Miten Suomen mansikat saatiin poimittua ennen kuin ulkomaalaiset niitÀ rupesivat poimimaan?
Kommentit (15)
Perheiden lapsiluku oli suurempi. Maalle kesÀksi tulivat myös sukulaisten lapset. Koska lapsia ja nuoria oli vÀestöstÀ isompi prosentti kuin nykyisin, kesÀtöihin riitti halukkaita.
Nuorten kesÀtöillÀ. Sitten nousi elintaso kautta linjan, tulivat kesÀnkin aikana suoritettavat opinnot ja avautui kevyempiÀ kesÀtyömahdollisuuksia. Mansikoita poimimalla ei enÀÀ tienannutkaan sellaista summaa, ettÀ olisi kannattanut pelloille lÀhteÀ.
Suomalaiset ennen teki kaikki sadonkorjuutyöt. Olin itsekin teininÀ veljeni kanssa kesÀt maaseudulla töissÀ. Ei tÀÀllÀ mitÀÀn ulkomaalaisia silloin ollut vaan omalla porukalla tehtiin kaikki työt ja jokainen nuori kyllÀ sai töitÀ jos vain itse halusi.
3000euroa/kk on minimipalkka! MitÀ hel....Jos tuosta olisi neuvoteltu kotimaan työttömien kanssa,olisi metsÀt tÀynnÀ marjanpoimijoita.mutta kun ei :(
Silloin ei vielĂ€ ollut loppuunasti hyysĂ€ttyjĂ€ loisia ja oli HĂPEĂ elÀÀ toisen siivellĂ€. Suomalaisilla oli vielĂ€ selkĂ€ranka ja edes sen verran vielĂ€ kunnioitusta toisia suomalaisia kohtaan, ettĂ€ edes yritti elöttÀÀ itsensĂ€ töitĂ€ tekemĂ€llĂ€.
Ennen ei saanut niin hyviÀ tukia kotona makaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei vielĂ€ ollut loppuunasti hyysĂ€ttyjĂ€ loisia ja oli HĂPEĂ elÀÀ toisen siivellĂ€. Suomalaisilla oli vielĂ€ selkĂ€ranka ja edes sen verran vielĂ€ kunnioitusta toisia suomalaisia kohtaan, ettĂ€ edes yritti elöttÀÀ itsensĂ€ töitĂ€ tekemĂ€llĂ€.
Luulen, ettÀ myös ansiot olivat suhteessa suuremmat siihen, mita muista kesÀtöistÀ sai.
KyllÀhÀn minullakin olisi monta hyvÀÀ bisnesideaa, jos tietÀisin saavani nöyrÀÀ alipalkattua työehdoista ja työoloista valittamatonta työvoimaa.
MinÀ, nyt 56v naishenkilö, olen ollut 12-16 vuotiaan kesÀt mansikanpoimijana. Palkkaa sain n. 500-600mk viikossa. Palkka maksettiin perjantaisin. HyvÀn sadonaikaan tehtiin urakkapalkalla ja alku ja loppusaldo aikaan tuntiliksalla. Aamulla työt alko klo 7 ja ruokatauolla syötiin kotoa tuodut voileivÀt. Talo tarjosi ip kahvit ja pullan. Kaikki poimijat oltiin nuoria. 12v piti olla ettÀ pÀÀsi töihin.
SiinÀ oli nuorille kesÀtöitÀ.
Zincc
AlaspÀin on tÀmÀ maa mennyt ja rajusti ..
Tehtiin tietenkin urakkapalkalla, mitÀ tietty vastustan sen verran, ettÀ joku pohjapalkka pitÀis olla nuorilla.
Zincc
Mut, taitaa olla mennyttÀ ne pÀivÀt. Nyt vaan vingutaan, kun ei saada halpatyövoimaa. Vaikka omien kylien nuoria siihen ennen kÀytettiin ..
EikÀ nekÀÀn mitÀÀn miljoonia siitÀ hommasta vaatineet ..
Vierailija kirjoitti:
Huoh. TÀÀ vÀite osoittaa todellista ymmÀrtÀmÀttömyyttÀ nykyisestÀ työtilanteesta. Tajutkaa jo, ettei nuoria enÀÀ noihin hommiin, koska ne on tehnyt jo vuosia halpatyöntekijÀt ulkomailta ja tilojen koot ovat jatkuvasti kasvaneet ja tehostuneet. TÀnÀkin vuonna piti vÀkisin saada kausityöntekijÀt Ukrainasta tÀnne, vaikka oli poikkeusolot. LisÀksi nuorilta on kantautunut tiloilta sellaista palautetta, ettÀ oloissa on paljon epÀkohtia ja suomalaisia työntekijöitÀ kohdellaan epÀtasa-arvoisesti. Moni on hakenut aikaisempina vuosina eikÀ ole saanut paikkaa. Itse lukeudun myös nÀihin. Sain tosin muualta sitten kesÀtöitÀ (joten ei, en maannut tukien varassa kesÀllÀ, vaan tein kahta kesÀduunia, vaikken mansikanpoimintaan kelvannutkaan ja noissa pÀrjÀsin mainiosti) Joten pliis lopettakaa tÀn vÀitteen levittÀminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. TÀÀ vÀite osoittaa todellista ymmÀrtÀmÀttömyyttÀ nykyisestÀ työtilanteesta. Tajutkaa jo, ettei nuoria enÀÀ noihin hommiin, koska ne on tehnyt jo vuosia halpatyöntekijÀt ulkomailta ja tilojen koot ovat jatkuvasti kasvaneet ja tehostuneet. TÀnÀkin vuonna piti vÀkisin saada kausityöntekijÀt Ukrainasta tÀnne, vaikka oli poikkeusolot. LisÀksi nuorilta on kantautunut tiloilta sellaista palautetta, ettÀ oloissa on paljon epÀkohtia ja suomalaisia työntekijöitÀ kohdellaan epÀtasa-arvoisesti. Moni on hakenut aikaisempina vuosina eikÀ ole saanut paikkaa. Itse lukeudun myös nÀihin. Sain tosin muualta sitten kesÀtöitÀ (joten ei, en maannut tukien varassa kesÀllÀ, vaan tein kahta kesÀduunia, vaikken mansikanpoimintaan kelvannutkaan ja noissa pÀrjÀsin mainiosti) Joten pliis lopettakaa tÀn vÀitteen levittÀminen.
MinÀkin hain joskus nuorena töihin, mutten pÀÀssyt. Totesin sitten, ettÀ olkoot muualla, jos ahkera, suomalainen nuori innokas työntekijÀ ei kelpaa ..
Muualle on kelvannut, ja hyvin on tultu toimeen ;)
Zincc
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nuoret menivÀt kesÀtöihin poimimaan mansikoita.
Just nÀin.
Suomalaiset nuoret menivÀt kesÀtöihin poimimaan mansikoita.