Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loma on opettajan työssä parasta

Vierailija
15.06.2013 |

Minä ja puolisoni ovat molemmat opettajia, minä lukiossa, hän ammattikorkeakoulussa. Vaikka työssämme on paljon hyvää – itsenäisyyttä, luovuutta, yhteiskunnallista merkitystä – olemme molemmat hakeutuneet ammattiimme osittain myös pitkien vapaiden ansiosta.

Tässä ammatissa voimme nimittäin tehdä vuosittain kahden kuukauden ulkomaanmatkoja ilman vuorottelu- tai virkavapaita. Viime kesänä kiersimme Kaakkois-Aasiaa, ja juhannuksen jälkeen olemme lähdössä road tripille Yhdysvaltojen rannikolta toiselle. Pitkillä matkoilla pystyy todella irrottautumaan tavallisista kuvioista ja näkemään maailmaa kunnolla. Kun virkavuosia on alla tarpeeksi, aiomme lähteä vuodeksi asumaan ulkomaille.

Asiantuntijatehtävät yksityisellä sektorilla voisivat mahdollistaa isommat liksat mutta eivät tällaista joustavuutta, ja tienaamme molemmat sen verran, että rahaa riittää matkakassan lihottamisen lisäksi kivaan keskustakaksioon, harrastuksiin, hyvään ruokaan, kulttuuriin ja arjesta nauttimiseen. Opetuksen suunnitteluun ja arviointiin menee toki myös jonkin verran ilta-aikaa, mutta oppituntien ulkopuoliset työt voi yleensä rytmittää itselleen sopivasti niin, että ehtii vaikka kavereiden kanssa after work -viinille.

Elämme kahdestaan kiinnostavaa mutta suhteellisen stressitöntä elämää, johon kuuluu mielekkään työn lisäksi yllin kyllin vapaata aikaa omistettavaksi kaikenlaisille tärkeille asioille kuten juuri matkailulle, parisuhteen vaalimiselle, ystäville, taiteelle ja vapaaehtoistyölle.

Meitä ei kuitenkaan kannata kadehtia, sillä olemme vapaaehtoisesti lapsettomia emmekä siten tiedä todellisesta onnesta mitään.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 12:35"]

Minusta ei. Pikemminkin lapsellista kiukuttelua aikuiselta ihmiseltä.

[/quote]

Ei se mitään kiukuttelua ole vaan hyväntahtoinen piikki joidenkin hurmosmammojen suuntaan. Tältäkin palstalta kun on saanut monta kertaa lukea tuon ihan saman ajatuksen. Olen toki pahoillani, jos lapsettomuuteni jollakin tavalla loukkaa sinua. Koeta olla ottamatta nettikirjoittelua niin vakavasti. -ap

Vierailija
2/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, palkan ohella. ;=)

t. ope 5200 e/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 12:23"]

Huom! Ette ole opeja peruskoulussa! Ilmankos on stressitöntä ja pelkkää auvoa... 

[/quote]

Ennen nykyistä työpaikkaani opetin yläkoulussa. Ihan samanlaista se opetus sielläkin oli. En ottanut omaa luokkaa, kun ei ollut pakko, ja luokanhallintaan minulla on omat toimiviksi todetut keinoni. Ja kun sanoin, että elämämme on melko stressitöntä, tarkoitan nimenomaan sitä, etteivät työmurheet seuraa kotiin. Totta kai kaikkeen työhön, johon suhtautuu tosissaan, liittyy myös jonkin epämiellyttäviä tunteita. Ei se pelkkää auvoa koskaan ole.

En muista palkkataulukoita ulkoa. Mistä saa 5200 euroa kuukaudessa? Jokin AMK:n yliopettajan liksa?

-ap

Vierailija
4/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se 3000 e/kk huono liksa ole ja hyvää kun on lapset päiväkodissa että pääsee joko viemään tai hakemaan ajoissa. Ja nyt lomalla lasten kanssa pitkääääään kun mies töissä.

Vierailija
5/18 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpoduuni. Eniten yllätti uutena opettajana, kuinka luovaa tämä on. Ihan verrattavissa suunnittelijan työhön, jota tein ennen. Opettajan ammattia pitäisi markkinoida yliopisto-opiskelijoille nimenomaan luovan alan työnä, koska sitä se on.

