Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytätte sanaa "setämies", vaikka ette osaa määritellä sitä?

Vierailija
25.07.2020 |

Määritellään kyseinen sana tähän ketjuun. Jos kaikki ovat samaa mieltä, niin uskon, että tiedätte mitä se tarkoittaa.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä nykyinen setämies-termin käyttö on lähtenyt liikkeelle? Minua kiinnostaisi tietää. Aika uusi juttu kuitenkin käsittääkseni.

Joka tapauksessa minussa nämä setämieskeskustelut herättävät aina pientä hilpeyttä, koska olen aina itse tottunut ajattelemaan sediksi tai setämäisiksi tietyn tyyppiset miehet, eikä asialla ole mitään tekemistä miehen iän kanssa, ei myöskään sen kanssa, minkä ikäisiä naisia mies hakee tai miten hän lähestyy naisia.

Oman käsitykseni/mielikuvani mukaan jo parikymppinen mies voi olla setä, ja kaikista miehistä ei tule setiä koskaan. Setää on vaikea määritellä verbaalisesti, mutta sellaisen tunnistaa kun näkee tai joutuu sellaisen kanssa tekemisiin. Yleensä setä on hyvin asiallinen, kuivakka, hillitty, jäykkä, jotenkin totinen ja/tai ujo mies, työskentelee usein jonkin sortin virkamiehenä tai byrokraattina, insinöörinä, kirjanpitäjänä… Sedästä huokuu tylsyys, pidättyvyys, sovinnaisuus ja konservatiivisuus. Se heijastuu myös pukeutumiseen ja muuhun ulkoiseen olemukseen.

Joku rento raksamies tai boheemi taiteiijamies ei voi ikinä olla setä – riippumatta iästä tai esim. sovinsimin tai feminismin määrästä miehen ajatuksissa ja teoissa.

Vierailija
62/65 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli setämiehen vastine naisissa on tätinainen (nainen jota miehet ei katsele - voi olla pluskokoinen tai ikääntynyt tai molempia)

Eikö setämiestä katsella? Ongelma on se, että setämies kuvittelee olevansa nuorimies ja katselee nuoria naisia, joita taas sedät eivät kiinnosta.

Läheskään kaikki aikuiset miehet eivät ole setämiehiä, vaikka setämiehet näin mieluusti väittävät 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä nykyinen setämies-termin käyttö on lähtenyt liikkeelle? Minua kiinnostaisi tietää. Aika uusi juttu kuitenkin käsittääkseni.

Joka tapauksessa minussa nämä setämieskeskustelut herättävät aina pientä hilpeyttä, koska olen aina itse tottunut ajattelemaan sediksi tai setämäisiksi tietyn tyyppiset miehet, eikä asialla ole mitään tekemistä miehen iän kanssa, ei myöskään sen kanssa, minkä ikäisiä naisia mies hakee tai miten hän lähestyy naisia.

Oman käsitykseni/mielikuvani mukaan jo parikymppinen mies voi olla setä, ja kaikista miehistä ei tule setiä koskaan. Setää on vaikea määritellä verbaalisesti, mutta sellaisen tunnistaa kun näkee tai joutuu sellaisen kanssa tekemisiin. Yleensä setä on hyvin asiallinen, kuivakka, hillitty, jäykkä, jotenkin totinen ja/tai ujo mies, työskentelee usein jonkin sortin virkamiehenä tai byrokraattina, insinöörinä, kirjanpitäjänä… Sedästä huokuu tylsyys, pidättyvyys, sovinnaisuus ja konservatiivisuus. Se heijastuu myös pukeutumiseen ja muuhun ulkoiseen olemukseen.

Joku rento raksamies tai boheemi taiteiijamies ei voi ikinä olla setä – riippumatta iästä tai esim. sovinsimin tai feminismin määrästä miehen ajatuksissa ja teoissa.

Eiköhän tämä "setämies" ole taas yksi feministien keksimä miehiin kohdistettu halventava termi.

Vierailija
64/65 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Silti esim. Hesari käyttää termiä oi han huolettomasti. Kuten muutkin roskalehdet.

Vierailija
65/65 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämies on tarkoittanut maatilan isännän veljeä tai setää joka perheineen asuu samalla tilalla, tekee osansa töistä ja saa osuutensa koska kuuluu sukuun. Ei ole osakas eli yhtiömies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi