssa kotosalla. Sitä yhteistä laatuaikaa perheen kanssa on rajatusti sillä lapset kasvavat nopeasti ja lentävät pian pois pesästä.
Miksi et matkusta perheen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lomaile. Enkä ymmärrä miksi pitää mennä johonkin kämäiseen hotelliin ryyppäämään. En toki ole mikään absolutisti mutta minua ei vain kiinnosta se jatkuva viinan kittaaminen. Mieluummin elän raittiisti ja nautin kaikista vuosista yhdessä miehen ja lasten kanssa kotosalla. Sitä yhteistä laatuaikaa perheen kanssa on rajatusti sillä lapset kasvavat nopeasti ja lentävät pian pois pesästä.
Juurihan kerroin ettei minulla ole kiinnostusta alkoholin kanssa läträämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vuosi sitten maksoin Helsingin keskustan sokos hotelleista 60e yö. Nyt on asiat muuttuneet ja ei enää saa tuolla hinnalla. Surullista.
Kannattaa suhteuttaa hotelien hinnat omaan asumiskuluihin ja lisätä siihen vielä henkilökunnan palkat, vakuutukset, kalusteet ja liinavaatteet, pesula- ja siivouskulut jne. Ja päälle 24% arvonlisäveroa. Ja jotakin tuottoa pitäisi laskea sijoitetulle pääomalle.
Eiköhän Helsingin keskustan vuokrayksiötkin maksa 800-1200€/kk.
Virossa osataan. Kun rallin MM-osakilpailu varmistui syyskuun alussa pidettäväksi Etelä-Virossa, Tarton ja lähiseutujen hotellit ja muut majoittajat _irtisanoivat_ jo tehdyt varaukset ja nostivat sitten hinnat jopa monikymmennertaisiksi.
Virolaisten ahneus on herättänyt kansainvälistäkin paheksuntaa.
https://www.rallit.fi/virossa-iski-raju-ahneus-varaukset-peruttiin-ja-s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo onhan se tosi raskasta kun ne siellä hotellissa kaataa väkisin viinaa kurkusta alas ja lapsille kanssa. Ei saa siunaaman rauhaa kun kännissä pitää olla koko ajan ja huutaa ja mölistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä Jätkäsaaressa Hotelli Clarion 90 euroa yö, Tampereella ränsistynyt hotelli Ilves ränsistyneessä Tampereen keskustassa 150 euroa yö. Tuo 60 euron ero ei selity millään muulla kuin S ryhmän ahneudella. Jäi kokematta.
Mistä sä noi hinta-erot revit?
Itse katsoin ensiviikon ke-to niin clarion 99 e ja ilves 116 e s-etukortilla
Nuita vertailuhintoja pyöristellään aina molempiin suuntiin, jotta saataisiin olematon hintaero näyttämään edes joltain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hotellihuoneen vuokraaminen ole mitään hyväntekeväisyyttä täällä Suomessakaan. Jollain se asiakkaiden vähyydestä johtuva rahallinen tappio on kompensoitava. Paras ja nopein keino on nostaa hintija voittojen lisäämiseksi jotta toiminta ei mene tappiolliseksi. Kuitenkin kulut joksee koko ajan ja yritysten kiinteät menot on Suomessa suuria.
Eikö asiakkaita tulisi varsinkin sesonkien ulkopuolella lisää, jos hinnat olisi kohtuullisempia ja olisi tarjouskampanjoita yms.kuten vielä aiemmin oli? En hakua maksaa pölyttyneestä luukusta ylihintaa ja juoda kurakahvia aamiaisella.
Yleensä ei.
Asia on tavallisesti niin, että hotelli vastaa majoitustarpeeseen, eikä luo sitä tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sikakallista 2-3* ketjuhotellissa. 1000€/vko 2h., kasarisisustus koirankopissa ilman parveketta ja näköala parkkipaikalle.Samalla rahalla lentää etelään 4* hotelliin, parvekkeella ja merinäköalalla uudessa hotellissa 2h/vko. En lomaile Suomessa.