Vierailija
6/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Loistavaa sarkasmia tuo lopetusvirke.

Vierailija
7/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellaisia töitä paljonkin, joissa ei olisi parasta loma, olipa se sitten pitkä tai lyhyt?

Vierailija
8/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös opepariskunta. Meillekin oli yksi tärkeistä kriteereistä pitkät lomat, kun opiskelemaan haimme. Opetamme amk:ssa ja lukiossa. Työ oli tietysti aluksi vähän enemmän aikaa vievää,mutta nykyisin myös lukuvuoden aikana on ihanan lyhyitä työpäiviä. Työ on antoisaa ja kivaa, ei mikään suuri intohimo, mutta ok.

Meille on paljon harrastuksia, matkustelemme paljon ja pidämme toistemme seurasta. Asuntokin on jo maksettu, joten open suht. pienestä palkasta jää aikas hyvin käteen. Molemmilla on siis vakivirat. Lapsettomia olemme ihan omasta halusta. Kummilapsia on kyllä enemmän kun laki sallii:). Heistä osa ollut myös reissuilla mukana.

Moni opettaja ei uskalla myöntää tätä pitkien lomien vaikutusta työn valintaan. Sitä kun monesti vieläkin pidetään KUTSUMUSammattina. Itse en koe näen ollenkaan. Ammatti ammattien joukossa.

Vierailija
9/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Ette ole opeja peruskoulussa! Ilmankos on stressitöntä ja pelkkää auvoa... 

terveisin luokanopettaja

Vierailija
10/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:13"]

Heh. Loistavaa sarkasmia tuo lopetusvirke.

[/quote]

Minusta ei. Pikemminkin lapsellista kiukuttelua aikuiselta ihmiseltä.

Aloitus oli muuten hyvä, mutta tuo viimeinen lause pilasi kaiken ja paljasti ap.n luonteen.

Siksi en viitsi edes jatkaa tätä keskustelua, vaikka olisi jotain mielenpäälläkin.

Vai oliko jopa itse ap. joka halusi kehua omaa "sarkastista tekstiään"

Vierailija
11/18 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko trollia. Opettajat ei pääsääntöisesti ole lomalla kun on opetukseton aika.

Vierailija
12/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatehtävät yksityisellä sektorilla voisivat mahdollistaa isommat liksat mutta eivät tällaista joustavuutta, ja tienaamme molemmat sen verran, että rahaa riittää matkakassan lihottamisen lisäksi kivaan keskustakaksioon, harrastuksiin, hyvään ruokaan, kulttuuriin ja arjesta nauttimiseen. .

Joustavuutta?

Opettajan opetukseton aika on tarkkaan säänneltyä, kunnan elimissä päätettyä, pidät vapaata tasan silloin kun oppilailla on syysloma, hiihtoloma, joululoma, kesäloma - ei mitään joustoa aikataulussa.

Ostat aina kalleimmat matkat, lähdet reissuun samaan aikaan kun kaikki lapsiperheet. Talvella lähdet max viikon reissuun ja pääasialliset lomamatkat teet silloin kun Suomessa on kaunein kesä menossa.

Se olisi joustoa, että voit pitää vaikka lokakuun tai marraskuun lomaa kun Suomessa on pimeintä ja synkintä.

Vierailija
13/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapsettomat opettajat lähinnä alkoholisoituvat lomillaan nauttiessaan "arjesta".

Jos uranvalinnassa on parasta se hetki, kun ei tee valitsemaansa työtä... niin onkohan joku mennyt vikaan 😂

Vierailija
14/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettajat tienaavat noin 4000-4500 €/klo, joten olen ihmetellyt yleistä valitusta huonosta palkasta.

Vierailija
15/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion opettajat tienaavat noin 4000-4500 €/klo, joten olen ihmetellyt yleistä valitusta huonosta palkasta.

niin, ehkä pitäisi valittaa verotusta, joka nappaa siitä 1500 tonnia.

Vierailija
16/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun opettajan netto on 3500 parin ikälisän kanssa. Siitä napataan 1300 ennen kuin loppu tipahtaa tilille.

Minä valitsin ammattini sitä silmällä pitäen, että on pitkä kesäloma ja lyhyet työpäivät työpaikalla. Introverttinä tykkään tehdä puolet työstä omassa rauhassa, hiljaisuudessa ja sohvalla makoillen. Tosin se toinen puoli työpäivästä on minulle melkoisen rankka, kun pitää olla tauotta läsnä 150 ihmiselle viisi tuntia putkeen. En ymmärtänyt etukäteen, että se voisi olla sellaista. Nautin myös siitä, miten vapaata tämä työ on suunnittelun puolesta - saan tehdä töissä juuri sellaiset tunnit kuin haluan materiaalien ja sisällön puolesta.

Kesäloma on ihanaa aikaa. Ei tarvitse pyörittää mielessä yhtään oppilasasiaa, tuntisuunnitelmaa, jaksokokonaisuutta tai aikatauluja. Minä käytän kesälomani materiaalin siirtämisellä nettiin. Siihen on uponnut jokainen päivä loman alkamisesta alkaen. Olen saanut jo melkein yhden jakson kahdestatoista yläkoulujaksosta valmiiksi. Samalla saan muokattua materiaalia uuden opsin mukaiseksi. Hommaa piisaa edelleen vielä moneksi lomaksi.

Vierailija
17/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja puolisoni ovat molemmat opettajia, minä lukiossa, hän ammattikorkeakoulussa. Vaikka työssämme on paljon hyvää – itsenäisyyttä, luovuutta, yhteiskunnallista merkitystä – olemme molemmat hakeutuneet ammattiimme osittain myös pitkien vapaiden ansiosta.

Tässä ammatissa voimme nimittäin tehdä vuosittain kahden kuukauden ulkomaanmatkoja ilman vuorottelu- tai virkavapaita. Viime kesänä kiersimme Kaakkois-Aasiaa, ja juhannuksen jälkeen olemme lähdössä road tripille Yhdysvaltojen rannikolta toiselle. Pitkillä matkoilla pystyy todella irrottautumaan tavallisista kuvioista ja näkemään maailmaa kunnolla. Kun virkavuosia on alla tarpeeksi, aiomme lähteä vuodeksi asumaan ulkomaille.

Asiantuntijatehtävät yksityisellä sektorilla voisivat mahdollistaa isommat liksat mutta eivät tällaista joustavuutta, ja tienaamme molemmat sen verran, että rahaa riittää matkakassan lihottamisen lisäksi kivaan keskustakaksioon, harrastuksiin, hyvään ruokaan, kulttuuriin ja arjesta nauttimiseen. Opetuksen suunnitteluun ja arviointiin menee toki myös jonkin verran ilta-aikaa, mutta oppituntien ulkopuoliset työt voi yleensä rytmittää itselleen sopivasti niin, että ehtii vaikka kavereiden kanssa after work -viinille.

Elämme kahdestaan kiinnostavaa mutta suhteellisen stressitöntä elämää, johon kuuluu mielekkään työn lisäksi yllin kyllin vapaata aikaa omistettavaksi kaikenlaisille tärkeille asioille kuten juuri matkailulle, parisuhteen vaalimiselle, ystäville, taiteelle ja vapaaehtoistyölle.

Meitä ei kuitenkaan kannata kadehtia, sillä olemme vapaaehtoisesti lapsettomia emmekä siten tiedä todellisesta onnesta mitään.

Ehdottomasti kannattaa kadehtia. Ap on tehnyt parhaan ratkaisun, mitä elämässä voi tehdä, eli jäänyt lapsettomaksi. Vain siten voi elää onnellista elämää. Todella surullista perhellisille.

Vierailija
18/18 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tienaa neljää tonnia kuussa, enkä tee yleensä alle seitsemän opetustunnin päiviä, mutta pidän tässä työssäni sekä työajasta, että lomista. On kyllä luksusta saada pitää melkein pari kuukautta lomaa :)

Kymmenestä opetuksettomasta viikosta menee yksi loman alussa vielä työhommiin (ei nyt koko päiviä) ja yksi lopussa uuden suunnitteluun ja koulutukseen. Loput kahdeksan pidän lomaa.

Lukuvuoden aikana panosta työhön tosi paljon, joten en pode huonoa omaatuntoa pitkästä lomasta. Sillä jaksaa taas.