Te joilla erittäin ideologinen äiti/isä!
Miten äitisi/isäsi voimakas vakaumus asioiden suhteen vaikutti lapsuuteesi (tässä etsitään siis niitä joiden lapsuuteen se vaikutti)? Oliko se mielestäsi hyvä vai huono asia?
Oma isäni on ääri-ihminen, ja täysin hurahtanut omaan ideologiaansa maailamasta. Hän on masentuneisuuteen taipuvainen, impulsiivinen ja lievästi itserakas ihminen, ja hänestä on hauskaa kertoa muille miten muiden pitäisi elää. Hänellä on voimakas tarve kontrolloida muita.
Minä koin lapsuuteni hänen kanssaan hyvin rajatuksia, ja hyvin ahdistavaksi. Isäni asenne vaikutti ihmissuhteisiini (en saanut viettää aikaa kavereideni kanssa), ja hänen käsityksesä siitä, että lapsien kuuluu olla nöyriä ja vähään tyytyväisiä, vaikeutti elämääni ihan konkreettisestikin.
Nyt hän on omien lapsieni kanssa samanlainen, vaikka onkin pehmennyt hiukan. Hän pitää lapsista, mutta pelottelee heidät suurinpiirtein järjiltään kertomalla maailman pahuudesta ja syyllistämällä heitä kaikesta hauskasta mitä lapsen elämään mielestäni kuuluu. Tuntuu, etten hirveästi halua että he ovat tekemisissä. Varsinkin, kun sekä minun lapsuusperheeni, että oma perheeni on monella lailla etuoikeutettu; on ollut työtä, terveyttä ja riittävästi omaisuutta. Ei ole mitään erityistä surkuteltavaa.
Mites muut, joilla samanlaisia vanhempia?
Kommentit (3)
Ehdottomasti oli hyvä asia. Se tarjosi vahvan ja johdonmukaisen maailmankatsomuksen, johon peilata omaansa. Kun olin lukioikäinen, kävimme paljon antoisia keskusteluja viinilasin äärellä. Silloin väitin vastaan, mutta nykyisin olen yllättävän paljon isäni linjoilla.
Minulla on. Isää ei ole , äiti on poliittisesti ja järjestötoiminnassa erittäin aktiivinen. Äidillä on tiukka mielipide kaikesta ja hän on aina oikeassa . Ei juurikaan olla tekemisissä ja lasteni kanssa äiti ei ole koskaan niin , että minä en ole läsnä. Äidin elämänasenne on kova, rasistinen , uskonnollinen ja rahakeskeinen. Lapsuus oli kylmä, aikataulutettu ja vaatimuksia täynnä. Omille lapsille haluan antaa aikaa , rakkautta ja mielukuvituksen lentoa.
En ymmärrä miksi annat isäsi olla lastesi kanssa.