Matkailualan palkat?
Mitä tienaa:
hotellin respa
matkatoimiston myyjä
turisti- infon hoitaja (esim. kaupungin palveluksessa)
matkaopas jne?
Oletetaan että työajat 8-18 välillä arkisin, eli ei lisiä.
Veikkaan että 1500- 2000e välillä? Mulla on koulutus matkailualalle ja tällä hetkellä hoidan lapsia kotona (pph), ja palkka 1800e/kk...
Kommentit (6)
Matkailu vaan kuulostaa nuorista niin houkuttelevalta, että alan koulut pursuavat opiskelijoita, joista saa harjoittelijoiksi puoli-ilmaista työvoimaa sekä alalle ei edes oikeasti suurimpaan osaan hommista tarvitse kouluja käydä, niin palkat ovat mitä ovat.
Respan alkupalkka 1785/kk ilman lisiä. Tosin lisiä ei juurikaan tule, siis ne ovat oikeasti surkeat.
Matkatoimistoissa on ollut viimeiset 4 v yt-neuvotteluita ja tuskin uusia tullaan palkkaamaan vuosikausiin. Aina löytyy joku jolla on pitempi ura alalla kuin sinulla.
Jos välttämättä haluat allalle, kannattaa tietty aina laittaa hakemuksia. Parhaiten voit päästä jollekin joka myy vain yhtä tuotetta, esim laivayhtiöön, tai seuramatkatoimistoon, esim Finnmatkoille tai vst. Mutta perinteiseen matkatoimistoon tuskin pääset pelkällä koulutuksella.
Tänään olin valmistujaisissa, luokalla ei kukaan ole saanut paikkaa matkatoimistosta. Tämä on tätä nettiaikaa.
Respan työ on 24/7 ja turisti-infot ovat kaupungin palkkalistoilla. Kaupungeilla on ihan oma nokkimisjärjestys niissä. Harvoin niissä paikkoja vapautuu. Vakituiset ovat olleet vuosikausia ja kesäksi tulee tuuraamaan ilmaisia harjoittelijoita.
Olin matkailualalla niin palkka oli 1600 + lisät. Täydet tunnit.
Matkaoppaan alkupalkka oli 1130€. Juuri eilen katselin tuota infoa.