Ne 4* ulkomaan hotellit voivat olla täydellisiä homeluukkuja. Monet matkaajat ovat vain niin tuiterissa koko lomansa, että jää huomaamatta, kuten siivouksen tasokin 🙄
Pötypuhetta! Tuon tason hotellit olleet aina siistejä, kun olen ulkomailla ollut. Suomessa on feikkisiivous maan tapa hotelleissa!
Aika monessa Euroopan maassa on parempi siivouksen taso kuin Suomessa.
Hinnat pidetään korkeella, ajatus on että miulummin yli puolet tyhjää kuin halvalla taysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä Jätkäsaaressa Hotelli Clarion 90 euroa yö, Tampereella ränsistynyt hotelli Ilves ränsistyneessä Tampereen keskustassa 150 euroa yö. Tuo 60 euron ero ei selity millään muulla kuin S ryhmän ahneudella. Jäi kokematta.
S-ryhmän hotellit muutenkin. Mielikuvani on kulunutta, vanhahtavaa ja tunkkaista perushuonetta kovaan hintaan.
Kun näitä nyt on tullut vuosien varrella kuitenkin useampi nähtyä, niin fakta on se, että Sokos Hotelleilla taso vaihtelee TODELLA rajusti paitsi paikkakunnasta riippuen, niin erityisesti siitä, mikä instanssi sitä pyörittää. Nimittäin pääkaupunkiseudulla ja parissa muussa ne on Sokotelin alaisia ja muualla paikallisten osuuskauppojen. Tästä johtuen neljän tähden hotelli Helsingin ydinkeskustassa - Sokos Hotel Helsinki - oli aivan käsittämätön läävä (paskainen ja kulunut, kälyinen aamupala jne.), kun taas Joensuussa Sokos Hotel Kimmel oli aivan loistava (hyväksi siivottu kiva huone ja yksi parhaista aamiaisista ikinä). Oulun Sokos Hotel Arina on ehdottomasti paras hotelli, jossa olen Suomessa majoittunut, ellei lasketa muinoin viiden tähden luksushotelleja Helsingissä. Niinikään Turun uusi Sokos Hotel Wiklund on ihan ylittämätön. Että kierrä Sokotelin paska kaukaa, niin nämä toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo onhan se tosi raskasta kun ne siellä hotellissa kaataa väkisin viinaa kurkusta alas ja lapsille kanssa. Ei saa siunaaman rauhaa kun kännissä pitää olla koko ajan ja huutaa ja mölistä.
Olen varmasti käsittänyt jotain väärin. Varasin juuri muutama päivä sitten itselleni hotellihuoneen ja en ollut tietoinen, että vahva humalatila ja viina kuuluu majoittumis etikettiin? Kaikkea täällä oppii.
No tänä kesänä kotimaan matkailu on koronan jälkeen niin kysyttyä, että hinnat ovat tietysti jonkin verran korkeammat. Vanha talouden laki pätee: myyjä pyrkii saamaan tuotteestaan niin paljon rahaa kuin mahdollista ja ostaja pyrkii maksamaan siitä niin vähän kuin mahdollista.
Sitten, kun joskus Corona on ohi, suosittelen Ruotsin matkaa (Tukholman ulkopuolelle). Olemme heinäkuun ulkopuolella yöpyneet 2 hh huoneessa esim. boutique-hotellissa 80 €/ yö. Upea aamiainen sisältyi hintaan. Ruokailu ravintoloissa edullisempaa ja monipuolisempaa ja parempaa kuin Suomessa. Jostain syystä pystyvät tarjoamaan ruokaa edullisemmin kuin Suomessa vaikka palkkataso (mihin Suomessa aina vedotaan) käsittääkseni sama kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat pidetään korkeella, ajatus on että miulummin yli puolet tyhjää kuin halvalla taysi.
Täysi hotelli työllistää keittiötä, siivousta , järjestyksenpitoa ym. Kivampi pitää lähes tyhjää hotellia missä on muutama maksukykyinen asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sikakallista 2-3* ketjuhotellissa. 1000€/vko 2h., kasarisisustus koirankopissa ilman parveketta ja näköala parkkipaikalle.Samalla rahalla lentää etelään 4* hotelliin, parvekkeella ja merinäköalalla uudessa hotellissa 2h/vko. En lomaile Suomessa.
Ne 4* ulkomaan hotellit voivat olla täydellisiä homeluukkuja. Monet matkaajat ovat vain niin tuiterissa koko lomansa, että jää huomaamatta, kuten siivouksen tasokin 🙄
Hotellihuoneen siivouksen ohjeaika on 10–15 minuuttia. Siinä ajassa siivojan pitäisi ehtiä siivota huone edellisen asiakkaan jäljiltä. Kevyempi välisiivous voi olla vain kuusi minuuttia.
Siinä sulle siisteyttä suomalaisissa hotelleissa. Ei voi kovin huolella siivotuksi sanoa.
Työreissu takana. Majoituin Kuopiossa, Kajaanissa ja Lappeenrannassa. Halvin majoitus oli Lappeenrannassa 95 euroa yö, ja kallein 149 euroa Kajaanissa. Kuopiossa oli 111 euroa. Kaikissa noissa hinnoissa on huomiotu työnantajani saama hansel alennus. Auton pysäköinnit sitten vielä tuohon päälle.
Ilman sitä hinnoissa olisi about 15-20% lisähintaa.
Tyyristähän tuo matkailu kotimaassa on jos on tarvetta yöpyä hotelleissa.
Matkustan myös ulkomailla työasioissa, ja kyllä sielläkin hinnat nousee sijainnin ja hotellin tason mukaan. Ja tietysti myös huoneluokan mukaan. Tosin halvempia vaihtoehtoja löytyy enemmän kuin meillä.
Ulkomailla mielestäni hotelleista saa paljon parempaa palvelua ja huoneet on siivottu paremmin. Aamiaisten taso vaihtelee enemmän kuin Suomessa.
Omalla rahalla liikkuessani katson ensisijaisesti anb majoituksia. Pääsee suoraan paikallisten keskelle ja kohtuullisella kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä noi hinta-erot revit?
Itse katsoin ensiviikon ke-to niin clarion 99 e ja ilves 116 e s-etukortilla
Nuita vertailuhintoja pyöristellään aina molempiin suuntiin, jotta saataisiin olematon hintaero näyttämään edes joltain.
No katso vaikka ensi viikonloppua la-su? Ilves 164 euroa sinun vihreällä kortillasi.
Niin kauan kuin Suomesta löytyy joku seniili eläkeläispariskunta jolla on varaa maksaa, niin hotellihuoneiden hinnat jatkavat nousuaan. samat eläkeläiset nostavat kaupunkiasuntojen hintoja ja asumisen kuluja käyttämällä kaiken vaurautensa niin, että nuorilla ei ole enää varaa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmasti käsittänyt jotain väärin. Varasin juuri muutama päivä sitten itselleni hotellihuoneen ja en ollut tietoinen, että vahva humalatila ja viina kuuluu majoittumis etikettiin? Kaikkea täällä oppii.
Kyllä! Ja tämä ei rajoitu ainoastaan hotelliin vaan koko lomakohteeseen. Lomakohde huolehtii, että olet ympäripäissäsi koko matkasi ajan. Lomalaiset saavat oman menuun, jossa tarjotaan kännikalaa ja pulikukkoa. Juomaksi on pontikkaa.
Mielestäni reilu 100e on halpa hinta. Mulla iso perhe ja hotelliyö on aina 250e vähintään koska tarvitsee ison erikoishuoneen tai kaksi eri huonetta väliovella.
Tykkään reissata suomessa ja köytämme paljon hotelleja. Olen sjan kanssa oppinut tunnistamaan ne paikat jossa tuolle rahalle saa loistavan vastineen, ja ne paikat jossa ei.
Lisäksi pitää tietää hotellit jossa on ylipäätään on huoneita isoille perheille. Ihmettelen vähän miten isoja perheitä ei huomioida sen enempää - ymmärrän sen että on harvinaista että on monta lasta niinkuin minulla, mutta kun nykyään on paljon myös UUSperheitä. Uusperhekin voi tarvita vaikka 7-8 vuodepaikkaa.