Puoliso ei jaksa tehdä mitään
Tai no, melkein mitään... Nukkuu yleensä yli 12 tuntia yössä, joten loma-aamut ovat pitkiä. Lisäksi jos jossain käydään, niin sieltä tullessa on aivan poikki. Vaikka kaupunkilomalle joskus olisi mahdollisuus lähteä, niin onko siinä järkeä, jos toinen ei juuri jaksa hotellilta poistua. Onko muilla samansuuntaista? Yksin parisuhteessa...
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Leidi78 kirjoitti:
Mulla sama ongelma. Avopuoliso makaa joka käänteessä todella alhaiset energiatasot. On tutkittu, mutta luulen että nukkuu liikaa sekin väsyttää entisestään. Onko sun puolisolla tutkittu uniapneaa?
Tätä meinasin itsekin ehdottaa. Mieheni ihmetteli jatkuvaa väsymystään ja päästyään testeihin, todettiin hänellä keskivaikea uniapnea. Hoitomuotoja on nyt lähdetty pohtimaan.
Tuoteselosteissa lukee.. GUAR aiheuttaa unapneaa, on tiedetty kauan. Mun mies ei kuorsaa enää, kun ei saa guaria eikä levävalmisteitakaan ruoassa. Mites teillä?
Ja sitten on tietysti asioita, joita ei kukaan teille tule kertomaan, koska se laitebusiness on niin suuri business. Tässä yks niistä, mitä välttämättä eivät tiedä itsekään?
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802073198
Glyfosaatti on maailmanlaajuisesti eniten käytetty rikkakasvintorjunta-aine, jonka hajoaminen erityisesti pohjoisisssa ekosysteemeissä on oletettua hitaampaa. Glyfosaattijäämiä voi maaperässä esiintyä useita viikkoja käsittelyn jälkeen, mutta jäämien epäsuorista vaikutuksista viljelykasveihin on vain vähän tietoa. Glyfosaattivalmisteet sisältävät glyfosaatin lisäksi erilaisia apuaineita, jotka tehostavat glyfosaatin sitoutumista kasveihin. Selvitin pro gradu -tutkielmani peltokokeessa glyfosaattijäämien epäsuoria vaikutuksia härkäpavun, kauran, perunan ja rypsin versojen pituuskasvuun ja biomassaan. Lisäksi selvitin puhtaan glyfosaatin ja Roundup Gold -glyfosaattivalmisteen epäsuoria vaikutuksia härkäpavun, kauran, perunan ja rypsin itämiseen ja versojen pituuskasvuun kasvihuoneolosuhteissa. Peltokokeen alussa kontrollikaurat kasvoivat 23–49 % pidemmiksi kuin glyfosaattikäsitellyssä maassa kasvaneet kaurat. Peltokokeen glyfosaattikäsitellyssä maassa kasvaneet perunat puolestaan kasvoivat 6,5 % pidemmiksi kuin kontrolliperunat, ja niiden mukulat painoivat 14,4 % enemmän kuin kontrolliperunoiden mukulat. Kasvihuonekokeessa Roundup Gold -käsitelty kaura iti huonommin ja jäi lyhyemmäksi verrattuna kontrollikauraan ja puhdas glyfosaatti -kauraan. Kasvihuonekokeessa kontrollikäsittelyn härkäpavut itivät nopeammin ja kasvoivat nopeammin kumpaakin glyfosaattikäsittelyyn verrattuna, mutta Roundup Gold ja puhdas glyfosaatti käsittelyissä pavut sen sijaan eivät poikenneet toisistaan. Kasvihuonekokeessa kontrollirypsi iti ja kasvoi paremmin kuin Roundup Gold -käsitelty rypsi, eikä puhdas glyfosaatti -käsittely ei eronnut kummastakaan. Mitä voimakkaammin glyfosaattia sitoutuu maaperään, sitä kauemmin se saattaa myös säilyä siellä aiheuttaen mahdollisesti haittaa viljelykasveille. Glyfosaatti saattaa aiheuttaa muutoksia maaperän hajotustoiminnassa ja ravinteiden kierrossa, mikä voi heikentää viljelykasvien kasvua. Glyfosaattijäämien vaikutukset vaihtelevat kasvilajin ja kasvin kehitysasteen mukaan. Roundup Gold apuineineen vaikuttaa itämiseen ja varhaiseen kasvuun ainakin kauralla ja rypsillä voimakkaamman negatiivisesti kuin puhdas glyfosaatti. Olisi tärkeää tuntea paremmin glyfosaatin hajoaminen ja kokonaisvaikutukset ekosysteemeihin, jotta rikkakasvientorjuntaa voitaisiin kehittää kestävämpään suuntaan."
Vierailija kirjoitti:
Mä oon perusluonteeltani todella laiska, ollut oikeastaan aina, mutta mitä enemmän ikää tulee lisää, sitä vähemmän jaksan yhtään mitään sirkushuveja. Kyse ei ole mistään sairaudesta. Olen vain introvertti, joka viihtyy kotona ja siinä kaikki. Lomallakin tykkään olla tekemättä mitään. En ole masentunut, koska pidän elämästäni tällaisena.
Jotenkin ihmetyttää nämä neuvot, että lääkäriin vaan. Ihmisten aktiivisuustasot on vaan tosi erilaisia eikä lääkärit sitä pysty muuttamaan. Mieheni ramppaa harva se ilta harrastuksissa ja käy viikonloppuisin keikoilla (tai kävi ennen koronaa), itseä taas kaikki tuommoinen ajatuksenakin ahdistaa. Toiset vaan tykkää olla kotosalla.
MItä introverttiys liittyy laiskuuteen. Olen introvertti, mutta todella pirtsakka ja nukun vain max 6-7 tuntia yössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko masennusta, ahdistusta, traumoja, kilpirauhasvaivoja, raudan puutetta, syöpää? Yksi lääkärikäynti ei välttämättä kerro kaikkea kun lääkärit ei tutki kaikkea mikä voi olla vikana, tai laitetaan fyysinen syy psyyken piikkiin tai päinvastoin.
Yksi lääkärikäynti...? On käynyt monta vuotta vaikka millä lääkärillä ja kaikkea on kokeiltu ja kaikenlaista lääkitystä on päällä.
En odottanut tältä palstalta "Kotilääkäri-kirja" neuvoja, vaan onko jollain samanlaisia kokemuksia. Ja lähinnä oletteko löytäneet jonkun ratkaisun (muuten kuin eroamalla)
-ap
Okei, asia on päivänselvä, miestä vaivaa vi**umainen vaimo.
V-mäinen?! Ei kuulosta siltä.
Mä olen tällainen. Ei ole oikein mielenkiintoa mihinkään eikä energiaa. Paitsi jos pääsen ulkomaille, siellä on jotain mikä jaksaa kiinnostaa, ihan eri kuviot. Mutta ei mitään puuduttavan tylsää perusarkista mukakivaa, sellaiseen ei ole energiaa. Osittain siihen kaatui edellinen parisuhde. Nyt onneksi on melkein yhtä laiska ja saamaton mies.
En osaa neuvoa muuta kuin että anna sen olla oma itsensä.