Mistä tiedän, olenko narsisti?
Voittteko esittää minulle diagnostisia kysymyksiä? Haluaisin selvittää, olenko narsistinen ihminen. Minulla on syytä epäillä, että voisin olla. Mutta mistä sen tietää?
Kommentit (9)
Koetko että olet parempi kuin muut, aivan erityislaatuinen, ja sinulla on siksi erityisoikeuksia yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:28"]
Koetko että olet parempi kuin muut, aivan erityislaatuinen, ja sinulla on siksi erityisoikeuksia yhteiskunnassa.
[/quote]
kaikkihan kokevat
Jo se, että epäilee olevansa narsisti viittaa siihen suuntaan, että ei ole. Narsisti pitää itseään erinomaisena ja virheettömänä ihmisenä, ainakin silloin kun ei ole kriisi päällä.
Olen mielestäni johtaja-ainesta, uskoisin olevani parempi esimies kuin useimmat. Tiedän, mitä haluan, ja puolustan rajojani. En suostu kenenkään kynnysmatoksi enkä tee itseni kannalta epäedullisia kompromisseja, jos voin niitä välttää. En kokonaisuutena ole mikään poikkeusyksilö, mutta joissakin asioissa olen selvästi parempi kuin muut. Pidän esimerkiksi itseäni keskimääräistä älykkäämpänä ja kielellisesti taitavampana. Toisaalta ulkonäköni on korkeintaan keskinkertainen. Olen hyvä keskustelija, kuuntelija ja suostuttelija mutta en pidä ihmisten manipuloinnista. Minulla ei ole vaikeuksia ylläpitää ystävyyssuhteita. Useimmat kohtaamani ihmiset pitävät minusta. Minulla ei ole tietääkseni vihamiehiä. Haluaisin saavuuttaa jotakin merkittävää niin, että olisin oikeutettu kirjoittamaan muistelmateoksen. Haaveilen kuuluisuudesta. En halua yhteiskunnassa mitään erikoikeuksia. Pikemminkin toivon, että ihmisiä kohdeltaisiin paljon nykyistä tasavertaisemmin. -ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:30"]
Jo se, että epäilee olevansa narsisti viittaa siihen suuntaan, että ei ole. Narsisti pitää itseään erinomaisena ja virheettömänä ihmisenä, ainakin silloin kun ei ole kriisi päällä.
[/quote]
Näin juuri. Ja tuosta ap:n kuvauksesta ihmettelen että miksi ap edes luulee olevansa narsisti. Olen tuntenut yhden oikean narsistin ja on täysin mahdoton ajatus että sille tulisi mieleenkään kysymys olenko narsisti. Se on vähän niinkuin narsisistisen persoonallisuushäiriön idea, että oman itse on oltava täysin voittamaton ja loistelias, koska se oma voittamattomuus on narsistin ainoa turva. Muuten uhkaa hirvittävän turvattomuuden kuilu.
No et ihan täysnarsissilta kuulosta, mutta piirteitä voi olla. Etenkin kun haluat että alettaisiin täällä oikein joukolla keskustelemaan persoonastasi. Netistä löytyy paljon listoja tunnusmerkeistä.
Tein erään asialliselta vaikuttavan testin (yliopiston ylläpitämän) ja sen mukaan minulla on enemmän narsismiin viittaavia piirteitä kuin 80 % vastaajista. Tätä ei kuulema saa kuitenkaan käyttää diagnoosityökaluna. Hyvä kuulla, että vaikutan teistä ei-narsistilta. Olen omasta mielestäni aika itseriittoinen ja dominoiva persoona, mutta minussa on myös tätä tasapainottavia puolia. -ap
No miten tämä tieto vaikuttaisi elämääsi?
ei varmasti voida, mutta kuvaile elämääsi?