Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö ketään joka olisi saanut erheellisesti kuolemantuomion syövässä?

Vierailija
17.06.2013 |

Mutta myöhemmin osoittautunutkin, että kyse ei ole vaarallisesta syövästätai syövästä ollenkaan?

Mietin, tapahtuukohan tällaisia virhediagnooseja.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin lähipiirissä. Vaarallisia hoitovirheitä on myös paljon. Yleensä ottaen hoitajat osaavat asiansa mutta lääkärit heittelevät totuuksina vähän mitä sattuu.

Vierailija
2/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on plakkarissa vaarallinen hoitovirhe ja diagnoosi lopulta parantumaton syöpä, levinnyt. Joka sitten muuttuikin, että on vaan "ehkä" levinnyt ja sittenkin "ehkä" täysin parannettavissa. Vieläkään emme tiedä asian oikeaa laitaa, eivät tiedä lääkäritkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit EIVÄT anna syöpäpotilailla kuolemantuomioita eivätkä ns. terveen paperita.

Vierailija
4/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 08:34"]

Lääkärit EIVÄT anna syöpäpotilailla kuolemantuomioita eivätkä ns. terveen paperita.

[/quote]Kyllä vaan ainakin ennen ovat antaneet. Tuttavni sai 10-v sitten kolme kk ellinaikaa ja elää kroonikkona vieläkin.

Vierailija
5/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepiirissä aivan vastikään tapaus, jossa huippulääkärit diagnosoivat aivokasvaimen, joka juuri ennen suurta leikkausta todettiinkin aivoverenkiertohäiriöksi. Kuvia oli tulkittu väärin. Henkilö sai terveen paperit ja elää normaalia elämää.

Enemmän kuitenkin tiedän tapauksia, joissa lääkäri on todennut potilaan terveeksi ja hän on kuitenkin sairastanut vakavaa sairautta. Esim. tätini, joka oli huolestunut oireistaan ja kävi lääkärillä kaikissa kokeissa. Lääkäri tulkitsi, että "voisit lähteä vaikka olympialaisiin, olet niin huippukunnossa". Hän kuoli syöpään vuoden kuluttua.

Vierailija
6/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei anna suoraa ennustetta elinpäivistä. Hän voi kyllä sanoa, että "niin ja niin monta prosenttia sairastuneista on elossa viiden vuoden kuluttua". Se on tapa, millä kuolleisuutta lasketaan. Tuokin ennuste annetaan vain, jos potilas sitä vaatii. Kukaan ei voi ennustaa hoitojen purevuutta alkuvaiheessa. Lopussa voidaan melko tarkkaan tietää esim. syöpäpotilaan tilanne, onko kysymys päivistä vai viikoista.

Vierailija
7/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kuolemantuomion syövästä. Piti olla maksimissaan vuosi elinaikaa jäljellä. Sen tiedon kanssa elin kaksi kuukautta, kunnes oli aika toiselle lääkärille joka sanoi, ettei kyseessä ole ollenkaan syöpä. Tämä toinen lääkäri oli oikeassa, olen vieläkin hengissä, vaikka ensimmäisen lääkärin mukaan minun olisi pitänyt kuolla jo seitsemän vuotta sitten.

Vierailija
8/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, mä ajattelin ap:n viestin luettuani, ettei tuollainen voi olla mahdollista. Mutta näköjään onkin. Aika järkkyä.

Vierailija
9/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Lääkärin mukaan elän muutaman vuoden tappavan syöpäni vuoksi.

Vierailija
10/10 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan. Tutullani  on kaksi tapausta vähän sinne päin.

Nuorena hänelle kerrottiin syövästä ja aika varattiin kiireelliseen leikkaukseen. Varsinaista kuolemantuomiota ei annettu, mutta syöpädiagnoosi oli varma. Vatsa auki, ja leikkauspöydällä kävi ilmi, ettei siellä mitään syöpää ollutkaan.

Myöhemmin hän sai oikeasti syövän, erittäin pahanlaatuisen, ja toipumisennusteeksi annettiin 10 %. Ei suostuttu leikkaamaan, joutui taistelemaan itselleen toisen kirurgin. Onneksi tappeli sillä on nyt syövätön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme