Alkio ei kasva-> keskenmeno? Milloin luopua toivosta?
Löytyisiköhän täältä vastaavia kokemuksia keltään ja niitäkin jotka jopa olisivat päättyneet onnellisesti..?
Eli mun tilanne tämä:
5.7. alkuraskauden ultra rv 7+0 alkio löytyi kooltaan 5,4mm, ei ruskuaispussia
12.7. alkuraskauden ultra rv 8+0 löytyi alkio kooltaan 5,0mm vastasi viikkoja 6+2 (+-2), löytyi myös selkeä ruskuaispussi ja ehkä syke ainakin hetken ajan.
Hedelmöittyminen pari viikkoa myöhemmin on mahdotonta, koska ovulaatio ajankohta on selvillä ja ensimmäinen haalea plussa tuli testiin noin 10 päivää ovulaatiosta.
Eli ainoa mahdollinen ns " oikea" rv lukema voisi olla tällä hetkellä noin 7+2. Sen aikaisempi olisi sula mahdottomuus.
Raskaus oli kolmannen terokuurin aikaansaama, siksi epäilenkin, että mulla on ollut liian alhainen keltarauhashormonitaso.
Sitä tukee myös aikaiset kivuttomat supistukset ja ilmeisesti erittäin hitaasti nousemaan lähtenyt r-hormonitaso.
Onko kellään tietoa voiko alkio tästä syystä lähteä kehittymään hitaammin?
Kovin mielelläni kuulisin muiden kokemuksia vastaavasta tilanteesta.
Pitäisikö jo luopua toivosta vai voiko alkion kehitys vielä päästä vauhtiin?
Minkäänlaisia vuotoja tai kipuja ei ole ollut. Raskausoireet jatkuvat ja tästä syystä ultralääkäri haluaa tarkistaa vielä tilanteen ensi viikolla ennenkuin antaa lähetteen kaavintaan.
Kommentit (6)
Itselläni todettiin keskenmeno juuri tänään (7+2). Ollaan ravattu ultrassa nyt kuukauden ajan viikottain. Koko ajan siiis epäilys siitä, että kaikki ei ole kunnossa (kamalia alavatsakipuja ja epämääräisiä näkymiä ultrassa), mutta toivoin silti joka viikko, että se sittenkin kasvaisi normaalisti. Varmuuden saimme kuitenkin vasta tänään ja nyt täytyy valmistautua tyhjennykseen.
Toivottavasti saat pian vastauksia.
Onko kyseessä sama ultraaja ja samat laitteet? Olisiko mahdollista että sikiö olisikin toisessa ultrassa ollut poikittain? Olin itse aikanaan alkuraskauden ultrassa vk 6+5 ja sikiö oli 3mm pitkä, sydänlyönnit näkyivät ajoittain. Ultraaja sanoi että koko vastaa viikkoja 5+jotain, mutta la:ta ei kuitenkaan muutettu enää ja tyttö syntyi rv 40+1.
Toivottavasti kaikki on kunnossa! Oletko menossa kontrolliultraan?
Eppa!
Eri ultraaja, eri vehkeet.
Ensi viikon keskiviikkona on kontrolli tällä samalla jolla olin eilen.
Jotain outoa siinä asennossa kyllä oli tämän eilisen ultraajankin mielestä, ja se tietty hiukan herättää toivoa. Siis selvästi erottui, että se oli pieni vauvanalku, mutta sitä oli jotenkin vaikea saada kuvaan. Tuntuu kyllä vähän järjenvastaselta nyt jälkikäteen ajatellen..
Ja samoin tuntus oudolta tuo ruskuaispussin ilmestyminen, jos alkio ois kuollut jo aiemmin. Ja tietty se, että aluks me molemmat lääkärin kanssa huomattiin syke yhtäaikaa, mutta sitten ei oltu varmoja, koska sitä ei saatu näkyviin uudestaan.
Ehkäpä nää on vaan pilvilinnoja, tiedä häntä. No viikon päästähän se selvinnee viimeistään.
Carpel. Suuret pahoitteluni keskenmenostasi sinulle. Samoin Mittumaarille.
Kun on syke, alkio ja ruskuaispussi, niin se kuulosta minusta hyvältä. Kaikenlaisia " ihmeitä" on tapahtunut, minusta sinun ei kannata luopua toivosta vielä. (Toivomisessa on tietenkin se vaara, että joutuu pettymään raskaammin.) Tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että jospa tämä toinen alkio ei olekaan sama kuin ensimmäinen, vaan uusi munasolu on irronnut pari viikkoa myöhemmin kuin ensimmäinen. Elimistösi on tehnyt ultrien välillä selvää ensimmäisestä alkiosta ja olisi uusi asukas on ottanut sen paikan kasvamassa hyvää vauhtia.
Meillä oli tämän raskauden alussa myös kasvuepäselvyyksiä, joiden syynä oli ilmeisesti mittausvirhe...
Rv 6+2 (muistaakseni) käytiin ultrassa, jolloin näkyi " ihan liian pieni" sikiö. Ultraajan mukaan rv 3-4. Se tuntui tosi omituiselta, koska olisin silloin plussannut käytännössä 1-2 vrk ovulaation jälkeen.
Olinkin ihan varma, että kesken on mennyt, ja pari viikkoa odottelin vuotoa ennen kuin varasin kontrollin. Raskausoireet kuitenkin jatkuivat ja lisääntyivät, joten hiljalleen aloin varmistua että ehkä nyt kuitenkin joku ihme on tapahtunut ja olen plussannut tosi aikaisin.
Sitten uudella ultrakäynnillä (eri ultraaja ja eri laitteet) löytyikin (odotetusti?) ihan kunnossa oleva alkio, ylläri oli todella se että raskausviikot olivat rv 8+5 eikä " aivan liian vähän" ! Tältä kakkosultraajalta - joka oli paljon ensimmäistä kokeneempi - kysyin että mikä voisi olla syynä, hän sanoi että ei tule mieleen muuta kuin mittavirhe ekassa ultrassa.
Ekassa ultrassa itsekin huomasin (kuvista), että ultraaja ei zoomannut kovin lähelle kohdetta joten ihan varmasti mitassa oli senkin vuoksi heittoa. Hänkin silloin puhui että ehkä jotain sydänkaikua näkyy, minä ihmettelin että miten muka rv 3-4 voisi sellaista näkyä...
No mutta tällainen kokemus kuitenkin meillä. Jotain ihmeellistä tai inhimillistä voi sattua!
Coe rv 25+5
luulen kyllä, ettei vauvalla ole kaikki kunnossa. Noilla viikoilla pitäisi sykkeen näkyä ultrassa kyllä jo kunnolla ja kokoakin vauvalla olla enemmän. (Itse kävin tässä nykyisessä raskaudessa ultrassa rv 6+1 ja vauva oli tällöin 4mm pitkä ja millin sydän löi jo niin, että se näkyi.
Itse koin keskenmenon viime joulukuussa ja vaikka vauva oli kuollut kohtuun rv 9+0 (todettiin rv 12+2) ja keskenmeno lähti käyntiin ultran jälkeisenä päivänä, oli minulla selvät raskausoireet loppuun saakka.
Voimia Sinulle näihin piinaaviin päiviin, jolloin toivo ja epätoivo vuorottelevat. Itse aavistin raskauden viimeiset viikot, ettei vauvalla ollut kaikki kunnossa.
Halauksin
Mittumaari