Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakasteissa jäähileitä, Voiko Syädä?

Vierailija
25.07.2020 |

Esim. poronkäristys. Ei ole ollut liian pitkään. Pakkauksessa päivämäärät keväälle 2021.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa HMM

Vierailija
2/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa viisaammat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista!?! Syädä??

Vierailija
4/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntä kohti vain.

5/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Sitä jäähilettämuodostuu, kun pakastinta availlaan ja suljetaan.

Vierailija
6/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat päässeet pilaantumaan jäätymällä.

Vierailija
7/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syödä. Se hile on vaan vettä.

Vierailija
8/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain pakastekuivattua poronkäristystä.

Vierailija
9/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi. Ne hileet ovat vain yksi jään muoto. 

Vierailija
10/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä hilettä on jossain ruuissa ihan älyttömästi. Mulla oli ristikkoperunoita pakkasessa ollut pitkään ja avasin pussin niin sitä jäätä oli varmaan yhtä paljon kuin itse tavaraa. Yritin niitä paistaa mutta vetiseksi löllöksi jäivät.

Vierailija
11/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilman sulattamista ja kypsentämistä. 

Vierailija
12/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä hilettä on jossain ruuissa ihan älyttömästi. Mulla oli ristikkoperunoita pakkasessa ollut pitkään ja avasin pussin niin sitä jäätä oli varmaan yhtä paljon kuin itse tavaraa. Yritin niitä paistaa mutta vetiseksi löllöksi jäivät.

Paistoit liian vähässä lämmössä tai liian vähän aikaa. Lisäksi et varmaankaan rapsinut hileitä pois ennen paistoa. Tuotteen kylmäketju ei ole ollut tasainen (välillä vähän lämmennyt, pakastunut uudelleen jne.), siksi muodostunut paljon hilettä.

Vierailija
13/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa! Mulla on kahden eri merkin parsakaalia pakkasessa, toisessa pussissa järkyttävästi hilettä. Ostettu samoihin aikoihin.

Vierailija
14/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran siinä ruoassa on vettä. Mitä kauemmin pidät pakkasessa sitä enemmän sitä vettä tihkuu ulos jäisenä.

Vierailija
15/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran siinä ruoassa on vettä. Mitä kauemmin pidät pakkasessa sitä enemmän sitä vettä tihkuu ulos jäisenä.

Tai sitten ei. Esim. mustikat ovat minulla olleet tasan saman verran pakkasessa (pakastin kaikki kerralla viime kesänä). Osassa enemmän hilettä kuin toisissa. Vesipitoisuudessa ei voi suurta eroa olla, kun aika tasakokoista marjaa. Ja miten se vesi sieltä kuoren läpi edes tihkuisi, kun koko marja on umpijäässä?

Vierailija
16/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ei. Esim. mustikat ovat minulla olleet tasan saman verran pakkasessa (pakastin kaikki kerralla viime kesänä). Osassa enemmän hilettä kuin toisissa. Vesipitoisuudessa ei voi suurta eroa olla, kun aika tasakokoista marjaa. Ja miten se vesi sieltä kuoren läpi edes tihkuisi, kun koko marja on umpijäässä?

https://www.healthline.com/nutrition/freezer-burn

Vierailija
17/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hile pakasteisiin muodostuu ilmankosteudesta. Jos tuote on ollut kuuma kun on pakastettu (joskus käy teollisten pakasteiden kanssa), on sen pakkauksen sisällä ollut ilma saanut tuotteesta itsestään vesihöyryä, joka on sitten jäätynyt kiteiksi. Jos tuote on itselläsi kaupasta kotiin kuljetuksen aikana päässyt lämpenemään (ei siis sulamaan välttämättä), on hileen muodostus myös hyvin yleistä.

Jäähileet ovat vain vettä, eivät ole vaarallisia. Jos häiritsee, rapsuta pois ennen tuotteen käyttöä (esim. jäätelö). Kuumennettavissa tuotteissa ota huomioon että vesi vaatii lämmetäkseen huomattavan määrän energiaa, joten jäähileiden sulaminen ja sitten höyrystyminen vaativat lämmityksessä energiaa joka on pois itse ruuan lämmityksestä, joten jäähileinen ruoka voi tarvita pidemmän lämmitysajan kuin hileetön.

JOS PAKASTE ON PÄÄSSYT SULAMAAN VÄLILLÄ JA ON SITTEN JÄÄTYNYT UUDESTAAN, JÄÄHILETTÄ EI VÄLTTÄMÄTTÄ NÄY, MUTTA TUOTE VOI SILTI OLLA TERVEYDELLE VAARALLINEN, siksi sulanut pakaste pitäisi käyttää samantien.

Suosittelen hankkimaan sellaisen pari euroa maksavan kylmäkassin (muovia, taipuisaa, voi olla metallin värinen ulkoa tai sisältä), jossa pakasteet säilyvät jäässä kaupasta kotiin. Niitä yleensä löytyy ainakin automarkettien pakasteosastoilta. Käytän sellaista itse kun autottomana se kotimatka voi kestää.

Vierailija
18/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.healthline.com/nutrition/freezer-burn

Tuo on potaskaa. Mulla on pakkasessa 30-40 astetta pakkasta, jääkaappikin on melkein pakkasen puolella (on vain yksi säätö joka vaikuttaa molempiin ja tämä niin kylmällä ettei jääkaapissa tavarat jäädy kuin ainoastaan takaseinän lähellä) ja siitä huolimatta pakasteet on suurimmaksi osaksi pilalla koko ajan.

Valitin asiasta joskus vuokranantajalle ja jääkaappi-pakastin uusittiin. Ei auttanut juurikaan.

Vierailija
19/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä vähemmän pakkasta ,jos kerran jääkaapissakin on jäässä.

Vierailija
20/21 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on jäätynyt hitaammin, toiset nopeammin. Ne, jotka ovat jäätyneet hitaimmin, niissä on eniten hilettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän