Anoppi osti tyttärelleen (tai siis lapsenlapselleen) 1000 euron vaunut
Ja soitti minulle että mitäs meidän lapset tarvisi. Meillä ei nyt juuri ole tarvetta mihinkään joten olisiko hölmöä pyytää vaikka ostamaan liput lintsille ja matkaliput siis koko perheelle.. 2 aikuista 2 lasta
Kommentit (25)
No lomareissun pyytäminen on musta oikein hyvä idea. En usko, että suurin osa siitä loukkaantuisi. Onhan se parempi antaa tekemistä kuin turhaa kräässää jollei mitään tarvita. Mun vanhempani antavat usein rahaa, jonka voi periaatteessa käyttää miten haluaa mutta usein halutaan ostaa niillä jotain ns. järkevää (esim. tarkoitus uusia pyykinpesukone heidän antamillaan rahoilla, ja aiemmin olen ostanut kirjahyllyn yms.) kun mun vanhemmat itse aika säästäväisiä ja itse taas välillä vähän tuhlailenkin. Vanhempani antavat lapselleni säännöllisesti myös "kenkärahaa", jonka käytänkin sitten yleensä kenkiin kun ovat lähes ainoita vaatteita, joita nelivuotiaalleni olen uusina ostanut. Meillä ei itselläkään ole pulaa rahasta mutta on se musta silti kiva, että vanhempani välillä haluavat lahjoittaa jotain kun ei heillä itselläkään kaikille rahoilleen ole käyttöä ja ovat myös ostaneet lapselleni lahjaksi osakkeita, joista tulee ihan kivat osingot vuosittain lapsen pesämunaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:47"]
Oma anoppi ostaa tyttärien lapsille kaikkea mahdollista ja käy heidän luonaan useasti. Me asutaan matkan varrella, mutta eipä silti meillä käy.. Synttäreilläkin pyörähtää, kun taas sisarusten perheessä vietetään rutkasti aikaa, vieraillaan usein ja otetaan lapsia yökylään yms. Mutta olenpa ajatellut, että oma on häpeänsä, jos ei meidän lapsien elämään halua kuulua samalla tavalla.
[/quote]
Kannattais katsoa peiliin, sieltä voi löytyä vastaus anopin käytökseen
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:47"]
Oma anoppi ostaa tyttärien lapsille kaikkea mahdollista ja käy heidän luonaan useasti. Me asutaan matkan varrella, mutta eipä silti meillä käy.. Synttäreilläkin pyörähtää, kun taas sisarusten perheessä vietetään rutkasti aikaa, vieraillaan usein ja otetaan lapsia yökylään yms. Mutta olenpa ajatellut, että oma on häpeänsä, jos ei meidän lapsien elämään halua kuulua samalla tavalla.
[/quote]
Kannattais katsoa peiliin, sieltä voi löytyä vastaus anopin käytökseen
[/quote]
Ei tosiaankaan aina ole tilanne tämä. Joillekin mummoille se oma tytär ja tyttären perhe lastenlapsineen on vain sata kertaa tärkeämpi kuin poika ja pojan perhe. Riippumatta siis siitä, miten miniä tai lapsi käyttäytyy. Kyllähän monet anopit/mummot tämän itsekin avoimesti myöntävät. Surullista sinänsä.
Oma kokemus: olen ollut anopille erityisen mukava ja auttavainen, otamme huomioon ja suorastaan patistan miestä olemaan vanhempiensa kanssa enemmän tekemisissä ja auttamaan. Ollaan oltu aktiivisesti talkoissa ja rempoissa, viety appivanhempia omin kustannuksin erilaisiin tapahtumiin, kunnioitettu ja arvostettu.
Aikuinen tytär taas haistattelee ihan suoraan vanhemmilleen, ei auta millään tavalla, on pikemminkin itse autettavana edelleen, ei ota huomioon, maksattaa laskunsa jne. Mikä on lopputulos: appivanhemmat hyysäävät ja auttavat tätä vähät välittävää tytärtään ja tyttären perhettä (ihan kuin yrittäisivät "ostaa" hänen hyväksyntäänsä ja kiitostaan), me miehen kanssa ollaan käytännössä ihan omillamme. Syy tähän appivanhempien mukaan on se, että "tehän tulette riittävän hyvin omin avuinkin toimeen" ja "tehän olette niin aikaansaavia ihmisiä".
Eli tässä se on maailman palkka, tosi reilua. :( Olis varmaan pitänyt alusta asti olla v-mäisempi ja täysin autettava, niin olisi lapsetkin ehkä saaneet miehen puolelta aktiiviset isovanhemmat elämäänsä. Nyt ollaan ilman. :(
Puuhamaa on tosi kiva, 5 vuotiaalle koko päiväksi touhua ja vielä seuraavallekin päivälle. Isommatkin tykkää.
