Onko muille käynyt näin? Nirsous ruokaa kohtaan iän myötä..
Lähenen kolmeakymmentä ja tuntuu, kuin olisin muuttunut parissa vuodessa todella nirsoksi vrt. nuoruuden minä, joka veteli ties mitä moskaa tyytyväisenä. Osa on tietysti luonnollista muutosta, kun mm. makuaisti heikkenee, mutta olen huomannut että minun alkaa olla vaikea löytää syötävää, jota syödessä en ajattelisi että ruoka on jollain tavalla vääränlaista.
Kommentit (5)
Tässä vähän listaa nirsoiluni kohteista:
Tomaatit. Rakastan tomaatteja, mutta olen viime aikoina saanut vain kirpeitä, puisevia tomaatteja vaikka väri olisi kuinka punainen.
Hillot. Harvassa on hillo, jonka hedelmä/marja ei maistuisi kakkoslaadulta! Etenkin mansikkahillot (ja -mehut!) ovat karseita, koska maistuvat huonolaatuiselta marjalta niin selvästi. Yksi tietty hillomerkki on kovin suosittu eikä aineksissa ollut mitään moitittavaa, päinvastoin, mutta hillon maussa häiritsi jokin. Tajusin katsoa valmistusmaan: Thaimaa.
Vesimeloni ja mansikat. Missä on se ihana, makea maku joku noihin molempiin kuuluu, mehukkuuden lisäksi?? Surkeaa laatua viime vuosina molemmat!
Jos käyn ravintolassa syömässä, keksin heti useamman asian annoksestani jotka olisi voinut tehdä paremmin. Lopulta ärsyttää niin paljon että annos jää puoliksi syömättä tai tulee paha mieli, että edes tilasi sitä.
Olen ehkä eri tavalla nirso. Laitan ruokaa paljon itse ja olen mielestäni hyvä ruuanlaittaja. Siinä alkaa aika nopeasti lounasruokaloiden tarjonta maistua kuvottavalta, ylisuolaiselta teollisuusmössöltä. Töissä syöminen on välillä yhtä tuskaa sen takia.
Sama ilmiö täällä. Kuitenkin syön samaa kuin aina ennenkin, vielä laajemmin jopa ulkomailla asumisen takia - silakkalaatikko, kaalikääryleet, kaalilaatikko ja mämmi vain eivät edelleenkään uppoa.
Todella nirsoksi olen sitä vastoin tullut ruuan laadulle. En suostu syömään eineksiä, puolivalmisteita tai käytännössä mitään muutakaan valmiina. Kaupasta ostan maustamattoman kreikkalaisen jogurtin ja Tropicana ruby red grapefruitin valmiina paketissa. Mikään valmiiksi pakattu ei käy. Kaikki niin tuoreena ja käsittelemättömänä kuin se on mahdollista stadin keskustan hercusta saada.
Sikäli olen tullut nirsommaksi että nykyään panostan laatuun ja terveelliseen ruokaan. Einekset saa jäädä hyllyyn.
Ei oikeastaan. Ainoastaan suklaavanukkaat ja muut yltiömakeat mössöt etovat. Ennen olivat suurta herkkua.