Se siitä unelmasta, kyllä Suomen kesä on paska: Loppukesän ennuste - Ei enää uusia hellejaksoja
https://www.foreca.fi/meteorologilta/v85058c5
Varaudu runsaisiin sateisiin – mätäkuu alkaa.
Toista se on Majorccalla epsanjassa. Surullinen maa tämä Suomi :(
Kommentit (138)
Niitä Iltalehden klikkiotsikoitako te luette ja niistä masennutte? Siellähän ennustetaan tyyliin joulukuussa jo tulevan juhannuksen säätä ja sitä rataa. Ei iltalehti osaa säätä ennustaa, pelkkiä klikkiotsikoita ne on, että helteet peruttu tai käristyskupoli tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Turussa vietetty mainiota loppukesää + 22 ja leppeä tuuli. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta.
Missä päin Turkua? Tulin töistä ja he.... kylmä tuuli.
Jos lomat olisikin koko kesän, niin joukkoon olisi mahtunut niitä lämpöisiäkin päiviä paremmin. Mutta itseäni kyllä ketuttaa pahasti, kun lomat osui heinäkuun alun todella kylmään ja huonoon säähän. Ja nyt oltu nämä pari edes välillä lämpimämpää viikkoa töissä. Sitten ensi viikon vesisateiden keskellä se vika lomapätkä. Ei auta edes se lomien hajautus kohdallani.
Ehkä te hyvistä säästäkin nauttivat olette eläkkeellä/teillä on pidemmät lomat/työttömänä/kotona tms. Lisäksi jos lomat osuivat paremmin lämpöiseen jaksoon, niin siitä on jäänyt erilainen fiilis. Mutta itselläni normilomilla heinäkuussa on kyllä aika ikävä maku.
Jos rajat on auki, niin ensi kesänä suuntaan eteläiseen Eurooppaan auringon ja lämmön perässä. Se yli 20astetta ja puolipilvistäkin riittää hyvin.
Pas.... kevät ja kesä coronan takia ja miten kauan vielä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut ihana kesä. Matkustelen normaalisti melko paljon, mutta nyt olen viettänyt kesän kokonaan Suomessa, pääosin järvimaisemissa ja olen viihtynyt erinomaisesti. Nauttiiko joku muka oikeasti niistä superhelteistä? Minä olin juurikin siellä Espanjassa viime vuonna näihin aikoihin ja se +35 on todella tukalaa! Ehkä ajatuksena tuntuu kivemmalta mitä todellisuus on. Aurinko ja lämpö on tietenkin ihanaa ja mielestäni kesä saisi olla ympäri vuoden, mutta rajansa kaikella. Oma ihannesääni on +25 ja aurinkoista, mutta olen ihan tyytyväinen ylipäänsä siihen, että on aurinkoista ja edes melko lämmintä. Olen myös nauttinut suuresti Suomen kesän valoisuudesta, ihanat valoisat illat joita ei ulkomailla ole.
Ne Suomen ns superhelteet eli 25-28 on just sopivia kesäsäitä.
Asennekysymys siinä missä oikeastaan ihan kaikki muukin. Nyt vähän positiivisempaa asennetta kehiin! Eikai tuollaisella asenteella mikään voikaan olla kivaa.
Minä olen myös niitä, jotka ovat iloisia tästä, että lämpöä ja sadetta on riittänyt noin 50/50. Parina viime kesänä oli niin kuivaa, että esim. vadelmaa ja mustikkaa ei tullut ollenkaan.
Nyt niitä molempia näkyy olevan todella runsaasti :) Samoin kasvimaa kukoistaa herkkuja pullollaan. Viime vuosina on vihannesten ja juurestenkin hinta ollut korkea, koska sadetta ei ole saatu, nyt näkyvät taas olevan tänä kesänä edullisia ( ja toivottavasti näkyy myös syksyisissä hinnoissa).
Vierailija kirjoitti:
Jos lomat olisikin koko kesän, niin joukkoon olisi mahtunut niitä lämpöisiäkin päiviä paremmin. Mutta itseäni kyllä ketuttaa pahasti, kun lomat osui heinäkuun alun todella kylmään ja huonoon säähän. Ja nyt oltu nämä pari edes välillä lämpimämpää viikkoa töissä. Sitten ensi viikon vesisateiden keskellä se vika lomapätkä. Ei auta edes se lomien hajautus kohdallani.
Ehkä te hyvistä säästäkin nauttivat olette eläkkeellä/teillä on pidemmät lomat/työttömänä/kotona tms. Lisäksi jos lomat osuivat paremmin lämpöiseen jaksoon, niin siitä on jäänyt erilainen fiilis. Mutta itselläni normilomilla heinäkuussa on kyllä aika ikävä maku.
Jos rajat on auki, niin ensi kesänä suuntaan eteläiseen Eurooppaan auringon ja lämmön perässä. Se yli 20astetta ja puolipilvistäkin riittää hyvin.
Espoossa on ollut yli 20 astetta ja puolipilvistä läpi kesän.
