Lomailun suuri harha
Ihmisillä on suuri harha siitä, että kaikki muka matkailisivat lomillaan.
Vuonna 2019 ainakin yhden kotimaan vapaa-ajanmatkan maksullisessa majoituksessa teki noin 2,0 miljoonaa 15–84-vuotiasta suomalaista. Tämä on 44 prosenttia kaikista 15–84-vuotiaista.
Eli 56% ei yöpynyt lomalla majoitusliikkeissä kotimaassa viime vuonna.
Vähintään yhden ulkomaan vapaa-ajanmatkan, jonka aikana yövyttiin kohdemaassa, teki 49 prosenttia kaikista tähän ikäryhmään kuuluvista.
Yli puolet suomalaisista ei myöskään yöpynyt ulkomailla.
Silti luullaan, että on poikkeuksellista, jos henkilö ei matkaile kodin ulkopuolella ja käytä majoituspalveluita.
Tilasto kuitenkin osoitttaa, että alle puolet käy lomillaan ns, oikeilla lomamatkoilla.
Lähde: https://www.stat.fi/til/smat/2019/smat_2019_2020-06-11_kat_005_fi.html
Kommentit (31)
Mistähän tiedetään kotimaan ja ulkomaan reissujen yöpymiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomalla voi olla ihan vaan kotona. Ei tarvitse matkustaa!
Teen vain etätöitä, joten lomalla olisi mukava saada jotain vaihtelua päivärytmiin.
Onneksi on mökki!
Ei kiitos mökkeilylle valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tiedetään kotimaan ja ulkomaan reissujen yöpymiset?
Tietty otanta suomalaisia vastaa kyselyyn, jossa pitää itse kertoa, onko viime vuonna yöpynyt vapaa-ajan matkalla kotimaassa/ ulkomailla, muualla kuin kotona, mökillään tai sukulaisten luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. On taas helkutin ahdistavaa ensi viikolla, kun työt alkaa ja vakio keskustelunaihe : missä kävit lomalla?
Mitä tuohon voi vastata, jos on ollut kotonaan koko loman?Vastaa esim että on ollut kotona koko loman.
Mä en tajua mitä ahdistavaa siinä on? Jos tykkää lomailla kotona? Pitääkö mennä jonnekin vain siksi, että voi sanoa olleensa jossain??Oletus on , varsinkin ennen Koronan, että kaikki ovat lomalla käyneet jossain. Siksi on hirveä henkinen paine keskustella työkavereiden kanssa ensimmäisen viikon aikana, kun keskustellaan vaan lomasta. Ja jos sanoo, ettei tehnyt mitään, katsotaan yllättyneinä. Joku joskus jopa kysynyt , miksi et käynyt missään.
Itsellä on paine, selittää jotain, miksi on vain kotona. Ei ole helppoa,vain vastata. Olin kotona. Piste. Ja kestää sitä kiusallista hiljaisuutta.
Kai sä jotain teit? Leivoit, lenkkeilit, rentouduit, luit, nautit kiirettömyydestä? Tuskin sä olit kirjaimellisesti tekemättä mitään ja jos olit, niin sekin alkaa mennä jo retriitin puolelle. Kerro siis siitä, mistä nautit. Me ei olla käyty paljon missään, mutta silti olen mielestäni tehnyt paljon: Olen nukkunut pitkään, käynyt pitkillä kävelylenkeillä, uimassa, poiminut marjoja ja siivonnut. Kiireisessä arjessa noihin ei aina muuten ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin kouluissa ei enää kysyä oppilailta, Mitä tekivät lomalla kun se tuo esiin lasten eriarvoisuuden, niin samoin pitäisi työpaikoilla pidättäytyä kyselemästä ihmisten lomanviettotavoista!
Ollaan ajattelevaisia toisiamme kohtaan!
Tuntuu että nuo matkailuhullut haluavat vain korostaa ja korottaa itseään hehkuttamalla reissujaan.
Huomenna joutuu piina penkkiin selittelemään, missä kävit lomalla,
Vierailija kirjoitti:
Huomenna joutuu piina penkkiin selittelemään, missä kävit lomalla,
Luettele pokkana kaikki pahimmat koronamaat. Ja toissapäivänä vasta tulit kotiin.
opettajana on hauska seurata kun muut menevät 2 viikon kesälomalle Kreikkaan ja asuvat jossain hikisessä b-luokan bungalowissa koko lomansa. Itse kuitenkin vietän aina 2 kuukautta lomakohteessa ja varaa on paremmanluokan hotelliin...
ja kun se työmuurahainen jo palaa lomalta, niin minä tilaan uuden drinkin riippusänkyyn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomalla voi olla ihan vaan kotona. Ei tarvitse matkustaa!
Teen vain etätöitä, joten lomalla olisi mukava saada jotain vaihtelua päivärytmiin.
Onneksi on mökki!
Ei kiitos mökkeilylle valitettavasti.
No sehän on selvä. Jotain vaihtelua pitäisi saada, mutta eihän mökkiloma kelpaa. Jökötä sitten siellä kotona vain ja lopeta kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. On taas helkutin ahdistavaa ensi viikolla, kun työt alkaa ja vakio keskustelunaihe : missä kävit lomalla?
Mitä tuohon voi vastata, jos on ollut kotonaan koko loman?
Turha ahdistua suomalaisesta smalltalkista. Vain mielikuvitus on rajana sille, mitä voit työkavereille kertoa. Kodistakin voi kertoilla täysihoidon luksuskohteena, jossa sielu lepää jne. Jos joku liiaksi utelee mikä paikka se sellainen on, niin voi kertoa vaikka, että ei halua kertoa, koska ei halua, että paikka "pilataan turismilla"... tai ihan mitä tahansa muuta vastaavaa. Edelleenkin vain mielikuvitus on rajana.
Onneksi on mökki!