Lomareissu, koko perheen yhteinen aika, on kuin pankkiin rahaa laittaisi.
Tietty linnanmäki + yöpyminen + sealife + heureka + luonnontieteellinen museo. Siis tarkoitan, että helsingissä on valtavan paljon 5 vuotiaallekin, erilasta katsottavaa, mutta kannattaa etsiä jokin lomapaketti, mihin sen rahan sitten käyttää.
Yksi vaihtoehto voisi olla rantaloma Pärnuun. Ihana uimaranta. Googlaa, etsi, katso, siinä jos missä olisi todellista lomamatkaa, kun ulkomaille menee.
Suhteeni anoppiin on mitä loistavin. Me kyllä vierailemme ja olemme todella hyvissä väleissä, joten tästä ei ole kyse. Äitien ja tyttärien suhteet on vain eri asia kuin suhde aikuiseen poikaan. Tykkään siis anopistani ja myös hän minusta ;)
Jos ap olisi kateellinen miniä, niin tuskin näin asiallisesti kyselisi ja tuleehan Lintsireissusta paljon halvempi kuin vaunut ovat maksaneet.
Voit kysyä anopilta mutta kysyisin nimenomaan niin, että sopiiko tämä vai odotetaanko, että tulee tarvetta huonekalu- tai harrastushankintoihin. Voihan olla, että anoppi toivoisi voivansa ostaa jotain pysyvää ja tarpeellista eikä lomahumputuksia. Aika isot hankinnat saisivat kyllä olla, jotta tuo 1000 euroa täyttyisi. Lastenhuoneet uusiksi?
Lapset vielä aika pieniä (5.v) joten eivät osaa päättää noin isoista rahoista.. Toi yöpyminen oli myös hyvä ajatus, onkohan sinne myynnissä jotain paketteja tyyliin yöpyminen+huvipuisto
Lapsille jotain: polkupyörät, laskettelusukset tms. Kiva että mummi on tasapuolinen!
Höh, ota se tonni ja laita lapsille säästöön, ei kai sitä väkisin johonkin tarvitse tuhlata. Ostat sitten jotain kun lapsilla tarvetta :)
Jos lapset ovat vasta viisivuotiaita, niin ei kannata pyytää lintsille rannekkeita, kun tuon ikäiset pääsee ilmaiseksi :)
Polkupyörät on hyvä idea. Itse ehkä sanoisin, että jos odotetaan syksyyn ja avustaa lasten talvivaatehankinnoissa. Minulla on ihana anoppi joka aikoinaan osti esikoisellemme vaunut ja on nyt myös parina vuonna kustantanut lastemme (kaksi lasta siis nykyään) toppahaalarit. On ollut ihan mukava käyttää se haalareihin varattu 300 euroa johonkin muuhun ja anopista taas on mukava kun voi antaa ainoille lapsenlapsilleen jotain mieluista ja käytännöllistä.
Tässä minun mielipiteeni: jos sinun pitää oikein keksimällä keksiä, että mitä voisitte perheenne kanssa tarvita, niin tuskin teillä on millekään isommalle tällä hetkellä mitään tarvetta. Jos anoppi tarjoaa rahaa, niin totea vain, ettette juuri nyt tarvitse mitään, mutta ehkä tulevaisuudessa. Sitten jos jossakin vaiheessa tulee yllättävä suurempi tarve rahalle (pesukone, lapsille polkupyörät, remontti tmv.), niin voi olla kiva tietää, että tarvittaessa voi pyytää anopilta apua.
Olen myös sitä mieltä, että jos ette just nyt mitään tartte niin sanokaa se anopille ja voitte sitten tulevaisuudessa palataan asiaan jos tulee jotakin mihin rahan voisi hyödyntää. Meillä hajosi kolmen viikon sisään pesukone, telkkari ja astianpesukone joten olispa ollutkin mukava kun anoppi olisi antanut tonnin :)
Polkupyörät, sijoitus lasten rahastoon tai tileille, uudet harrastuskamat, kesälomamatka, kesäleiri, vaatteita ensi syksyä varten jne.
Ainakin kannattaa ns "ostattaa" anopilla jotakin nyt, tulevaisuuteen siirrettynä koko homma aivan varmasti unohtuu eikä sopivaa hetkeä tule enää koskaan muistuttaa anoppia mahdollisista ostoksista ilman että teidät (tai paremminkin sinut) leimataan ahneiksi ja röyhkeiksi.
Olen saanut käsityksen että anoppi ei suoraa rahaa oikein miellellään anna joten ei säästöön, ja ei tunnu kivalta sitten joskus pyytää että "muitatko silloin joskus" ja toi lomareissu tulis kyllä tarpeeseen kun ajateltiin muutenkin mennä pienellä budjetilla tämä kesä.. No ehkä rohkaisen mieleneni ja kysyn kesäreissua kunhan löydän jonkun kivan paketin:)
ap