Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko nyt "rikas", jos olisit elänyt lapsuudesta ajan säästäväisesti?

Vierailija
15.06.2013 |

Itse mietin, että oi miksi en valaistunut jo teininä säästäväiseen elämäntapaan. Nyt kolmikymppisenä sitten olisi varaa ostaa asunto ehkä ilman tukea vanhemmilta.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin paljon varakkaampi, jos olisin keksinyt säästämisen aiemmin. 20-32v. laitoin rahaa todella surutta haisemaan, otin opintolainaa, elin Helsingin keskustassa kalliissa vuojrayksiössä, matkustin, shopailin, visa vinkui. kaikki laskut maksoin ajalaan mutta mitään ei jäänyt sästöön. Sitten lapsen myötä viisastuin ja nyt tilanne on ihan ok, pidän kulut kurissa, ostan paljon vähemmän vaatteita ja koitan laittaa sukanvarteen. Mutta enemmän omistaisin jos olisin aiemmin aloittanut, se on selvä. Mies oli ihan samanlainen ennen lasta joten meitä oli 2 tuhlaria.

Vierailija
42/44 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ei viikkorahoista jäänyt montaa markkaa säästöön ja nekin menivät ennen seuraavaa viikkorahapäivää lähikaupan karkkeihin. Kesätöihin menin jo 15 vuotiaana ja rahaa riitti seuraavaan kesään saakka hyvin. Myös iltatöistä sain kivasti rahaa silloin alle 20 vuotiaana, mutta halusin matkustella kaverin kanssa ja rahat menivät matkoihin. 

Pääsin vakituiseen työhön 22 vuotiaana ja koska asuimme kaverini kanssa solussa, niin lähdimme aivan liian usein ravintoloihin ja takaisin tultiin usein taksilla - siinä meni rahaa hukkaan niin paljon, että hirvittää edes ajatella! Onneksi tuo kausi loppui ja sen jälkeen rahat menivät muutaman vuoden vuokraan yms. asumiskuluihin ja matkustamiseen. Nyt rahat menevät perheen ruokkimiseen ja matkustamiseen, onneksi mies hoitaa oman osuutensa myös ja asumme ihan väljästi omakotitalossa. Mutta vielä harmittaa tuo kaistapäinen rahan käyttö parikymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyvin toimeen tuleva. Merkittävä vaikutus on siellä että olen elänyt säästeliäästi ja käyttänyt rahaa harkiten. Ja edelleenkin käytän rahaa harkiten, ostan paljon käytettynä, mutta kuitenkin tarkiten ja laadukasta. Pidän myös tavaroista huolta, korjaa vaatteet heti kun pieni reikä tulee.

Vierailija
44/44 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 14:35"]

En olisi. Pienistä tuloista ei kerry isoja summia säästöön vaikka olisit kuinka säästäväinen. Teinien rahakäyttö ja tarpeet on kuitenkin pientä aikuistenmaailman mittapuulla. Tutkippas huviksesi paljonko sinun pitää tienata maksaakesi esim. 200 000 euron omakotitalon lainan ja silti toisilla on varaa matkusteluun ynnä muuhun.

[/quote]

hih, teinit kuluttavat varmaan keskimäärin suomessa satoja euroja kuussa... ihan samaa luokkaa kuin aikuinen, jos molemmile lasketaan ruoka ja asumiskulut mukaan, veikkaan että teini kuluttaa enemmän kekimäärin kuin perustyössäkäyvä perheenäiti, jonka rahat menevät sille teinille. lapsettomat tietysti erikseen, käyttävät itseensä.