Tänäänkin piti sataa koko päivän, mutta kymmenen jälkeen ei ole tullut enää pisaraakaan vettä! Pilvistä ja LÄMMINTÄ on +21,9 just nyt. Ihan t-paitakelit, poislukien se pistävän polttava auringon räkitys. En valita, ihan täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää hakemaan sitä unelmaanne muualta, ruikuttajat.
Ja kenelle kohdistatte kiukkunne ? Kuka on vastuussa kesänne pilalle menosta ?
Jotenkin tuntuu että vastaus löytyy peilistä...
Ja hellevihaajat eivät vinkuneet aamusta iltaan, kun oli viikon verran melkein hellettä.
Lähtisin kyllä heti, jos ei olisi koronan perkuletta.
Tätä se ilmastonmuutos teettää. Ennen kesät olivat helteisiä täällä Lapissakin. Kylmä ja sateinen kesä ei ole edes tundra-alueilla normaali.
Jaakko heitti kylmän kiven järveen jo melkein viikko sitten ja akkainviikkokin on jo ollut, joten kesä on tietysti ohi. Jos ei ole tajunnut lomaa pitää tähän mennessä, on aika hölmö tai vähintään orja. Helteitä on ollut riittävästi. Eilenkin oli todella lämmintä etelä-Suomessa.
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditko että kesäkuu oli yhtä mittaa hellettä?
Paitsi, ettei ollut missään päin Suomea edes kahta kokonaista viikkoa hellettä.
https://yle.fi/uutiset/3-11427666
"Eniten hellepäiviä havainnoitiin Turun Artukaisten mittausasemalla, jossa hellelukemia mitattiin 17 kertaa."
Siis pelkästään kesäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Asennekysymys siinä missä oikeastaan ihan kaikki muukin. Nyt vähän positiivisempaa asennetta kehiin! Eikai tuollaisella asenteella mikään voikaan olla kivaa.
Jep, kyllä elämä itsessään on vain asennekysymys... Harmittaa ei saa mikään, vaan kaikki (ihan sama mitä eteen tulee) on oikeasti kivaa. On se murehtiminen ja sureminen vain väärä asenne - selvästikin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eniten hellepäiviä havainnoitiin Turun Artukaisten mittausasemalla, jossa hellelukemia mitattiin 17 kertaa."
No voi sun sisälukutaito. Sanottiinko tuossa että ne 17päivää oli putkeen. Ja siis pelkästään kesäkuussa yrittää väittää rivien välistä, että heinäkuussa oli niitä paljon lisää.
Lisäksi en minä ainakaan asu, enkä myöskään tajunnut viettää kesäkuussa (jolloin olin töissä Helsingissä) kesää Turun Artukaisissa (tai miten tuo taivutetaan). Missä siellä voi yöpyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi sun sisälukutaito. Sanottiinko tuossa että ne 17päivää oli putkeen. Ja siis pelkästään kesäkuussa yrittää väittää rivien välistä, että heinäkuussa oli niitä paljon lisää.
Lisäksi en minä ainakaan asu, enkä myöskään tajunnut viettää kesäkuussa (jolloin olin töissä Helsingissä) kesää Turun Artukaisissa (tai miten tuo taivutetaan). Missä siellä voi yöpyä?
Että pitää sitten ruveta saivartelemaan, kun tilastot ei tue omia kuvitelmia. Ei sanottu siinä mua edeltävässäkään kommentissa, että kaksi viikkoa PUTKEEN.
Artukaisissa voi yöpyä Artukaisten paviljongissa. Mutta Turun keskikaupungilla on yleensä 1-2 astetta Artukaisia lämpimämpää.
Suomen kesäsäähän kuuluu vaihtelevuus. Viikkoja porottavat helteet ja kuivuus kuuluu paljon eteläisimpiin maihin. Ennen ei näistä säistä itketty niin kuin nylyään. Näkee, että ihmiset on pilattu yltäkylläisyydellä. Kaikki pitäisi saada tilaamalla, jopa sääkin.
Mahtavaa! Inhoan hellettä. Silloin kotona on sietämättömän kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pitää sitten ruveta saivartelemaan, kun tilastot ei tue omia kuvitelmia. Ei sanottu siinä mua edeltävässäkään kommentissa, että kaksi viikkoa PUTKEEN.
Artukaisissa voi yöpyä Artukaisten paviljongissa. Mutta Turun keskikaupungilla on yleensä 1-2 astetta Artukaisia lämpimämpää.
Sanottiin kyllä että ”yhtä mittaa hellettä”.
Eri
Älä masennu sääennusteista! Ei niitä kannata edes katsella, vaihtuvat ihan päivittäin. Vaikka olisi sadetta luvattu, se voi muuttua ihan aurinkoiseksi ja näin on ollut jo monta viikkoa. Ennusteet muuttuu todella nopeasti. Itsekin katselin juuri ennusteita huvikseni ja näyttäähän tuo tuleva sää tylsältä, MUTTA se sää muuttuu oikeasti vielä sata kertaa. Nou hätä!