Äitiysvapaan palkallisuudesta opetusalalla?
Joskus aiemmin oli keskustelua äitiysvapaan palkallisuudesta hoitovapaan jälkeen ja nyt plussatestin jälkeen olen itsekin ruvennut asiaa miettimään. Eli mitenkäs se nyt on? Olen vakinaisessa luokanopettajan virassa ja sain äippäloman alulta palkan. Loman jälkeen jäin hoitovapaalle. Kun ensi syksynä jään uudestaan äitiyslomalle, saanko taas nuo 72 palkallista päivää? Eli miten kannattaa toimia tuon hoitovapaan jatkon kanssa, kun nykyinen kausi päättyy heinäkuun loppuun mutta äippäloman voin aloittaa aikaisintaan elokuun puolivälissä. Jos äippäloman alussa on palkallinen jakso, ei varmaan kannata hakea hoitovapaata sen päälle. Eli tuntisiko täällä joku tuota OVTES:ta/ KVTES:ta sen verran, että osaisi valaista asiaa hieman.
Kommentit (7)
Moi!
En osaa sanoa tuohon palkalliseen äippälomaan, mutta jäin ihmettelemään, että miksi olet hoitovapaalla heinäkuun loppuun? Eikö kannattaisi olla töissä kesä-heinäkuu sekä elokuun puoleenväliin kun taas koulut alkaa? Ja jos sitten voit jäädä jo uudelleen äitiyslomalle?
Ihmettelee itsekin ope...
Niin, aivan kuin ykä-ykkönen tuossa jo kirjoittikin, niin olet kai tietoinen meidän opettajien mahdollisuudesta ' palata töihin' kesäkuukausiksi? Toki, jollet ole aikanaan virkavapaata hakiessasi maininnut noista kuukausista, niin koulunne rehtori on jo tietty tehnyt päätöksen sijaisesi työkuvioista ja niitä ei enää tässä vaiheessa voi mennä perumaan, jos sijaisesi määräyskirja on kirjoitettu heinäkuun loppuun asti. Mutta jos asia on vielä auki, niin ota ihmeessä selvää ja tarkista päätöksestä, onko sinulla mahdollisuutta noihin kesäkuukausiin. Itselläni loppuu juuri äitiysrahakausi tulevana kesänä la 3.6. ja hoitovapaalla olen vain 4.6. Palaan siis ' töihin' 5.6. ja hoitovapaata jatkan sitten 1.8.
Jos tuo ed. mainittu ei onnistu kohdallasi, niin etkös voisi sitten jatkaa hoitovapaata tuonne äitiyslomasi alkavaa päivää edeltävään päivään saakka?
Tai sitten palaat oikeasti töihin noiksi elokuun alun viikoiksi, jotka siis käytännössä kyllä ollaan ihan kotosalla ;)
Tsemppiä!
terkuin nyytti rv 37+5
Hoitovapaan lyhyin jakso on kuukausi, et siis voi olla hoitovapaalla vain yhtäpäivää. Se menee siis ihan rahattomana omaan piikkiin... Ellet sitten ole hoitovapaalla samalla kuin " töissä" . Sekin kun onnistuu. Lapsihan hoidetaan kuitenkin kotona ja se on hoitotuen maksamisen edellytys.
tuohon kesäloman alkuun ja olin kesän ns. töissä. Loppukeväästä sivistysjohtaja ihan henkilökohtaisesti soitti, kun kuuli, että olen syksyllä jäämässä hoitovapaalle. Kehotti hakemaan vapaata koko lukuvuodeksi, kun se on tapana kunnassamme (pieni kunta). Tässä tapauksessa sijainenkin palkataan koko vuodeksi, jos hän vain on pätevä. En tiedä, moniko tästä kehotuksesta on poikennut, mutta itse en ainakaan viitsinyt alkaa kinaamaan asiasta, kun tiesin, että paikalleni saadaan pätevä sijainen. Kesän " töissäolon" jälkeen jäin siis koko lukuvuodeksi hoitovapaalle. Jatkaisin hoitovapaata kunnes lapsi täyttää kolme, mutta nyt olisi tiedossa uusi äitiysloma syksyllä. Laskettu aika ei ole vielä varmistunut, mutta jos voin jäädä äippälomalle ennen koulujen alkua, olen varmaan " töissä" tuon elokuun alun. Jos taas palkkaa ei makseta hoitovapaan perään tulevalta äitiysloman alulta, on ihan sama, vaikka hakisin vain hoitovapaata. Äitiyslomaahan voin hakea vasta kesällä ja sitä ennen saan varmaan taas puhelun sivistysjohtajalta... Olisi kiva tietää ennen puhelua, kuinka tuo palkka-asia on! Eli vielä kyselisin, onko jollakin varmaa tietoa asiasta.
Hei!
Minulla oli kanssa miljoona aiheeseen liittyvää kysymystä, jotka laitoin oaj:n sivujen kautta menemään. Sain joltain palkkasihteeriltä vastauksia ihan parissa päivässä, halusin vielä tarkennusta, jolloin laitoin paikalliselle luottamusmiehelle meiliä (yhteystiedot oli siitä oaj-meilissä), ja tonki puolestani tiedot. Hoitovapaasta tiedän sen, että rehtorin/kunnan ei tarvitse suostua katkaisemaan se kuin yhdeksi kesäksi, mutta yhdeksi kesäksi sen voi katkaista. Tai siis " hoitovapaan voi pitää kahdessa jaksossa" . Tarkista, että todella maksaisivat sijaiselle, meidän kunnassa nääs ei makseta sijaiselle kuitenkaan. Kyllä mullekin rehtori ehdotti mm. haet hoitovapaata koko (3 vuodeksi) ajaksi kerrallaan... en kyllä uskalla, sitä kun ei voi perua.
sivistystoimenjohtaja sanoi, että haet sitten koko vuodeksi virkavapaata, mutta koulusihteeri onneksi valisti että kukaan muukaan ei ole pienessä kunnassamme niin tehnyt. Ja laissa ainakin sanotaan, että opettajan ei tarvitse hakea virkavapaata kesän ajalle, mikä pätee tähänkin. Hoitovapaan kanssa on niin, että sitä saa tosiaan hakea yhdelle lapselle korkeintaan kahdessa jaksossa eli keskeytyksiä ei sen puolesta saisi enempää olla, jos haluaa etuuden jatkuvan vielä.
En tiedä menikö aiheen vierestä... mutta minullakin tosiaan määräaikainen työsuhde heinäkuun loppuun, saan palkan 72 päivältä ja lisäksi " palata kesäksi töihin" , eikä siihen ole mitään sanomista kellään.
Itse työskentelen kunta-alalla ja kyllä minulle nuo 72 päivää maksetaan. Olen siis nyt hoitovapaalla ja kohta jäämässä uudelleen äitiyslomalle.
Hoitovapaata kannattaa hakea maksimissaan siihen saakka kunnes uusi äitiysloma alkaa eli elokuun puoliväliin saakka.
Omalla kohdallani kävin niin, että osa palkallisesta jaksosta jää hoitovapaan alle. Anottua hoitovapaata ei voi jälkikäteen muuttaa kuin erittäin painavista syistä.