Apua! Voiko Linnanmäen vuoristoradasta pudota? Tai Kehrästä?
Olen aivan hermoraunio. 8v poika menee huomenna kummisetänsä kanssa kahdestaan Linnanmäelle. Poika on ikäistään lyhyempi, ylitti vasta viime vuonna Pikkuhupi-rannekkeen pituusrajan 120cm. Nyt pääsee siis jo vuoristorataankin huoltajan seurassa.
En kestä. Miten siinä voi tuollainen pieni poika pysyä mukana? Voiko siitä pudota? Eihän siinä ole mitään turvavöitäkään, siitä on helppo liukua pois alta. Ja entä Kehrä? Miksei kaikissa laitteissa voisi olla viisipistevyöt, ettei varmasti putoa?
Minulla on trauma lapsuudesta, siksi hermoilen näin paljon. Olin ulkomailla huvipuistossa. Olin pieni ja hoikka tyttö, eivätkä turvakaaret olleet niin pienelle tarpeeksi suojaamaan liikkumiselta. Menin lasten vuoristorataan, joka kiersi ympyrää. Se oli vielä pienempi kuin se Linnanmäen pienempi vuoristorata, eikä edes mennyt kovaa vauhtia. Aloin liukua turvakaaren alta pois, enkä pystynyt pitämään omin voimin kiinni. Valuin vaunun lattialle ja jalat olivat jo ulkona vaunusta, kun äitini huomasi tilanteen ja kiljui keuhkonsa pihalle, että laitteen hoitaja pysäyttäisi junan. Laite saatiin viime hetkillä pysäytettyä, olin jo luovuttamassa, voimat olivat aivan lopussa.
Tuon tapauksen jälkeen en ole uskaltanut mennä mihinkään huvipuistolaitteeseen. Lapset ovat menneet mieheni kanssa Linnanmäellä kaikkiin laitteisiin mukaan, joihin on vain päässyt. Nyt poika menisi kummisetänsä kanssa ja minä pelkään kuollakseni.
Onko joku joskus pudonnut Linnanmäen laitteista?
Kommentit (3)
Tämmöisen viestin löysin Kaksplussan keskustelupalstalta:
Linnanmäen Vuoristoradalla on vuosikymmenien saatossa kuollut kaksi henkilöä. Vuonna 1953 sai surmansa kuljettaja, joka istui ensimmäiseen vaunuun päivän ensimmäisellä ajolla, eikä kiinnittänyt turvapuomia. Mies putosi ja jäi junan alle. Vuonna 1985 kuoli poika, joka istui niin ikään ensimmäisessä vaunussa. Poika avasi matkan aikana turvapuomin lukituksen, putosi junasta ja jäi sen alle.
Minä muistan olleeni jotain 7-vuotias, kun juurikin tuossa vuoristoradassa peppu nousi vauhdissa aika paljon. Säikähdin ihan kunnolla, vieressä istunut aikuinen nappasi kiinni. En osaa sanoa, olisinko oikeasti voinut tippua, mutta sen muistan, että säikähdin kamalasti. Se oli siis joku ylämäki, missä vaunu otti kunnolla vauhtia ja minä jatkoin siis vauhtia ylöspäin, kun vaunu suuntasi alamäkeen. Taisin olla 7-vuotias, eli ei vielä paljon kokoa. Nyt kun oman lapsen kanssa oltiin samassa laitteessa, pidin hänet niin, että oma käteni oli hänen ympärillään.
Minun muistikuvieni mukaan tuossa laitteessa sattuneet kuolemantapaukset ovat liittyneet siihen, että joku on pelleillyt, mutta en muista kuulleeni, että joku olisi vahingossa tippunut. Muistaako kukaan muu?